Gå til innhold

Kvinner blir aldri fornøyd!

Anbefalte innlegg

Gjest kvinnesak

Tror du alle menn er karrieremennesker som ikke har noe imot å bruke 60+ timer på jobben hver uke?

Tror du ikke også menn kunne tenkt seg å vært mer hjemme med barna, og hatt mer fritid?

Det som slo meg i denne artikkelen er at kvinner klager på at kvinner som er hjemme skal tjene pensjonspoeng på det. Før klaget de jo på at de ikke fikk det. Aldri fornøyde?

Og du klager på kvinner - uansett hva de måtte si eller gjøre.

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

18

• libra

5

• Juneau

5

• fresja

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes pensjonen skal reflektere hvor mye du har arbeidet, det vil si hvor mye du har bidratt til samfunnet og har betalt inn i både skatt og til pensjonskassen.

Synes du det er rettferdig at en person som har jobbet 20 år deltid + 20 år heltid skal få like mye pensjon som en som har jobbet 40 år heltid. Da ser en bort fra ekstra pensjonspoeng for f.eks. pass av barn (som en nå skal få).

Skal ikke folk belønnes for å jobbe mye og lenge? Hvordan skal vi få råd til både pensjoner og andre sosiale utgifter dersom folk ikke oppfordres til å jobbe mest mulig?

Jeg synes faktisk det er både riktig og rettferdig at alle får lik pensjon fra staten. Så får man ordne seg tilleggsytelser på egen hånd.

Alle mennesker får yte sin skjerv til fellesskapet som best de kan - enten i form av betalt arbeid, eller i form av ulønnet arbeid hjemme /frivillig innsats på mange andre områder. Så finnes det mennesker (funksjonshemmede etc.) som samfunnet er nødt til å ta ansvaret for - og det er også riktig og rettferdig.

Folk belønnes for å jobbe mye og lengere i form av at de da har sin lønnsinntekt, som gir dem et langt bedre levebrød enn en pensjon kan gi.

Dersom alle tilleggspensjoner kuttes blir selvsagt statens utgifter mye mindre - slik at skrekkscenarioet med å ilegge fremtidens arbeidsfolk opptil 10-15% mer i skatt enn idag kan unngås.

Gjest kvinnesak

Poenget er at kvinner ofte ikke har jobbet like lenge eller mye som menn, likevel får de en forholdsmessig høy pensjon.

De med lavest lønn får per pensjon pr tjente krone (og innbetalte krone) enn høytlønte. Bør en ikke få noe igjen for å ha betalt inn mye?

Halloo.. har du fått med deg hvorfor de må endre på pensjonene? Det er fordi kvinner i den såkalte 68-generasjonen har født for få barn. Så for å sikre fremtidig pensjon må faktisk kvinner føde flere barn. Skal de i tillegg straffes for det på pensjonen?

Synes du er utrolig sjåvinistisk når du slår deg på brystet med at menn jobber mer enn kvinner. Menn tjener mer enn kvinner, det er sant. Men hvis vi begynner å regne sammen alt ulønnet arbeid som kvinner gjør, omsorgsarbeid for egne barn,for sine gamle foreldre osv så er jeg overbevist om at kvinner arbeider mye mer enn menn.

mil1365380270

Poenget er at kvinner ofte ikke har jobbet like lenge eller mye som menn, likevel får de en forholdsmessig høy pensjon.

De med lavest lønn får per pensjon pr tjente krone (og innbetalte krone) enn høytlønte. Bør en ikke få noe igjen for å ha betalt inn mye?

De som har fått barn, har skaffet samfunnet skattebetalere, som kan gi oss tørre pensjon. Burde man ikke ha noe igjen for den innsatsen?

Annonse

Slik jeg tolker vedlagte side, skjønner jeg ikke at det vil føre til lavere pensjon for kvinner. Det ser jo ut som om alle vil få pensjon regnet av en inntekt mellom 256.000 og 341.000. I dag har mange kvinner under 256.000. Mange (spesielt menn) har over 341.000. Får dere ikke pensjon av inntekt over dette beløp i dag, kjære høytlønte?

Da jeg (og stort sett de som har laget de nye reglene) hører til 68'erne, får ikke endringene noen betydning for meg...

Det er heller du som ikke er en ekspert på å skjønne det folk skriver.

Selvfølgelig må alle jobbe like lenge for å få samme pensjon, det er jo hele poenget mitt. Tidligere fikk kvinner, som ofte ikke jobbet like lenge eller like mye som menn, forholdsmessig sett mer i pensjon (i forhold til hvor mye de hadde jobbet).

Forslaget her går ut på at kvinner som tar seg av barna skal få pensjonspoeng for det. Likevel klages det. Hvorfor?

Dun kan ikke være helt oppdatert, du heller. Kvinner (og en del men)har da (som en nevner lenger oppe/nede fått 3 pensjonspoeng for omsorgsargeid i heimen (alle med småbarn og de som steller gamle/syke slektninger).

Jeg synes faktisk det er både riktig og rettferdig at alle får lik pensjon fra staten. Så får man ordne seg tilleggsytelser på egen hånd.

Alle mennesker får yte sin skjerv til fellesskapet som best de kan - enten i form av betalt arbeid, eller i form av ulønnet arbeid hjemme /frivillig innsats på mange andre områder. Så finnes det mennesker (funksjonshemmede etc.) som samfunnet er nødt til å ta ansvaret for - og det er også riktig og rettferdig.

Folk belønnes for å jobbe mye og lengere i form av at de da har sin lønnsinntekt, som gir dem et langt bedre levebrød enn en pensjon kan gi.

Dersom alle tilleggspensjoner kuttes blir selvsagt statens utgifter mye mindre - slik at skrekkscenarioet med å ilegge fremtidens arbeidsfolk opptil 10-15% mer i skatt enn idag kan unngås.

En fin tanke det der, kommunisme heter det vel. Dessverre fungerer det ikke.

I Norge skulle pensjonsalderen være 67 (70) år, men vi ser at den i snitt ligger under 60. Grunnen til dette er at det er for lett å pensjonere seg tidlig uten å tape noe særlig pensjon.

Dersom folk ikke oppfordres til å jobbe mye og lenge får vi for lite penger inn i felleskassen samtidig som vi tar for mye ut av den. Regnestykket går simpelthen ikke opp.

Hvorfor skal folk alltid straffes for å jobbe mye og spare opp litt penger i dette landet?

Jeg kan til nød være enig dersom vi slutter å betale inn til pensjonskassen, da kan en standard pensjon være grei, og så får folk ordne seg selv. Men da ville vel de som tjener lite og ikke kan sette av så mye klaget igjen.

mil1365380270

menn får også barn. Tro det eller ei.

Men menn får ikke obligatorisk fravær p.g.a. det.

Synd for barna at menn ikke stiller nok opp, men da er det ekstra viktig å gjøre det litt attraktivt - ellers kommer fødselsratene til å fortsette å falle.

Halloo.. har du fått med deg hvorfor de må endre på pensjonene? Det er fordi kvinner i den såkalte 68-generasjonen har født for få barn. Så for å sikre fremtidig pensjon må faktisk kvinner føde flere barn. Skal de i tillegg straffes for det på pensjonen?

Synes du er utrolig sjåvinistisk når du slår deg på brystet med at menn jobber mer enn kvinner. Menn tjener mer enn kvinner, det er sant. Men hvis vi begynner å regne sammen alt ulønnet arbeid som kvinner gjør, omsorgsarbeid for egne barn,for sine gamle foreldre osv så er jeg overbevist om at kvinner arbeider mye mer enn menn.

Hei. Tror ikke du skjønner hva jeg mener.

Jeg synes dette forslaget var meget fornuftig, bl.a. at man fikk pensjonspoeng for å være hjemme med barn.

Det var jo kvinnene bak artikkelen som klaget på dette, fordi de mente kvinner da ble presset til å være hjemme.

Det jeg mener med at noen jobber mindre og får like mye i pensjon er personer som verken jobber ute eller hjemme.

De som har fått barn, har skaffet samfunnet skattebetalere, som kan gi oss tørre pensjon. Burde man ikke ha noe igjen for den innsatsen?

JO NETTOPP. Det er jo det jeg sier. Det er kvinnene her som klager på denne ordningen da de mener det presser kvinner til å være hjemme. Mens kvinner før klaget på at de ikke fikk pensjonspoeng for å være hjemme.

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Men i all verden da, har du ingen som helst peiling på hva du snakker om?

Pensjonspoeng for å være hjemme med omsorgen for små barn har vi hatt i årevis, det fantes allerede da jeg hadde permisjon med datteren min som snart er 12 år.

Ja, men nå er det snakk om at de skal få MER pensjonspoeng for å være hjemme med barn enn man fikk tidligere.

Dun kan ikke være helt oppdatert, du heller. Kvinner (og en del men)har da (som en nevner lenger oppe/nede fått 3 pensjonspoeng for omsorgsargeid i heimen (alle med småbarn og de som steller gamle/syke slektninger).

Poenget var at det ble mer lønnsomt å være hjemme med barn enn det er i dag.

Gjest kvinnesak

Jeg klager ikke alltid på kvinner, men når jeg ikke klager så skriver jeg nødvendigvis ikke inn her.

For å rette opp mitt inntrykk av deg kan du kanskje neste gang ha en overskrift med

"alle verdens herlige kvinner" eller noe sånt. Så kan du lovprise kvinner i et helt innlegg, for noe godt som en kvinne har gjort og som har fått overskrift i en avis.

Lover du?? ;-)

For å rette opp mitt inntrykk av deg kan du kanskje neste gang ha en overskrift med

"alle verdens herlige kvinner" eller noe sånt. Så kan du lovprise kvinner i et helt innlegg, for noe godt som en kvinne har gjort og som har fått overskrift i en avis.

Lover du?? ;-)

Det der blir som å be en alkoholiker om å slutte å drikke etter at han er på drink nr 10, men jeg skal prøve. Jeg lover :-)

Nå surrer du sammen din antikvinnesak med en kamp for høytlønte.

Jeg syns det er helt greit at de som har greid å kare til seg høye lønninger gjennom et langt yrkesliv ikke får ekstremt høye pensjonsytelser.

Syns du det er riktig at samfunnet skal spa ut høye pensjoner til gamle gubber som har levd et yrkesliv med høy sigarføring, og som har mer enn nok oppsparte midler til å finansiere sigarene og golfkøllene selv?

En fin tanke det der, kommunisme heter det vel. Dessverre fungerer det ikke.

I Norge skulle pensjonsalderen være 67 (70) år, men vi ser at den i snitt ligger under 60. Grunnen til dette er at det er for lett å pensjonere seg tidlig uten å tape noe særlig pensjon.

Dersom folk ikke oppfordres til å jobbe mye og lenge får vi for lite penger inn i felleskassen samtidig som vi tar for mye ut av den. Regnestykket går simpelthen ikke opp.

Hvorfor skal folk alltid straffes for å jobbe mye og spare opp litt penger i dette landet?

Jeg kan til nød være enig dersom vi slutter å betale inn til pensjonskassen, da kan en standard pensjon være grei, og så får folk ordne seg selv. Men da ville vel de som tjener lite og ikke kan sette av så mye klaget igjen.

Kommunisme?? Ja da har jeg hørt at jeg er kommunist også! *LOL*.

Tanken om lik pensjon til alle er faktisk noe FRP er for, så dersom FRP kan kalles kommunistisk så "be my guest".

Folk straffes da ikke for å jobbe mye og spare opp penger med dette forslaget. Hvor har du det fra??

Man må forutsette ved et nytt pensjonssystem at det blir gunstige skatteregler for pensjonssparing. Obligatorisk tjenestpensjon må også innføres.

At pensjonsalderen i snitt ligger under 60 år er direkte feil. Da inkluderer man nemlig alle uføre (også de som er født uføre). Pensjonsalderen ligger derimot på ca 62 år i snitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...