Gå til innhold

Kvinner blir aldri fornøyd!

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=209746

Kvinnene blir tapere heter det. I mange år har kvinner klaget over at de ikke får pensjonspoeng for å være hjemme med barn eller annet omsorgsarbeid. Når det foreslås at de skal få det klager de på det også. For da presser en kvinner til å være hjemme. Hva skal en egentlig gjøre for at kvinner skal bli fornøyde?

Videre står det at 70 % kvinner vil få mindre utbetalt, mens kun 40 % menn vil få mindre utbetalt. Dette forutsetter jo at alle velger arbeid, pensjonsalder, utdannelse osv. akkurat som i dag. Det er jo mulig å tilpasse seg til det nye systemet.

I tillegg er det jo være slik at kvinner har hatt flere fordeler enn menn i det eksisterende systemet og at det derfor er rettferdig at de må ofre mer enn menn. Skal en følge samme tankegang som de som klager her kan en si at likestilling er uønsket da menn er taperne her, da likestilling medfører at kvinner får flere fordeler og menn færre. Men ingen ville jo sagt det all den tid menn har hatt flere fordeler, og likestilling er til for å jevne det ut. Hvorfor klages det kun når et system som skal jevne ut forskjellene mellom kjønnene gjør at kvinner må ofre mer eller får mindre fordeler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132641-kvinner-blir-aldri-forn%C3%B8yd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

18

• libra

5

• Juneau

5

• fresja

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest kvinnesak

Du tar feil når du skriver at "kvinner klager". Noen kvinner klager. Selv har jeg alltid ment at kvinner selv må ta ansvar for sin egen pensjon, og slutte å velge deltidsarbeid og det å bli forsørget av en mann i årevis. Det er det som gjør kvinner til tapere når pensjonsalderen kommer. De arbeider deltid for å gjøre livet behagelig for bl.a. mannen i huset, og får ikke noe igjen for det. Hva med å kreve at han setter av penger til hennes pensjon siden han er den som får gjøre karriere og dermed opparbeider en god pensjon.

Mange kvinner har et altfor romantisk syn på livet, de tror at kjærligheten varer evig og står sjokkert og blakk tilbaken den dagen han bytter henne inn i en yngre utgave. I stedet for å klage må kvinner lære seg å forhandle.

Men etter tidligere diskusjoner med deg vet jeg jo at du ikke liker slike kvinner? Sterke, selvstendige, uten behov for å ha en mann å lene seg til..

JEG klager ikke, jeg forsørger meg selv og mine barn og har alltid gjort det.

Gjest utearbeidende kvinne

Du tar feil når du skriver at "kvinner klager". Noen kvinner klager. Selv har jeg alltid ment at kvinner selv må ta ansvar for sin egen pensjon, og slutte å velge deltidsarbeid og det å bli forsørget av en mann i årevis. Det er det som gjør kvinner til tapere når pensjonsalderen kommer. De arbeider deltid for å gjøre livet behagelig for bl.a. mannen i huset, og får ikke noe igjen for det. Hva med å kreve at han setter av penger til hennes pensjon siden han er den som får gjøre karriere og dermed opparbeider en god pensjon.

Mange kvinner har et altfor romantisk syn på livet, de tror at kjærligheten varer evig og står sjokkert og blakk tilbaken den dagen han bytter henne inn i en yngre utgave. I stedet for å klage må kvinner lære seg å forhandle.

Men etter tidligere diskusjoner med deg vet jeg jo at du ikke liker slike kvinner? Sterke, selvstendige, uten behov for å ha en mann å lene seg til..

Tror du undervurderer kvinner når du tror de er hjemme fordi de har romantiske forestillinger og ønsker å gjøre livet behagelig for mannen.

Det at en av foreldrene er hjemme mens barna er små er jo et privilegium som kommer hele familien til gode, i form av roligere dager og mindre hektisk.

Ellers er jeg enig i at kvinner må ta ansvar for sitt eget liv og sin egen pensjon, og jeg er forsvidt forundret over de som ikke tenker fremover i det hele tatt.

Tror nok også at Petter Smart er inne på noe - fornøyde blir vi aldri. En viktig faktor her er jo at pendelen svinger. Selv om man kanskje for 30 år siden ønsket at kvinner skulle få være hjemme, så er det ikke sikkert at det er det som gjelder i dag også.

Holdningene til å være hjemme kontra det å jobbe er i konstant forandring, og selv 5-10 år kan innebære store endringer.

Mange av oss som vokste opp på 70-tallet vokste opp med hjemmeværende mødre uten utdannelse, som fortalte oss jenter at vi måtte skaffe oss utdannelse og karriere og ikke gjøre oss avhengig av en mann. I dag er det mer akseptert å være hjemmeværende igjen, og svært mange, også med høy utdannelse, velger lengre permisjon uten lønn for å ta seg av barna sine.

For 30 år siden var fødselspermisjonen noe sånt som 12 uker, og enda lengre tilbake var den 9 uker, fortalte en eldre dame som jeg snakket med i går. I dag er den 42 uker med full lønn.

Mye er forandret.

Jeg liker sterke selvstendige kvinner, slike som ikke klager for alt og ingenting.

Og jeg er enig i det du sier om at kvinner må ta ansvar for egen pensjon, og ikke forvente at de skal forbli gift så lenge. Men de som forblir gifte faller jo litt utenom "tapergruppen" da de vil ha mannens pensjon å leve av.

Men jeg er ikke enig i at kvinner jobber deltid for å gjøre livet behagelig for mannen. Hvordan gjør det livet mer behagelig for mannen? Hva med at menn jobber mye overtid for å kompensere for den tapte inntekten?

Kvinner jobber deltid for å få mer tid til barna og oppgaver i hjemmet. De burde heller kreve at også mannen reduserer arbeidet for å hjelpe til. Men da må også mannen slippes til og få gjøre ting på sin måte.

Det som irriterer her er når kvinner gis muligheten til å være hjemme med barn og likevel ikke tape på det mhp pensjon så klages det på det også.

Det har ikke falt deg inn at "kvinner" ikke er noen helt ensartet gruppe? Alle kvinner har ikke småbarn, alle kvinner har ikke lav eller ingen utdannelse, alle kvinner arbeider ikke deltid eller i lavtlønnede bransjer.

Hvis du hører noen kvinner kritisere et forslag fordi det vil medføre at de kommer dårligere ut, betyr ikke det at de snakker på vegne av alle kvinner. Akkurat som ikke alle menn er enige når en mannlig representant for et LO-forbund, NHO eller Foreningen 2 foreldre protesterer mot et eller annet.

"Menn" er ikke en ensartet interessegruppe som er enig om alt som angår skattlegging, fordelingspolitikk eller pensjonsordninger. Ikke "kvinner" heller.

Jeg ville støttet en ordning som gikk ut på at i alle familier som består av to voksne (gifte eller samboere) og felles barn, skal de pensjonspoeng de voksne opptjener i den perioden de har felles barn under X år, fordeles likt mellom dem.

Hvor høy X skal være, er ikke noe stort poeng, men prinsippet er viktig.

Annonse

Glemte en ting, hvilke fordeler er det kvinner har hatt som ikke menn har hatt?

Jeg er ingen ekspert på pensjoner, men bl.a. at en ikke trenger å jobbe like lenge for å få samme pensjon. Og at lavere lønn (som kan bety mindre utdannelse, mindre jobbing, mindre offer for jobben osv) ikke gir tilsvarende lav pensjon.

Dette skjønner jeg ikke. Det er jo ihvertfall idag ingen som sjekker om man faktisk er hjemme med barna før man får poengene. Jeg har fått etpar brev fra trygdekontoret der det bare står at fordi jeg mottar barnetrygd for et barn under 7 år, får jeg også 3 pensjonspoeng pr. år. Dette har selvfølgelig ikke noe å si for meg, siden jeg har en inntekt som gir meg flere poeng. Derfor har vi bedt om at samboeren min får poengene, siden han i perioder har hatt en inntekt som gir under 3 pensjonspoeng i året.

Som du ser er dette dermed heller ikke en ordning kun for kvinner.

Jeg er ingen ekspert på pensjoner, men bl.a. at en ikke trenger å jobbe like lenge for å få samme pensjon. Og at lavere lønn (som kan bety mindre utdannelse, mindre jobbing, mindre offer for jobben osv) ikke gir tilsvarende lav pensjon.

Du er helt klart ikke noen ekspert på pensjoner, nei.

Kvinner og menn må jobbe nøyaktig like lenge for å få full pensjon.

Lav lønn gir lav pensjon.

Deltidsjobb gir lav pensjon, er deltiden lav gir det null opptjening i forhold til pensjonsrettigheter og dermed kun minstepensjon fra folketrygden.

Det er vanligvis kvinner som jobber deltid, mange fordi det er så krevende å ha små barn og fordi mannen ofte har høyest lønn. Dermed kan mannen kjøre på med sin karriere og få høy pensjon, mens hun sitter igjen med småpenger. Er hun riktig heldig ender det med skilsmisse... dermed kan han nyte fruktene av at hun tok seg av hjem og familie mens han jobba. Hun sitter dessverre igjen med minstepensjon eller litt mer.

Folk blir aldri fornøyd.

Du kan da ikke mene at du tror, eller forventer, at alle KVINNER skal ha samme meningene om politikk?

Mener du at menn kan ha forskjellige oppfatninger om f.eks. endringer i pensjonsordningen, men kvinner får pokker meg være enige og innta samme standpunkt, noe annet beviser at de alle er klagete og sutrende???

Du er helt klart ikke noen ekspert på pensjoner, nei.

Kvinner og menn må jobbe nøyaktig like lenge for å få full pensjon.

Lav lønn gir lav pensjon.

Deltidsjobb gir lav pensjon, er deltiden lav gir det null opptjening i forhold til pensjonsrettigheter og dermed kun minstepensjon fra folketrygden.

Det er vanligvis kvinner som jobber deltid, mange fordi det er så krevende å ha små barn og fordi mannen ofte har høyest lønn. Dermed kan mannen kjøre på med sin karriere og få høy pensjon, mens hun sitter igjen med småpenger. Er hun riktig heldig ender det med skilsmisse... dermed kan han nyte fruktene av at hun tok seg av hjem og familie mens han jobba. Hun sitter dessverre igjen med minstepensjon eller litt mer.

Det er heller du som ikke er en ekspert på å skjønne det folk skriver.

Selvfølgelig må alle jobbe like lenge for å få samme pensjon, det er jo hele poenget mitt. Tidligere fikk kvinner, som ofte ikke jobbet like lenge eller like mye som menn, forholdsmessig sett mer i pensjon (i forhold til hvor mye de hadde jobbet).

Forslaget her går ut på at kvinner som tar seg av barna skal få pensjonspoeng for det. Likevel klages det. Hvorfor?

Gjest kvinnesak

Jeg liker sterke selvstendige kvinner, slike som ikke klager for alt og ingenting.

Og jeg er enig i det du sier om at kvinner må ta ansvar for egen pensjon, og ikke forvente at de skal forbli gift så lenge. Men de som forblir gifte faller jo litt utenom "tapergruppen" da de vil ha mannens pensjon å leve av.

Men jeg er ikke enig i at kvinner jobber deltid for å gjøre livet behagelig for mannen. Hvordan gjør det livet mer behagelig for mannen? Hva med at menn jobber mye overtid for å kompensere for den tapte inntekten?

Kvinner jobber deltid for å få mer tid til barna og oppgaver i hjemmet. De burde heller kreve at også mannen reduserer arbeidet for å hjelpe til. Men da må også mannen slippes til og få gjøre ting på sin måte.

Det som irriterer her er når kvinner gis muligheten til å være hjemme med barn og likevel ikke tape på det mhp pensjon så klages det på det også.

Kvinner som arbeider deltid gjør jo husarbeidet som mannen ellers måtte gjøre. At han velger å gjøre karriere tror jeg jamen ikke er motvillig. Karrieremennesker trives vanligvis bedre på jobb enn hjemme sammen med snørrete småunger.

Og det er jo behagelig, rene klær i skapet, maten ferdig lagd og servert, sex tilgjengelig når de ønsker det osv.

Som karrierekvinne med små barn kunne jeg godt tenkt meg en hjemmeværende husmor som kunne trylle klærne nystrøket og sortert inn i skapene mine, som kunne lagd middag til meg og tatt den tyngste byrden med barna.

Kvinner som arbeider deltid gjør jo husarbeidet som mannen ellers måtte gjøre. At han velger å gjøre karriere tror jeg jamen ikke er motvillig. Karrieremennesker trives vanligvis bedre på jobb enn hjemme sammen med snørrete småunger.

Og det er jo behagelig, rene klær i skapet, maten ferdig lagd og servert, sex tilgjengelig når de ønsker det osv.

Som karrierekvinne med små barn kunne jeg godt tenkt meg en hjemmeværende husmor som kunne trylle klærne nystrøket og sortert inn i skapene mine, som kunne lagd middag til meg og tatt den tyngste byrden med barna.

Tror du alle menn er karrieremennesker som ikke har noe imot å bruke 60+ timer på jobben hver uke?

Tror du ikke også menn kunne tenkt seg å vært mer hjemme med barna, og hatt mer fritid?

Det som slo meg i denne artikkelen er at kvinner klager på at kvinner som er hjemme skal tjene pensjonspoeng på det. Før klaget de jo på at de ikke fikk det. Aldri fornøyde?

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Selvfølgelig må alle jobbe like lenge for å få samme pensjon, det er jo hele poenget mitt. Tidligere fikk kvinner, som ofte ikke jobbet like lenge eller like mye som menn, forholdsmessig sett mer i pensjon (i forhold til hvor mye de hadde jobbet).

Forslaget her går ut på at kvinner som tar seg av barna skal få pensjonspoeng for det. Likevel klages det. Hvorfor?

Vel, noen kvinner (og menn) klager på ett system, andre kvinner (og menn) klager på et annet system.

Det er vel ikke slik at hvis en kvinne kritiserer noe, så representerer hun alle andre kvinner i verden?

Poenget her er nok ikke at det klages over at det gis poeng for omsorgsarbeid.

Derimot går misnøyen på at besteårsregelen fjernes - dette er kun til fordel for menn som har jobbet fulltid og fulgt et karriereløp.

Et mer rettferdig system kunne være: Lik (stats-)pensjon til ALLE - det må være nok til et nøkternt forbruk. Dvs. lik dagens minstepensjon pluss litt til. All ekstraopptjening fjernes, slik at man er nødt til å spare selv eller ha tjenestepensjon dersom man ønsker seg mer romslig økonomi.

Jeg synes det bare blir patetisk å forlange at pensjon skal stå i forhold til innbetaling i form av skatt (folketrygdavgift). Skatt betaler vi alle etter evne, og slik bør det være også i framtiden. Så hvorvidt man kaller deler av skatten for "folketrygdavgift" eller "skoletilskuddsavgift" - er skitt det samme.

Derimot går misnøyen på at besteårsregelen fjernes - dette er kun til fordel for menn som har jobbet fulltid og fulgt et karriereløp.

Et mer rettferdig system kunne være: Lik (stats-)pensjon til ALLE - det må være nok til et nøkternt forbruk. Dvs. lik dagens minstepensjon pluss litt til. All ekstraopptjening fjernes, slik at man er nødt til å spare selv eller ha tjenestepensjon dersom man ønsker seg mer romslig økonomi.

Jeg synes det bare blir patetisk å forlange at pensjon skal stå i forhold til innbetaling i form av skatt (folketrygdavgift). Skatt betaler vi alle etter evne, og slik bør det være også i framtiden. Så hvorvidt man kaller deler av skatten for "folketrygdavgift" eller "skoletilskuddsavgift" - er skitt det samme.

Jeg synes pensjonen skal reflektere hvor mye du har arbeidet, det vil si hvor mye du har bidratt til samfunnet og har betalt inn i både skatt og til pensjonskassen.

Synes du det er rettferdig at en person som har jobbet 20 år deltid + 20 år heltid skal få like mye pensjon som en som har jobbet 40 år heltid. Da ser en bort fra ekstra pensjonspoeng for f.eks. pass av barn (som en nå skal få).

Skal ikke folk belønnes for å jobbe mye og lenge? Hvordan skal vi få råd til både pensjoner og andre sosiale utgifter dersom folk ikke oppfordres til å jobbe mest mulig?

Forøvrig ble det klager på at kvinner (eller menn) som var hjemme med barna fikk pensjonspoeng da de mente det presset kvinner til å være hjemme. Med andre ord klages det på at kvinner som er hjemme ikke får pensjonespoeng (som det har vært hittil) og så klages det når de skal få det.

Snakk om å aldri bli fornøyd.

"Jeg er ingen ekspert på pensjoner, men bl.a. at en ikke trenger å jobbe like lenge for å få samme pensjon. Og at lavere lønn (som kan bety mindre utdannelse, mindre jobbing, mindre offer for jobben osv) ikke gir tilsvarende lav pensjon."

Her er kopi av ditt innlegg. Ser du at her sier du at man ikke trenger å jobbe like lenge for å få samme pensjon?

Hvor har du det fra at de med lavest lønn får så mye pensjon? Minstebeløpet i folketrygden er sannelig ikke mye å rope hurra for, og de virkelig lavlønte får ikke mye mer enn minstebeløpet.

Forøvrig ble det klager på at kvinner (eller menn) som var hjemme med barna fikk pensjonspoeng da de mente det presset kvinner til å være hjemme. Med andre ord klages det på at kvinner som er hjemme ikke får pensjonespoeng (som det har vært hittil) og så klages det når de skal få det.

Snakk om å aldri bli fornøyd.

Men i all verden da, har du ingen som helst peiling på hva du snakker om?

Pensjonspoeng for å være hjemme med omsorgen for små barn har vi hatt i årevis, det fantes allerede da jeg hadde permisjon med datteren min som snart er 12 år.

"Jeg er ingen ekspert på pensjoner, men bl.a. at en ikke trenger å jobbe like lenge for å få samme pensjon. Og at lavere lønn (som kan bety mindre utdannelse, mindre jobbing, mindre offer for jobben osv) ikke gir tilsvarende lav pensjon."

Her er kopi av ditt innlegg. Ser du at her sier du at man ikke trenger å jobbe like lenge for å få samme pensjon?

Hvor har du det fra at de med lavest lønn får så mye pensjon? Minstebeløpet i folketrygden er sannelig ikke mye å rope hurra for, og de virkelig lavlønte får ikke mye mer enn minstebeløpet.

Poenget er at kvinner ofte ikke har jobbet like lenge eller mye som menn, likevel får de en forholdsmessig høy pensjon.

De med lavest lønn får per pensjon pr tjente krone (og innbetalte krone) enn høytlønte. Bør en ikke få noe igjen for å ha betalt inn mye?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...