Gjest Tommi Skrevet 23. desember 2000 Del Skrevet 23. desember 2000 Jeg har en eldre far ca. 60, som er begynt å bruke maravan for blodpropp inn til leveren. Fra sykehuset har han fått en liste over mat han må unngå. Dette er for det meste grønne grønnsaker med høyt innhold av K-vitamin, får jeg opplyst. Denne listen er ikke fullstendig, og jeg lurer på om det finnes en liste med mat som skal unngås ved bruk av maravan? Og spesielt i disse juletider er det kommet opp spørsmål om han kan spise rødkål (til ribbe)? Rødkål står nemlig ikke på listen, men derimot surkål, som han må unngå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13331-maravan-og-mat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Rita Øksengård, Lege Skrevet 25. desember 2000 Del Skrevet 25. desember 2000 Kjære Tommi, Jeg skjønner det er fristende med tradisjonell julemat, men generelt bør kål unngås når man står på Marevan. Visstnok er surkål minst gunstig pga høyest K-vitamin innhold. Lister over matvarer som bør unngås ved Marevanbruk som er utgitt ved sykehuset er nok stort sett like. De veiledende og anbefales å følge. Jeg håper dere finner like smakfulle alternativer til julematen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13331-maravan-og-mat/#findComment-65152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristian Skrevet 7. januar 2001 Del Skrevet 7. januar 2001 Kjære Tommi, Jeg skjønner det er fristende med tradisjonell julemat, men generelt bør kål unngås når man står på Marevan. Visstnok er surkål minst gunstig pga høyest K-vitamin innhold. Lister over matvarer som bør unngås ved Marevanbruk som er utgitt ved sykehuset er nok stort sett like. De veiledende og anbefales å følge. Jeg håper dere finner like smakfulle alternativer til julematen. Da eg var på sjukehuset p.g.a. blodpropp fekk eg berre utdelt eit blått hefte frå Nycomed og der står det at grønsaksinntaket bør omtrent vere den same kvar veke. I tillegg vart eg gjort merksam på at eg bør unngå surkål i jula. Men kva med grønsaker elles? Eg er vande med å spise masse grønsaker og har i periodar nesten levd på vegetarmat. Er det farleg?? Kva slags liste er det snakk om i innlegget til dr. Øksengård? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13331-maravan-og-mat/#findComment-69225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 7. januar 2001 Del Skrevet 7. januar 2001 Da eg var på sjukehuset p.g.a. blodpropp fekk eg berre utdelt eit blått hefte frå Nycomed og der står det at grønsaksinntaket bør omtrent vere den same kvar veke. I tillegg vart eg gjort merksam på at eg bør unngå surkål i jula. Men kva med grønsaker elles? Eg er vande med å spise masse grønsaker og har i periodar nesten levd på vegetarmat. Er det farleg?? Kva slags liste er det snakk om i innlegget til dr. Øksengård? Svar til Kristian av 07. Jan Jeg regner med at bakgrunnen for ditt spørsmål er at du etter sykehusoppholdet har fått beskjed om å bruke legemidler Marevan. Dette er et såkalt "blodfortynnende" middel som reduserer dannelsen av stoffer i blodet som virker på blodlevringen (blodkoaguleringen - slik midler kalles derfor anti-koagulasjonsmidler). Dette skjer ved at Marevan reduserer virkningen av vitamin K, som er nødvendig for at disse viktige stoffene i blodet skal dannes. Det betyr at hvis du spiser mat med mye K-vitamin, så kan det tenkes at du svekker virkningen av Marevan. Vitamin K finnes særlig i grønne blader. Hvis du spiser store mengder grønnsaker kan du derfor få en noe mindre effekt av behandlingen, men dette er noe legen raskt vil finne ut når han måler virkningen av Marevan i blodet ditt ved såkalt TT test (svaret angis enten i %, eller som en såkalt INR verdi). Hvis du går til regelmessig legekontroll for måling av TT-nivået er det således ingen fare. Men rådet om å leve regelmessig er godt - store svingninger i grønnsakinntaket kan tenkes å påvirke TT-nivået. Den praktiske betydning av dette er trolig forholdsvis liten hos de fleste, og derfor er det få leger som informerer spesielt om denne problemstillingen. Den er således i det hele tatt ikke nevnt i Norsk Legemiddelhåndbok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13331-maravan-og-mat/#findComment-69375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.