Gå til innhold

Det nye karaktersystemet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men det er jo nettopp det den ikke er. Ved å ta hensyn til den tidligere ulikheten vil konverteringen til bokstavkarkaterer være rettferdig, fordelingen av A'er vil f.eks. antakelig være omtrent like stor på de ulike fakultetene.

Hvis f.eks. alle som hadde > 2,2 på naturvitenskap skulle få A, vill de få ufortjent mange A'er.

Slik jeg ser det er dette omtrent det eneste positive med det nye systemet.

Men i USA bruker de vel også + -? I realiteten innebærer det at karakterene er tre ganger mer differensierte enn de norske.

Inføringen av bokstavkarakterene her i landet har ført til masse krøll ved opptak fordi man ikke kan differensiere godt nok. 5 av 6 arbeidsgivere er også imot systemet pga. dette.

Ja de bruker + - i USA, og det er bare et spørsmål om tid til det kommer i Norge, mener jeg. Jeg er glad for at de innfører det internasjonale systemet i Norge. Jeg har ikke norsk utdannelse i det hele tatt, og det er grunnen til at jeg dro til USA for å ta mastergrad. Nordmenn er veldig firkantede når det gjelder å godta andre lands utdannelsessystemer, og aksepterer ikke engang fra andre skandinaviske land. Det norske systemet har vært helt uforståelig for alle andre enn nordmenn, og med økte reiser og flere studenter utenlands så var dette uholdbart.

Annonse

Ja de bruker + - i USA, og det er bare et spørsmål om tid til det kommer i Norge, mener jeg. Jeg er glad for at de innfører det internasjonale systemet i Norge. Jeg har ikke norsk utdannelse i det hele tatt, og det er grunnen til at jeg dro til USA for å ta mastergrad. Nordmenn er veldig firkantede når det gjelder å godta andre lands utdannelsessystemer, og aksepterer ikke engang fra andre skandinaviske land. Det norske systemet har vært helt uforståelig for alle andre enn nordmenn, og med økte reiser og flere studenter utenlands så var dette uholdbart.

Det hadde nå ikke trengt å være vanskeligere enn at de satte bokstaver ved sida av desimalkarakteren (som kunne vært opprettholdt innafor Norge).

Det hadde nå ikke trengt å være vanskeligere enn at de satte bokstaver ved sida av desimalkarakteren (som kunne vært opprettholdt innafor Norge).

Da ville man fått et litt pussig system siden en av formålene med det nye systemet er å utjevne forskjellen i praksis mellom fakultetene. Som det står lenger oppe, en 1.6 på HF eller SV er noe helt annet enn en 1.6 på MatNat. Dette ville man ikke fått til å rette opp hvis bokstavkarakteren og tallkarakteren skulle være likeverdige og presenteres sammen.

Annonse

Da ville man fått et litt pussig system siden en av formålene med det nye systemet er å utjevne forskjellen i praksis mellom fakultetene. Som det står lenger oppe, en 1.6 på HF eller SV er noe helt annet enn en 1.6 på MatNat. Dette ville man ikke fått til å rette opp hvis bokstavkarakteren og tallkarakteren skulle være likeverdige og presenteres sammen.

Det er riktig, og etter min mening det eneste positive med det nye systemet. Jeg mener likevel mangelen på differensiering er verre. De fleste visste om urettferdigheten i det gamle systemet og korrigerte dermed for denne "uoffisielt".

Eh...ja, det lurer jeg også på for jeg tok et fag som jeg bare måtte bli ferdig med (og som gikk rævva..), men jeg fikk E. Da har jeg bestått???!

Jeg driter i karakteren, jeg må bare bestå:-)))))

Du stryker på F, med mindre du går på jus eller noe som du må har høyere for å komme videre.

Det er riktig, og etter min mening det eneste positive med det nye systemet. Jeg mener likevel mangelen på differensiering er verre. De fleste visste om urettferdigheten i det gamle systemet og korrigerte dermed for denne "uoffisielt".

Det kommer ganske snart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...