Gå til innhold

idiotisk sjef!!! Hjelp!!!


Gjest nicknicky

Anbefalte innlegg

Nei det er sant, verden er ikke svart hvitt. Men det må være jævlig å være arbeidsgiver som sliter med å holde hjulene i gang og oppleve å ha en ansatt som blir så mye sykmeldt. Det handler jo også om å bevare de arbeidsplassene vi har. Jeg vil påstå at mange fler kunne vært bevart hvis det var mindre sykefravær. Og siden reglene er blitt slik at det er de som skal ha assistert befruktning som skal betale så burde ikke fravær i forbindelse med dette vært lagt på arbeidsgivers skuldre.

Nei, fraværet kunne vært betalt direkte fra trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • AAA

    8

  • soleil

    7

  • tillajo

    3

Mest aktive i denne tråden

Nei det er sant, verden er ikke svart hvitt. Men det må være jævlig å være arbeidsgiver som sliter med å holde hjulene i gang og oppleve å ha en ansatt som blir så mye sykmeldt. Det handler jo også om å bevare de arbeidsplassene vi har. Jeg vil påstå at mange fler kunne vært bevart hvis det var mindre sykefravær. Og siden reglene er blitt slik at det er de som skal ha assistert befruktning som skal betale så burde ikke fravær i forbindelse med dette vært lagt på arbeidsgivers skuldre.

Du tar feil. Det er ikke sånn at de som tar IVF behandling betaler alt selv. Det er høye egenandeler, ja, men størstedelen av kostnaden ved forsøkene går nå over helsebudsjettet.

Akkurat hvor stor egenandelen er per forsøk er ikke så lett å regne ut, i og med at den er todelt (behandling/medisin) og man nan når "taket" for egenandel forholdsvis tidlig, så første forsøk har vesentlig høyere egenandel enn nr tre f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sant, verden er ikke svart hvitt. Men det må være jævlig å være arbeidsgiver som sliter med å holde hjulene i gang og oppleve å ha en ansatt som blir så mye sykmeldt. Det handler jo også om å bevare de arbeidsplassene vi har. Jeg vil påstå at mange fler kunne vært bevart hvis det var mindre sykefravær. Og siden reglene er blitt slik at det er de som skal ha assistert befruktning som skal betale så burde ikke fravær i forbindelse med dette vært lagt på arbeidsgivers skuldre.

Du får det til å høres som om hundre tusen småbedrifter går konk i året, og at alle ufrivillig barnløse er ansvarlige. Vi snakker småpenger her. Vil du redde norsk økonomi og arbeidsplasser så foreslår jeg at du går inn i politikken. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest politiker

Du får det til å høres som om hundre tusen småbedrifter går konk i året, og at alle ufrivillig barnløse er ansvarlige. Vi snakker småpenger her. Vil du redde norsk økonomi og arbeidsplasser så foreslår jeg at du går inn i politikken. :0)

Hvem har sagt at han ikke er aktiv innen politikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det blir gitt sykmelding av samtlige norske sykehus som utfører IVF iallefall, og jeg går ut fra at de har fått rettledning av trygdekontoret om hvordan man skal forholde seg.

Ufrivillig barnløshet defineres forøvrig som en sykdom av Verdens Helseorganisasjon.

En sykdom som trenger sykmelding? Neppe.

Hvilken kode brukes på skjemaet til trygdekontoret for denne sykdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sykdom som trenger sykmelding? Neppe.

Hvilken kode brukes på skjemaet til trygdekontoret for denne sykdommen?

Det trengs sykmelding ved behandling da vet du!

Hvilken kode trygdekontoret bruker vet jeg ikke. Du kan jo spørre dem hvis du er så interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det trengs sykmelding ved behandling da vet du!

Hvilken kode trygdekontoret bruker vet jeg ikke. Du kan jo spørre dem hvis du er så interessert i det.

En slektning var svært forkommet av sorg, men fikk ikke sykmelding. Hun måtte få permisjon uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slektning var svært forkommet av sorg, men fikk ikke sykmelding. Hun måtte få permisjon uten lønn.

I forbindelse med IVF er det fysiske årsaker til at man trenger sykmelding noen dager. Ikke i ukevis, men noen få dager. Den sykmeldingen får man ved behandlende sykehus eller behandlende lege.

Om det skal sykmeldes noe ytterligere enn det som det er fysisk grunnlag for ved IVF er det mange meninger om, også blant helsepersonale.

Selv gjennomgikk jeg mange forsøk, og var sykmeldt de dagene jeg var fysisk indisponert. Ellers var jeg på jobb, men var i den heldige situasjon at jeg hadde en forståelsesfull sjef, som selv hadde vært i min situasjon, så de periodene det var extra stritt var det ingen som krevde 100% av meg. Jeg er veldig glad for dette, jeg tror ikke jeg hadde blitt fortere ovenpå igjen av å være hjemme denne tiden, men var heller ikke i stand til å yte 100% noen dager etter hvert forsøk.

Å gjennomgå IVF behandling er ingen søndagstur, for å si det sånn. Det kan slite som bare %&/%¤. Men hos den som stilte spørsmål her, var det de få dagene man fysisk trenger en sykmelding det var snakk om, og det er noe helt annet enn uker og måneder sykmeldt pga at man er nedkjørt og utslitt av sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

I forbindelse med IVF er det fysiske årsaker til at man trenger sykmelding noen dager. Ikke i ukevis, men noen få dager. Den sykmeldingen får man ved behandlende sykehus eller behandlende lege.

Om det skal sykmeldes noe ytterligere enn det som det er fysisk grunnlag for ved IVF er det mange meninger om, også blant helsepersonale.

Selv gjennomgikk jeg mange forsøk, og var sykmeldt de dagene jeg var fysisk indisponert. Ellers var jeg på jobb, men var i den heldige situasjon at jeg hadde en forståelsesfull sjef, som selv hadde vært i min situasjon, så de periodene det var extra stritt var det ingen som krevde 100% av meg. Jeg er veldig glad for dette, jeg tror ikke jeg hadde blitt fortere ovenpå igjen av å være hjemme denne tiden, men var heller ikke i stand til å yte 100% noen dager etter hvert forsøk.

Å gjennomgå IVF behandling er ingen søndagstur, for å si det sånn. Det kan slite som bare %&/%¤. Men hos den som stilte spørsmål her, var det de få dagene man fysisk trenger en sykmelding det var snakk om, og det er noe helt annet enn uker og måneder sykmeldt pga at man er nedkjørt og utslitt av sorg.

OK.

Det er fint å ha en forståelsefull sjef og at firmaet har god økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sykdom? Kan legen LOVLIG skrive ut sykmeldig? Hvilken kode skulle h*n da bruke på sykdommen?

Jeg som arbeidsgiver må dekke 16 dager full lønn til arbeidstaker, hvis ikke trygdekontoret gjør det. Jeg har ikke råd til å sponse slike aktiviteter.

Med litt finregning ser jeg at det ville kostet ca kr 50.000 i tapt salg eller vikar og lønn til vedkommende.

Jeg ville krevet at det ble søkt om permisjon uten lønn, så jeg slapp å sponse. Ikke sikkert jeg kunne innvilget permisjon heller, av hensyn til driften.

Jeg har hørt om noen ganske få som har vært i stand til å gå på jobb dagen etter egguttak - men det er unntakene. Man er fysisk ikke i stand til å gjøre noe særlig annet enn å ta livet med ro.

Det kan variere hva som er verst - magesmerter, gangbesvær, sittebesvær, kvalme/uvelhet, svimmelhet/trøtthet eller andre ting. (Man blir ikke sykemeldt fordi man er barnløs, hvis det var det du trodde - i så fall ville man jo bli sykemeldt for flere år i trekk). Frisk er man definitivt ikke de første dagene etter uttak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg har hørt om noen ganske få som har vært i stand til å gå på jobb dagen etter egguttak - men det er unntakene. Man er fysisk ikke i stand til å gjøre noe særlig annet enn å ta livet med ro.

Det kan variere hva som er verst - magesmerter, gangbesvær, sittebesvær, kvalme/uvelhet, svimmelhet/trøtthet eller andre ting. (Man blir ikke sykemeldt fordi man er barnløs, hvis det var det du trodde - i så fall ville man jo bli sykemeldt for flere år i trekk). Frisk er man definitivt ikke de første dagene etter uttak.

Da er det greit, og da må arbeidsgiver godta det. Vær klar over at arbeidsgiver har rett til å nekte å godta en sykmelding hvis h*n må dekke regningen. Er vedk virkelig syk, får trygdekontoret et brev fra legen med attest, og arbeidsgiver må betale. Sykmeldingen er egentlig bare en anbefaling til arbeidsgiver, ikke et endelig pålegg. Arb giver kan på trass også kreve at en annen lege attesterer overfor trygdekontoret. Arbeidsgiver har ingen rett til å vite grunnen eller se attesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Skulle bare mangle.

En slektning var svært forkommet av sorg, men fikk ikke sykmelding. Hun måtte få permisjon uten lønn.

Min slekning fikk sykemelding pga sorg.

Vedkommende var psykisk syk, og helt ute av stand til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Min slekning fikk sykemelding pga sorg.

Vedkommende var psykisk syk, og helt ute av stand til å jobbe.

Da fins det vel en kode for det, altså ikke bare sorg, men en psykisk lidelse i tillegg eller som resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skulle bare mangle.

Da fins det vel en kode for det, altså ikke bare sorg, men en psykisk lidelse i tillegg eller som resultat?

Nei ingen psykisk lidelse (diagnose)

Trenger vel ikke få det fordi om man sørger.

Men i stand til å jobbe var hun ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...