Gjest flammefugel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Har du ansvarsgruppe rundt deg, som kan avlaste og støtte deg, slik at du kan leve så vanlig som mulig? Og så har jeg forstått, at det kan hende med schizofreni, at man har flere gode år, før sykdommen igjen bryter ut. At det kan være en periodevis ting. Og vil du da ta fra sønnen din muligheten til å kjenne moren sin i de faser av livet som sykdommen ikke preger deg så veldig? Og har du støttekontakt? Som kan følge deg ut, være med å gjøre innkjøp, f.eks. I det hele tatt støtte deg de gangene som du er hjemme fra sykehuset. Og hjemmehjelp kan du søke om. Og har du individuell plan? Alle funksjonshemmede har rett til det. Og schizofreni ER en funksjonshemming. Det er mulig du kan få hjelp ifra handikappforeningen eller legen din eller noe, til å få til noe, slik at livet blir litt mindre belastende for deg. Jeg mener ikke at du skal ta denne kampen selv, det synes jeg din lege kan hjelpe deg med. Og så syns jeg du er så flink til å skrive og fortelle om hvordan du har det. Det er en enorm styrke hos deg, og veldig fint at du får til det. Masse styrkeklemmer fra Er du klar over at legen din kan bli straffet for medvirkning til selvmord om han skriver ut medisiner som du kan ta livet ditt med? Om det på noen måte skulle komme ut at du har bedt han om en resept på piller du kan ta livet av deg med, kan han bli stilt for retten, dømt til lang fengselsstraff...Sannsynligvis vil han også miste lisensen/retten til å praktisere som lege for all framtid. Er det greit for deg? Når det gjelder psykdommen din, så vet jeg ikke så mye om schizofreni at jeg vil begi meg ut på noen diskusjon om akkurat det. Men jeg har full forståelse for at du kan bli så psyk og fortvilet at du bare ønsker å dø.Jeg har hatt det sånn mange, mange ganger. Det er i bunn og grunn opp til deg å bestemme om du vil leve eller dø. Men jeg synes du bør tenke deg godt om når det gjelder å "utnytte" legen din sin empati for deg. Hva med din empati for han? Det er mulig at du synes jeg provoserer deg , men jeg synes du virker temmelig kynisk når du velger å bruke legen din som en slags "dødshjelp assistent".Slikt er faktisk ulovelig her i Norge.... Alt godt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133038-hjelp-til-%C3%A5-d%C3%B8/page/2/#findComment-820238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadows1365380629 Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Det er fullt lovlig å ta livet sitt i Norge! Har fått beskjed om det mange ganger av hjelpeapparatet. Unntaket er vel hvis man er psykotisk, og dermed ikke i stand til å bedømme situasjonen på en reell måte. Forsøk på selvmord er ikke straffbart... (resulterer i tvangsinnleggelse) Men medvirkning til selvmord straffes etter strl. paragraf 236 på samme måte som medvirkning til drap med samtykke, jf. paragraf 235. Ergo, selvmord er straffbart. Den døde personen kan naturligvis ikke straffes... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133038-hjelp-til-%C3%A5-d%C3%B8/page/2/#findComment-820420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gladiatoren Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hei Ulva! Jeg tror deg på det du forteller Ulva. Kanskje du ikke er schizofren.Kanskje det er andre ting som plager deg slik at det kan se ut som om du er schizofren fordi symptomene ligner? Men husk du er verdifull som menneske og person akkurat slik som du er nå.Du er verdifull fordi du er et menneske, og et menneske er mer verdt enn hele verden. Du er ikke verdifull først og fremst for det du gjør du er verdifull for den du er. Dersom du vil lurte jeg på om du kunne forklart litt om hva som plager deg nå for tiden, hva tror du selv er årsaken til at du er deprimert og at du ikke har det godt? Jeg er sikker på at det finnes håp for deg og at det finnes mennesker som kan hjelpe deg. Du har nok ikke vært i kontakt med de rette folkene ennå. Ikke gi opp ulva!! Du gir noe til mange her på Dol.Kanskje du kan få hjelp fra andre utenfor psykiatrien. Fatt nytt mot. Et godt råd: begynn og let etter noen andre som kan hjelpe deg. For jeg tror det finnes noen som kan hjelpe deg!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133038-hjelp-til-%C3%A5-d%C3%B8/page/2/#findComment-820465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.