Gå til innhold

idiotisk sjef!!! Hjelp!!!


Gjest nicknicky

Anbefalte innlegg

Finnes det bedrifter som hyrer inn vikar for noen som er borte i 14 dager??? Det tror jeg ingenting på - med mindre vi snakker om lærere og denslags, da (og de vikarene læres vel heller ikke opp for å fungere i en kortere periode...)

Konsekvensen er vel snarere at a)kollegene får mer å gjøre i en periode eller B) arbeidet som gjøres ligger pent og pyntelig og venter på en når en kommer tilbake igjen.

Så det så.

Vi leier inn vikar når sentralbordbetjeningen er borte, for telefonsamtalene kan ikke vente til de er tilbake...

Er vi andre borte, ligger arbeidet og venter på oss (alt eller mesteparten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • AAA

    8

  • soleil

    7

  • tillajo

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg må nesten si jeg er enig med ulv. Hvorfor skal en få SYKmelding for å lage barn?

Avspasering er mer passende.

Nei du kan så si....

Fordi man ikke lager barn på den "tradisjonelle" måten, og man derfor blir arbeidsudyktig en dag eller tre. Og når det er av medisinske årsaker man blir arbeidsudyktig, får man sykmelding her i landet.

Derfor! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan så si....

Fordi man ikke lager barn på den "tradisjonelle" måten, og man derfor blir arbeidsudyktig en dag eller tre. Og når det er av medisinske årsaker man blir arbeidsudyktig, får man sykmelding her i landet.

Derfor! :o)

Når man blir syk på grunn av noe planlagt og selvpåført som ikke har direkte med sykdom å gjøre så syns jeg fortsatt at en kan bruke ferie eller avspasering.

Men at det ofte innebærer psykiske og fysiske påkjenninger tror jeg på. Det er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sykdom? Kan legen LOVLIG skrive ut sykmeldig? Hvilken kode skulle h*n da bruke på sykdommen?

Jeg som arbeidsgiver må dekke 16 dager full lønn til arbeidstaker, hvis ikke trygdekontoret gjør det. Jeg har ikke råd til å sponse slike aktiviteter.

Med litt finregning ser jeg at det ville kostet ca kr 50.000 i tapt salg eller vikar og lønn til vedkommende.

Jeg ville krevet at det ble søkt om permisjon uten lønn, så jeg slapp å sponse. Ikke sikkert jeg kunne innvilget permisjon heller, av hensyn til driften.

Det blir gitt sykmelding av samtlige norske sykehus som utfører IVF iallefall, og jeg går ut fra at de har fått rettledning av trygdekontoret om hvordan man skal forholde seg.

Ufrivillig barnløshet defineres forøvrig som en sykdom av Verdens Helseorganisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir syk på grunn av noe planlagt og selvpåført som ikke har direkte med sykdom å gjøre så syns jeg fortsatt at en kan bruke ferie eller avspasering.

Men at det ofte innebærer psykiske og fysiske påkjenninger tror jeg på. Det er ikke det.

Det blir ofte gitt sykmelding oga ting som er "planlagte og selvpåførte." Hofteoperasjoner f.eks er som regel både planlagte og selvvalgte.. (man kan leve med dårlig hofte også, men livskvaliteten blir selvsagt en helt annen med en velfungerende, bare for å ta et eksempel)

Skulle ikke de heller kvalifisere til sykepenger da syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir gitt sykmelding av samtlige norske sykehus som utfører IVF iallefall, og jeg går ut fra at de har fått rettledning av trygdekontoret om hvordan man skal forholde seg.

Ufrivillig barnløshet defineres forøvrig som en sykdom av Verdens Helseorganisasjon.

Ok, men da bør vel saken til denne damen være grei om det fins klare regler og rutiner på det.

Bare synset jeg, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da bør vel saken til denne damen være grei om det fins klare regler og rutiner på det.

Bare synset jeg, da. :P

Yes, saken burde være klinkende klar. Det er arbeidsgiver her som har "driti på draget".

:o)

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte gitt sykmelding oga ting som er "planlagte og selvpåførte." Hofteoperasjoner f.eks er som regel både planlagte og selvvalgte.. (man kan leve med dårlig hofte også, men livskvaliteten blir selvsagt en helt annen med en velfungerende, bare for å ta et eksempel)

Skulle ikke de heller kvalifisere til sykepenger da syns du?

Jeg tror du skjønner hva jeg mener.

Det er ikke nødvendig å få barn. Jeg ser det ikke som en selvfølge eller rett å få barn.

Jeg syns kanskje ikke at alt uønsket i den private sfære kan eller bør defineres som helseproblemer.

Det er kanskje lett for meg å mene dette når jeg ikke har personlig erfaring med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, saken burde være klinkende klar. Det er arbeidsgiver her som har "driti på draget".

:o)

God natt!

Natta. :)

Får uansett håpe det ordner seg til det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skjønner hva jeg mener.

Det er ikke nødvendig å få barn. Jeg ser det ikke som en selvfølge eller rett å få barn.

Jeg syns kanskje ikke at alt uønsket i den private sfære kan eller bør defineres som helseproblemer.

Det er kanskje lett for meg å mene dette når jeg ikke har personlig erfaring med problemet.

Jeg tror du har veldig rett i den siste setningen din. :o)

Det er faktisk gjort ikke så lite forskning vedrørende dette med ufrivillig barnløshet, og hvordan det kan innvirke på fysisk og psykisk helse. Det å få barn er tross alt et av de mest basale behovene mennesket har (da snakker jeg generelt, vet godt at det finnes mennesker som ikke ønsker barn), etter å holde seg mett og varm.

Ta en titt inn på graviditets- eller småbarnsforum, og så prøv å være i den situasjonen å ønske seg dette mer enn noe som helst annet, og så ikke kan få det av mendisinske årsaker. Det stiller i en heeeeelt annen klasse enn å ikke kunne ha råd til ny bil, eller ikke få til å kunne reise på drømmeferien, det kan jeg forsikre deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten si jeg er enig med ulv. Hvorfor skal en få SYKmelding for å lage barn?

Avspasering er mer passende.

Det er vel ikke så mange som avspasserer f.eks. fyllesyke, og det er iallfall selvforskyldt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har veldig rett i den siste setningen din. :o)

Det er faktisk gjort ikke så lite forskning vedrørende dette med ufrivillig barnløshet, og hvordan det kan innvirke på fysisk og psykisk helse. Det å få barn er tross alt et av de mest basale behovene mennesket har (da snakker jeg generelt, vet godt at det finnes mennesker som ikke ønsker barn), etter å holde seg mett og varm.

Ta en titt inn på graviditets- eller småbarnsforum, og så prøv å være i den situasjonen å ønske seg dette mer enn noe som helst annet, og så ikke kan få det av mendisinske årsaker. Det stiller i en heeeeelt annen klasse enn å ikke kunne ha råd til ny bil, eller ikke få til å kunne reise på drømmeferien, det kan jeg forsikre deg om.

Jeg tror deg!

Det er uansett vanskelig å sette seg helt inn i den situasjonen om man ikke prøver eller har prøvd å få barn selv eller drømmer veldig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke så mange som avspasserer f.eks. fyllesyke, og det er iallfall selvforskyldt!

Hva gjør man da?

De fleste går vel på jobb uansett og gjør det beste ut av det.

Hva folk flest gjør er ikke poenget her. Ville frem til det som er mest riktig for alle parter. Uansett så vet vi nå hva som er reglene og da er den saken egentlig grei. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folketrygden

Når man blir syk på grunn av noe planlagt og selvpåført som ikke har direkte med sykdom å gjøre så syns jeg fortsatt at en kan bruke ferie eller avspasering.

Men at det ofte innebærer psykiske og fysiske påkjenninger tror jeg på. Det er ikke det.

Man får sykmelding hvis man f.eks. steriliserer seg. Det er jo både planlagt og selvpåført.....

Reglene burde selvsagt vært endret slik at arbeidsgiver slipper å ha denne byrden, det er mange små arbeidsgivere som går dukken fordi de har arbeidstakere som er ofte sykemeldt og utnytter systemet til fulle. Jeg er også overbevist om at hvis vi fikk ned sykefraværet ville det vært mindre behov for å si opp folk i offentlig sektor også. Kunne ansatt mange for de beløpene som går til syke folk.

Hvis en ansatt er ofte borte pga f.eks. prøverørsbehandling må det vel kvalifisere for kronisk sykdom?? Da kan arbeidsgiver eller arbeidstaker søke om å få dekket sykepengene via folketrygden fra første dag. Mange som ikke vet om denne muligheten, og at arbeidsgiver også kan søke dersom arbeidstaker ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får sykmelding hvis man f.eks. steriliserer seg. Det er jo både planlagt og selvpåført.....

Reglene burde selvsagt vært endret slik at arbeidsgiver slipper å ha denne byrden, det er mange små arbeidsgivere som går dukken fordi de har arbeidstakere som er ofte sykemeldt og utnytter systemet til fulle. Jeg er også overbevist om at hvis vi fikk ned sykefraværet ville det vært mindre behov for å si opp folk i offentlig sektor også. Kunne ansatt mange for de beløpene som går til syke folk.

Hvis en ansatt er ofte borte pga f.eks. prøverørsbehandling må det vel kvalifisere for kronisk sykdom?? Da kan arbeidsgiver eller arbeidstaker søke om å få dekket sykepengene via folketrygden fra første dag. Mange som ikke vet om denne muligheten, og at arbeidsgiver også kan søke dersom arbeidstaker ikke gidder.

Dersom prøverørsbehandling hadde kvalifisert som kronisk sykdom, så ville alle UFBer fått dekket behandlingen fullt ut på linje med andre sykdommer. Og ikke vært nødt til å betale 18000 for KUN tre forsøk. Og ingen ville diskutert om deler av behandlingen (kirurgisk uttak etc) skulle vært lov eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i et annet innlegg:

"Men har vi rett på sykemelding da? Gynokologen min sier at det har jeg ikke rett på for jeg er ikke syk"."

Det er dette som er den sentrale problemstillingen. Det finnes helt sikkert retningslinjer for dette fra Rikstrygdeverket, så jeg synes du skal ringe trygdekontoret og fremlegge problemstillingen for dem.

Dersom trygdekontoret godtar sykemelding i slike tilfeller, så kan ikke sjefen din nekte å motta den. Dersom Rikstrygdeverket derimot har laget retningslinjer hvor sykemelding i slike tilfeller ikke godtas, så trenger selvfølgelig heller ikke sjefen din å godta en slik sykemelding.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folketrygden

Dersom prøverørsbehandling hadde kvalifisert som kronisk sykdom, så ville alle UFBer fått dekket behandlingen fullt ut på linje med andre sykdommer. Og ikke vært nødt til å betale 18000 for KUN tre forsøk. Og ingen ville diskutert om deler av behandlingen (kirurgisk uttak etc) skulle vært lov eller ikke.

Men hvis det ikke er godkjent som kronisk sykdom så er det vel heller ikke riktig at arbeidsgiver skal bære byrden ved å ha ansatte som skal ha prøverørsbehandling? Det betyr igjen at arbeidsgiver kan bestride en sykmelding som kommer fra en som holder på med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det ikke er godkjent som kronisk sykdom så er det vel heller ikke riktig at arbeidsgiver skal bære byrden ved å ha ansatte som skal ha prøverørsbehandling? Det betyr igjen at arbeidsgiver kan bestride en sykmelding som kommer fra en som holder på med dette.

Det stemmer. H*n kan lage et problem. Hvis h*n er en skikkelig dritt. Heldigvis er de fleste arbeidsgivere såpass i skallen at de skjønner at de da vil gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Fordi paret da vil bli sykemeldt kanskje enda lenger med psykiske problemer. Eller kanskje de ganske enkelt sier takk for seg. kjedelig hvis det er en med spisskompetanse.

Verden er ikke svart/hvit. Og jeg tror at i et slikt tilfelle, der ting hadde havnet i arbeidsretten, så ville arbeidsgiver kanskje tapt. Fordi det er noe som heter å utvise skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folketrygden

Det stemmer. H*n kan lage et problem. Hvis h*n er en skikkelig dritt. Heldigvis er de fleste arbeidsgivere såpass i skallen at de skjønner at de da vil gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Fordi paret da vil bli sykemeldt kanskje enda lenger med psykiske problemer. Eller kanskje de ganske enkelt sier takk for seg. kjedelig hvis det er en med spisskompetanse.

Verden er ikke svart/hvit. Og jeg tror at i et slikt tilfelle, der ting hadde havnet i arbeidsretten, så ville arbeidsgiver kanskje tapt. Fordi det er noe som heter å utvise skjønn.

Nei det er sant, verden er ikke svart hvitt. Men det må være jævlig å være arbeidsgiver som sliter med å holde hjulene i gang og oppleve å ha en ansatt som blir så mye sykmeldt. Det handler jo også om å bevare de arbeidsplassene vi har. Jeg vil påstå at mange fler kunne vært bevart hvis det var mindre sykefravær. Og siden reglene er blitt slik at det er de som skal ha assistert befruktning som skal betale så burde ikke fravær i forbindelse med dette vært lagt på arbeidsgivers skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...