Gå til innhold

Jobbintervjuer

Anbefalte innlegg

Gjest Secretary

Jeg har et rart problem tror jeg. Når jeg er i jobbintervjuer og "selger meg selv" så er jeg redd for at arbeidsgiver tror jeg skrøner når jeg forteller om meg selv, eller overdriver. Saken er den at jeg faktisk er flink til å jobbe, jeg er en arbeidsgivers drøm. Har god orden, blid, hjelpsom, effektiv. Synes sjeldent at arbeidsoppgaver er kjedelige eller vankselige. Alt er lixom greitt med meg. Så når arbeidsgiver spør meg spørsmål på intervjuene for å finne ut åssen jeg er, høres jeg jo for god ut til å være sann. Hvordan skal jeg evt. tone ned svarene da, ukult å måtte si noe jeg ikke mener da....

Noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest halogen

Kanskje du skulle prøve å ikke selge deg selv så veldig? Kombinasjonen av salg og skryt kan fort virke falskt, selv om det ikke er det.

Prøv en mer åpen og direkte dialog, ikke presenter mer enn de spør om. Tror ofte kjemien ved første møte kan være vel så viktig som dine egen oppfatninger av deg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-816806
Del på andre sider

Gjest Secretary

Kanskje du skulle prøve å ikke selge deg selv så veldig? Kombinasjonen av salg og skryt kan fort virke falskt, selv om det ikke er det.

Prøv en mer åpen og direkte dialog, ikke presenter mer enn de spør om. Tror ofte kjemien ved første møte kan være vel så viktig som dine egen oppfatninger av deg selv.

Ja, er enig i det du sier om kjemien, det ligger mye der! Ellers så prøver jeg å ikke skryte, svarer bare på de spørsmålene jeg får. Det er bare noen ganger jeg synes det høres så voldsomt ut.

Mulig det har litt å si at før jeg tok sekretærutdannelsen hadde stortsett bare tunge drittjobber. Da jeg begynte som sekretær og omtrent fikk sydd puter under armene ble arbeidsoppgavene mine som natt og dag i forhold til før. Alt er jo kult å holde på med, og alt er en fryd. Sprøtt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-816823
Del på andre sider

Annonse

Gjest halogen

Ja, er enig i det du sier om kjemien, det ligger mye der! Ellers så prøver jeg å ikke skryte, svarer bare på de spørsmålene jeg får. Det er bare noen ganger jeg synes det høres så voldsomt ut.

Mulig det har litt å si at før jeg tok sekretærutdannelsen hadde stortsett bare tunge drittjobber. Da jeg begynte som sekretær og omtrent fikk sydd puter under armene ble arbeidsoppgavene mine som natt og dag i forhold til før. Alt er jo kult å holde på med, og alt er en fryd. Sprøtt

Vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å få jobb som sekretær, men hvis det er lett å få jobb så burde du kanskje endre fokus fra å selge deg selv til å "kjøpe" arbeidsgiver... :-) Altså at det er du som stiller spørsmål og de må selge seg til deg.

Hvis det er vanskelig å få jobb, så må du være veldig obs på kjemien. Det å fortelle for mye positivt om seg selv kan fort virke blærete. Bare for å virke mer oppriktig kan du jo f.eks. nøle litt foran svarene, tenke deg litt om, og svare litt forsiktig.

F.eks. hvis de spør "hvorfor skal vi ansette akkurat deg" - i stedet for å legge ut om dine fortreffeligheter og at du er arbeidsgivers drøm - prøv å si at "jeg har alle kvalifikasjonene, jeg kan gjøre en god jobb for dere, men hvem dere skal ansette er det dere som må avgjøre".

Da er man ydmyk samtidig som man sier at man er kvalifisert og gjerne vil ha jobben.

En annen vri er å gå bort fra alle kvalifikasjoner, og over til at "jeg vil veldig gjerne ha denne jobben fordi den virker veldig spennende og interessant". Altså vektlegge "jeg har lyst til" i stedet for "jeg er så flink".

:-)

Luksusproblem. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-816829
Del på andre sider

Gjest Secretary

Vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å få jobb som sekretær, men hvis det er lett å få jobb så burde du kanskje endre fokus fra å selge deg selv til å "kjøpe" arbeidsgiver... :-) Altså at det er du som stiller spørsmål og de må selge seg til deg.

Hvis det er vanskelig å få jobb, så må du være veldig obs på kjemien. Det å fortelle for mye positivt om seg selv kan fort virke blærete. Bare for å virke mer oppriktig kan du jo f.eks. nøle litt foran svarene, tenke deg litt om, og svare litt forsiktig.

F.eks. hvis de spør "hvorfor skal vi ansette akkurat deg" - i stedet for å legge ut om dine fortreffeligheter og at du er arbeidsgivers drøm - prøv å si at "jeg har alle kvalifikasjonene, jeg kan gjøre en god jobb for dere, men hvem dere skal ansette er det dere som må avgjøre".

Da er man ydmyk samtidig som man sier at man er kvalifisert og gjerne vil ha jobben.

En annen vri er å gå bort fra alle kvalifikasjoner, og over til at "jeg vil veldig gjerne ha denne jobben fordi den virker veldig spennende og interessant". Altså vektlegge "jeg har lyst til" i stedet for "jeg er så flink".

:-)

Luksusproblem. :-)

Takk for gode råd! Kommer til å bruke det med kvalifikasjoner og "jeg har lyst på jobben". Det var genialt :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-816835
Del på andre sider

Gjest Secretary

Det er det jo fullt mulig å få i en eksisterende jobb også, hvis man er dyktig.

Sjefer bruker legge merke til dyktige medarbeidere som er modne for nye utfordringer.

Jeg er Sekretær i Staten. Har ikke planer om å kaste meg på saksbehandleryrket...dessuten er tiden inne for en forandring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-816904
Del på andre sider

Annonse

Av en eller annen grunn så tror jeg nok en sek.jobb i Stat kontra privat er annerledes på flere måter.

Siden du synes du har et rart problem og tydeligvis har vært i jobbintervjuer så er det kanskje derfor det har blitt rart. Samtidig så er man jo segselv den største kritiker...og tenker ofte...det skulle jeg ikke sagt...hvorfor sa jeg ikke det osv...Fordi du enten ubevisst el bevisst har tolket både kroppsspråk og ord fra potensielle arb.givere om hvor du du selv har "oversolgt" degselv. Ha selvtillit og være selvgod er helt to forskjellige ting.

Å være sekretær i dag er noe helt annet enn for 20 år siden...Idag er sekretær en "potet", må være multifunksjonell på alle plan. Sekretær-yrket er på vei ut... og blir mer og mer overtatt av den "digitale" verden. Det er derfor man lenge har sett at sentralbord/resepsjon/sekretær har blitt slått i sammen til en stilling. Dette tror jeg gjelder spesielt i det private markedet, og kommer til å bli verre og verre i denne generasjon og neste. De fleste ansatte skal klare seg selv både mht å skrive brev/mail osv på egen hånd. Rasjonell drift!

Noe mer ydmyk ovenfor stillingen du søker må du være....når de spør...så si hva du vet at du er veldig god på...ingen er god på alt...det du ikke er god på er ingen svakhet når viljen er til stede for å lære og du liker utfordringer. Kjemi og interesse for bransjen er viktig...hva du kan og ikke kan..analyseres jo også via en prøvetid både for deg og arb.giver. Sett deg virkelig inn i hva firmaet driver med...still spørsmål...ikke vær bare den som svarer på hva de spør om. På den måten forstår de at du har satt deg inn i bransjen. Les nøye stillingannonser og dets punkter for kvalfikasjoner!

Jeg begynte som sekretær, men er nå adm.sek og konsern-sekretær...det er svært utfordrende og krevende og i rett stilling så blir du blandet inn i alle segmenter ved firmaet. Data, digitalt og språk er viktig samtdig som du selvfølgelig er en omgjengelig og effektiv ansatt. Jeg har vært med på ansatte mange i mitt firma...først og fremst så går det på kjemi..om den personen glir inn i firmaets policy og miljø...både med ledelse og øvrige ansatte....deretter om søkers kvalifikasjoner og evt kompetanse til å innordne seg firmaet og utfordringer.

Jeg hadde nok aldri anbefalt deg til stilling hvis du hadde søkt i mitt firma...du virker litt for "suveren" og prøver for mye å selge deg selv...så du bør nok tone litt ned...og heller vise at du virkelig kan når du får jobben..og da er ikke lønnsforhøyelse langt unna!:)

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-817110
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

Jeg er Sekretær i Staten. Har ikke planer om å kaste meg på saksbehandleryrket...dessuten er tiden inne for en forandring.

Hvis du vil ha noe mindre positivt å si om deg selv, kan du jo si at du ikke er feilfri når det gjelder norsk rettskrivning. Verken "sekretær" eller "staten" skrives med stor S.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-817115
Del på andre sider

Hvis du vil ha noe mindre positivt å si om deg selv, kan du jo si at du ikke er feilfri når det gjelder norsk rettskrivning. Verken "sekretær" eller "staten" skrives med stor S.

Korrekt...rettskrivning er viktig...men ikke så viktig her på Dol vet du...her er vi på fritiden...da slipper vi oss løs:) men samtidig enig da...Stat er med Stor S:) og hvis noen retter på enselv så er jo det kun konstruktiv "kritikk", selv om man egentlig vet:) -Og jeg skrev i hvertfall Stat med stor S..tror jeg:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-817120
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

Korrekt...rettskrivning er viktig...men ikke så viktig her på Dol vet du...her er vi på fritiden...da slipper vi oss løs:) men samtidig enig da...Stat er med Stor S:) og hvis noen retter på enselv så er jo det kun konstruktiv "kritikk", selv om man egentlig vet:) -Og jeg skrev i hvertfall Stat med stor S..tror jeg:-)

Hei

Jeg pleier vanligvis ikke rette på folks rettskrivning, men her kunne jeg ikke dy meg. Secretary ba selv om tips til negative ting hun kunne si om seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-817123
Del på andre sider

Hei

Jeg pleier vanligvis ikke rette på folks rettskrivning, men her kunne jeg ikke dy meg. Secretary ba selv om tips til negative ting hun kunne si om seg selv.

Enig i det:) Men igjen..frihet under ansvar:-) Men det er jo mulig at ikke Sec vet det eller vet...men på norsk er det i hvertfall sekretær:) men nå drar jeg i hvertfall på by'n fordi jeg skal representere mitt firma...meg som kvinne og 35 mannfolk...like gøy hver gang:)

Du må gjerne komme om et par timer...da er ikke rettskrivning noe "must":-)..da snakker og skriver vi på alle språk:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-817128
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

Enig i det:) Men igjen..frihet under ansvar:-) Men det er jo mulig at ikke Sec vet det eller vet...men på norsk er det i hvertfall sekretær:) men nå drar jeg i hvertfall på by'n fordi jeg skal representere mitt firma...meg som kvinne og 35 mannfolk...like gøy hver gang:)

Du må gjerne komme om et par timer...da er ikke rettskrivning noe "must":-)..da snakker og skriver vi på alle språk:o)

Snakker man i et annet "språk" seinere på kvelden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132668-jobbintervjuer/#findComment-817131
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...