Gå til innhold

idiotisk sjef!!! Hjelp!!!


Gjest nicknicky

Anbefalte innlegg

Gjest nicknicky

Hei alle sammen.

Jeg har noen spørsmål til dere angående ivf forsøk i Danmark.

I August/september fortalte jeg sjefen min at vi skulle ha ivf forsøk i Danmark rett over nyåret, den gangen var det ingen problemer for henne.

Nå er jeg på sprøytedag nr 6 og da er det jo ikke så lenge til vi reiser til Danmark. Jeg har holdt sjefen oppdatert hele tiden, men jeg vet jo ikke akkurat hvilken dag vi skal reise og hvilken dag vi kommer hjem. Nå mener sjefen min at slikt kan hun ikke godta.

Og hun vil heller ikke ha noen sykemelding fikk jeg beskjed om.

Hva gjør jeg nå, og hva har jeg rett på?

I sommer hadde jeg bare 2 uker ferie så jeg har ferie til gode men den mener hun at hun skal bestemme når jeg skal ta.

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • AAA

    8

  • soleil

    7

  • tillajo

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest ferieloven

Arbeidsgiver kan bestemme ganske mye ang når en ansatt tar (størstedelen) av ferien sin. Du kan søke på ferieloven så finner du alt om dette. Men noe helt annet er hva sjefen din burde gjøre i denne situasjonen..

Jeg blir mer og mer glad for at jeg valgte å ikke fortelle noe på jobben. Jeg tok sykedager, feriedager og hadde sykemelding en periode, uten at jobben visste at jeg holdt på med ivf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicknicky

Arbeidsgiver kan bestemme ganske mye ang når en ansatt tar (størstedelen) av ferien sin. Du kan søke på ferieloven så finner du alt om dette. Men noe helt annet er hva sjefen din burde gjøre i denne situasjonen..

Jeg blir mer og mer glad for at jeg valgte å ikke fortelle noe på jobben. Jeg tok sykedager, feriedager og hadde sykemelding en periode, uten at jobben visste at jeg holdt på med ivf.

Heisann og takk for svar.

Jeg har holdt de første 3 forsøkene skjult, men tenkte jeg skulle være "grei"nå men det var jo bare dumt.

Men har vi rett på sykemelding da? Gynokologen min sier at det har jeg ikke rett på for jeg er ikke syk, men kansje det var noe annet i ditt tilfelle.

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåsveis

Heisann og takk for svar.

Jeg har holdt de første 3 forsøkene skjult, men tenkte jeg skulle være "grei"nå men det var jo bare dumt.

Men har vi rett på sykemelding da? Gynokologen min sier at det har jeg ikke rett på for jeg er ikke syk, men kansje det var noe annet i ditt tilfelle.

Tusen takk for svar.

Gå til fastlegen din å få deg sykemelding, og får du det ikke av fastlegen, gå til en ny. Jeg fikk tre ukers sykemelding av min fastlege uten problemer, Fortalte at det var tredje/fjerde forsøket, og at jeg ønsket å kunne slappe av hjemme i håp om at det skulle lykkes denne gangen. Tror han brukte uspesifisert mageondt som grunn, og magen min var jo rimelig øm etter uttak så det var jo ingen løgn.

Den psykiske belastningen man går gjennom i et forsøk er jo også en grunn du kan foreslå for legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjefen din kan ikke bestemme om hun vil ha en sykemelding eller ikke. Når legen din sykemelder deg, kan hun ikke nekte å deg å levere den (i så fall sender du den pr. post til arbeidsstedet). Sånn er det bare. Dersom hun mener sykemeldingen ikke kan anses som dokumentasjon på sykdom, kan du bare trekke på skuldrene og blåse i det. Så får hun gjøre hva hun vil med det.

Dersom det mot all formodnig, skulle bli noen problemer med det i ettertid (les: rettslig etterspill) kontakter du fagforeningen din - gjerne sentralt, hvis du ikke har gode nok lokale tillitsvalgte.

Det kan i aller verste fall, og i en langt senere fase, bli nødvendig å argumentere for at dere må gjennom behandling som følge av sykdom. Men dere har trolig en diagnose som begrunner behovet for behandling (?) Uansett skal dette ikke kunne bli et problem. Du bør ikke begynne å trekke frem disse argumentene med arbeidsgiver før det evt. kommer til en rettslig tvist.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader for en sjef!!!:-(

Jeg hater kvinnlige sjefer, de skal liksom være oss til gode men de er akkurat motsatt!!!Møkkakjerringer kaller jeg sånne!

Du må ikke la henne bestemme dette! Gå til legen din, si du nå er utkjørt psykisk, fordi du blir terrorisert av sjefen din! Du må få deg sykmelding, hun har ikke lov til å ikke ta den i mot, så hun kan egentlig ikke gjøre noe med det! Tror neppe hun i det hele tatt har lov til å engang SI det hun gjorde til deg! (At hun ikke tar i mot sykmelding)

Det du skal gjennom er SÅ MYE viktigere enn jobben din, det er snakk om et liv her som skal prøve å skapes! Ikke la deg bestemmes over av slike, ikke la hun bestemme over hva som skal skje med livet ditt! Jobber kan byttes, men tiden for du aldri tilbake! Stå på!!

Jeg sykmeldte meg fra jeg startet med hormontablettene, til jeg ble 4 mnd. på vei, for jeg orket ikke stresset på jobben, ville ikke at DET i alle fall skulle ødlegge for forsøket!

LYKKE TIL!!! Håper det går bra! :-)

Og til alle dere som skal prøve, ikke fortell dette på jobben deres, det er så kjedelig å få problemer m/jobben pga. dette! :-(

Man har jo nok å tenke på når man er midt oppe i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis sjefen din ikke vet at hun ikke kan nekte å ta i mote en sykemelding, så er hun ikke kompetent til å være leder i en bedrift. Har dere et verneombud? I så fall er det bare å gå til vedkommende og lete i Arbeidsmiljøloven.

Dette kommer hun ingen vei med. Bare ignorer henne og slapp av. Hun har INGEN kort i lomma her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til fastlegen din og be om sykemelding, ikke bruk opp ferien din hvis du ikke må - det er ikke sjefen verd!

De fleste leger vet hvor tøft det er å gå gjennom forsøka og skriver ut sykemelding for det du trenger. Fortell også legen om bråket du har med sjefen så ser han/hun at du virkelig trenger det for ikke å bli helt utkjørt psykisk allerede før du står midt oppe i uttak og sånt.

Min lege måtte overtale meg til å ikke si opp jobben midt i forsøka! Jeg var så langt at det kom jeg til å gjøre - fikk beskjed av arbeidsgiver om å komme tilbake når jeg var ferdig med alt fravær! Ser poenget dems økonomisk, men de har ikke lov til å si sånt. Jeg ble der men fikk sykmelding gjennom hele forsøket og frem til jeg testet positivt. Under svangerskapet kunne jeg ikke jobbe på grunn av kjemikaljer som kunne skade fosteret(noe ledelsen nektet på selv om jeg stod med databladene i handa!). Trenger vel kanskje ikke si engang at jeg sa opp like før permisjonen gikk ut...?

Lykke til! Ikke la dem ta fra deg piffen! De er ikke verd et mislykka forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg må forsvare arbeidsgiver litt her, da det koster svært mye penger å lære opp noen og at folk ikke er på jobb.

En gjennomsnittlig fraværsdag i Norge koster bedriften ca kr 3000. Dette fordi kostnader til opplæring er påløpt, og innleid vikar tredobler ofte lønnsutgiften. Vikaren skal også læres opp og det koster.

En liten bedrift tåler ofte ikke slike belastninger, og andre arbeidsplasser settes i fare.

En 16 dagers sykmelding koster altså fort 50.000 kr. I visse bedrifter to og tre ganger mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forsvare arbeidsgiver litt her, da det koster svært mye penger å lære opp noen og at folk ikke er på jobb.

En gjennomsnittlig fraværsdag i Norge koster bedriften ca kr 3000. Dette fordi kostnader til opplæring er påløpt, og innleid vikar tredobler ofte lønnsutgiften. Vikaren skal også læres opp og det koster.

En liten bedrift tåler ofte ikke slike belastninger, og andre arbeidsplasser settes i fare.

En 16 dagers sykmelding koster altså fort 50.000 kr. I visse bedrifter to og tre ganger mer.

Finnes det bedrifter som hyrer inn vikar for noen som er borte i 14 dager??? Det tror jeg ingenting på - med mindre vi snakker om lærere og denslags, da (og de vikarene læres vel heller ikke opp for å fungere i en kortere periode...)

Konsekvensen er vel snarere at a)kollegene får mer å gjøre i en periode eller B) arbeidet som gjøres ligger pent og pyntelig og venter på en når en kommer tilbake igjen.

Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Finnes det bedrifter som hyrer inn vikar for noen som er borte i 14 dager??? Det tror jeg ingenting på - med mindre vi snakker om lærere og denslags, da (og de vikarene læres vel heller ikke opp for å fungere i en kortere periode...)

Konsekvensen er vel snarere at a)kollegene får mer å gjøre i en periode eller B) arbeidet som gjøres ligger pent og pyntelig og venter på en når en kommer tilbake igjen.

Så det så.

Med all respekt, men i bedriftsøkonomi finnes et begrep: kostnader.

Kostnader beregnes teoretisk og må etterpå tilpasses hvert tilfelle/ hver bedrift.

En selger i en tomannsbedrift vil utvilsomt tape salg hvis den ene er borte hvis den andre ikke har kapasitet til å ta den andres jobb. Hvis det er tilfelle at den andre kan ta kollegaens jobb uten problemer, kan den ene sparkes, da de er overtallige.

I en enmannsbdrift må driften nedlegges hvis den eneste er borte, og da skjønner de fleste at det tapes penger.

I en storbedrift har man kanskje tatt høyde for at 10% av arbeidsstokken er borte, men det medfører 11,11% høyere lønnskostnader som fort kan bli kr 500.000 pr år inkludert alt.

Om vikar må leies inn er en vurdering som øknomen i hvert tilfelle må vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må forsvare arbeidsgiver litt her, da det koster svært mye penger å lære opp noen og at folk ikke er på jobb.

En gjennomsnittlig fraværsdag i Norge koster bedriften ca kr 3000. Dette fordi kostnader til opplæring er påløpt, og innleid vikar tredobler ofte lønnsutgiften. Vikaren skal også læres opp og det koster.

En liten bedrift tåler ofte ikke slike belastninger, og andre arbeidsplasser settes i fare.

En 16 dagers sykmelding koster altså fort 50.000 kr. I visse bedrifter to og tre ganger mer.

Så patetisk skrevet av deg!!!

Hallo!!! vi snakker om en som skal gjennom et psykisk og fysisk slitsomt prøverørsforsøk her!!! Noe du aldri kommer til å skjønne hva er en gang...

Vi snakker ikke om når du har vært på by´n og er fyllesjuk og må ha deg sykmelding for det!!! Da kan du komme å ramse opp den patetiske listen din over hvor mye de stakkars arbeidsgiverne (som for øvrig har så høy lønn at de ikke vet hvor de skal gjøre av pengene sine! ref.jeg jobber som vikar i lønnsavdelingene til forskjellige bedrifter, og lover at hadde dere vist hvor mye som går av midler fra bedriften til lønn, aviser, party-resturant-besøk , hotellopphold, reiser, for hele familien til toppledere og avdelingsledere i alle små og store bedrifter) hadde dere sett hvor mye penger som brukes til de privat, så hadde du ikke brydd deg om en stakkar som trenger sykmelding en kortere periode av sitt liv!!!

Kjente jeg ble kvalm, av innlegget ditt, faktisk!!

Hva gjør du egentlig inne på dette forumet? Sett deg i det minste litt inn i hva ting gjelder, hvis du MÅ inn her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Så patetisk skrevet av deg!!!

Hallo!!! vi snakker om en som skal gjennom et psykisk og fysisk slitsomt prøverørsforsøk her!!! Noe du aldri kommer til å skjønne hva er en gang...

Vi snakker ikke om når du har vært på by´n og er fyllesjuk og må ha deg sykmelding for det!!! Da kan du komme å ramse opp den patetiske listen din over hvor mye de stakkars arbeidsgiverne (som for øvrig har så høy lønn at de ikke vet hvor de skal gjøre av pengene sine! ref.jeg jobber som vikar i lønnsavdelingene til forskjellige bedrifter, og lover at hadde dere vist hvor mye som går av midler fra bedriften til lønn, aviser, party-resturant-besøk , hotellopphold, reiser, for hele familien til toppledere og avdelingsledere i alle små og store bedrifter) hadde dere sett hvor mye penger som brukes til de privat, så hadde du ikke brydd deg om en stakkar som trenger sykmelding en kortere periode av sitt liv!!!

Kjente jeg ble kvalm, av innlegget ditt, faktisk!!

Hva gjør du egentlig inne på dette forumet? Sett deg i det minste litt inn i hva ting gjelder, hvis du MÅ inn her!

Å sette bedriftøkonomi, arbeidsplasser og følelser opp mot hverandre er ikke så lett.

Bortsett fra det har jeg erfaring fra ledelse i håndverksbedrift, ulike handelshus, engros og regnskapsbyrå.

Jeg har sett bedrifter gå konkurs på grunn av sykefravær. Penger vokser ikke på trær og alle bedrifter har ikke like god økonomi og like mange ben å stå på.

Dessuten er et slikt forum for alle, ikke sant? Og for alle meninger. Din mening er like god som din mening. Innlegget var ikke personlig, og veldig saklig, så det er ingen grunn til å skrive slik til meg. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forsvare arbeidsgiver litt her, da det koster svært mye penger å lære opp noen og at folk ikke er på jobb.

En gjennomsnittlig fraværsdag i Norge koster bedriften ca kr 3000. Dette fordi kostnader til opplæring er påløpt, og innleid vikar tredobler ofte lønnsutgiften. Vikaren skal også læres opp og det koster.

En liten bedrift tåler ofte ikke slike belastninger, og andre arbeidsplasser settes i fare.

En 16 dagers sykmelding koster altså fort 50.000 kr. I visse bedrifter to og tre ganger mer.

Uansett økonomiske konsekvenser, må enhver arbeidsgiver forholde seg til norske lover og regler. Ingen arbeidsgiver kan nekte å ta imot en sykemelding, og ingen arbeidstaker bør ha dårlig samvittighet for å være borte fra jobben de få dagene som trengs for å gjennomføre et prøverørsforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Uansett økonomiske konsekvenser, må enhver arbeidsgiver forholde seg til norske lover og regler. Ingen arbeidsgiver kan nekte å ta imot en sykemelding, og ingen arbeidstaker bør ha dårlig samvittighet for å være borte fra jobben de få dagene som trengs for å gjennomføre et prøverørsforsøk.

Men er det sykdom? Kan legen LOVLIG skrive ut sykmeldig? Hvilken kode skulle h*n da bruke på sykdommen?

Jeg som arbeidsgiver må dekke 16 dager full lønn til arbeidstaker, hvis ikke trygdekontoret gjør det. Jeg har ikke råd til å sponse slike aktiviteter.

Med litt finregning ser jeg at det ville kostet ca kr 50.000 i tapt salg eller vikar og lønn til vedkommende.

Jeg ville krevet at det ble søkt om permisjon uten lønn, så jeg slapp å sponse. Ikke sikkert jeg kunne innvilget permisjon heller, av hensyn til driften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Uansett økonomiske konsekvenser, må enhver arbeidsgiver forholde seg til norske lover og regler. Ingen arbeidsgiver kan nekte å ta imot en sykemelding, og ingen arbeidstaker bør ha dårlig samvittighet for å være borte fra jobben de få dagene som trengs for å gjennomføre et prøverørsforsøk.

Du har ikke rett på sykepenger hvis du er arbeidsufør på grunn av sosiale, økonomiske eller andre grunner.

Arbeidsgiver har rett til å nekte å betale sykepenger dersom han har grunn for å tro at du ikke er syk. Du kan da klage til trygdekontoret. Trygdekontoret kan da innhente lege- eller spesialistuttalelse. Dokumentasjonskravet ligger på den syke.

Folketrygdloven regner ikke livshendelser som for eksempel normale sorgreaksjoner, konkurs og skilsmisse som sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sykdom? Kan legen LOVLIG skrive ut sykmeldig? Hvilken kode skulle h*n da bruke på sykdommen?

Jeg som arbeidsgiver må dekke 16 dager full lønn til arbeidstaker, hvis ikke trygdekontoret gjør det. Jeg har ikke råd til å sponse slike aktiviteter.

Med litt finregning ser jeg at det ville kostet ca kr 50.000 i tapt salg eller vikar og lønn til vedkommende.

Jeg ville krevet at det ble søkt om permisjon uten lønn, så jeg slapp å sponse. Ikke sikkert jeg kunne innvilget permisjon heller, av hensyn til driften.

Vet du hva, du jobber vel i kommunen? Det høres slik ut!!! Skikkelig A4, uten empati! Lover og regler er så fint så jada!!! Men hva gjør du som arbeidsgiver, når du nekter en å få permisjon for å ta prøverørsforsøk, som derfor ikke får sjangsen til å ta et forsøk og faller i en depresjon pga. av dette? Det er nemmelig en psykisk belastning å ikke klare å få barn, og bare se andre lykkes gang på gang og det eneste du ønsker her i livet er å få et barn. Hvor lenge tror du den depresjonen varer og når tror du vedkommende kommer tilbake til sin stilling???

Nå kan du regne på det og se om du ikke heller burde gå får det første! ;-)

Jeg har heldigvis vært heldig som har hatt en sjef som selv gikk gjennom det samme, og det var ikke noe problem å få sykmelding for dette! Jeg har også klart å få barn, takket være ivf-forsøk! MEN jeg vil gjerne "krige" for de som må gjennom dette, for det er ikke bare bare, og slike sjefer som hovedinnlegger har her og slike utallelser om tapt arbeid etc. er bare så små filleting i forhold til det å gå gjennom prøverør og det å endelig lykkes med et barn!!!! Vi snakker om liv som skal bli skapt her, og ingen penger i verden er verdt mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så patetisk skrevet av deg!!!

Hallo!!! vi snakker om en som skal gjennom et psykisk og fysisk slitsomt prøverørsforsøk her!!! Noe du aldri kommer til å skjønne hva er en gang...

Vi snakker ikke om når du har vært på by´n og er fyllesjuk og må ha deg sykmelding for det!!! Da kan du komme å ramse opp den patetiske listen din over hvor mye de stakkars arbeidsgiverne (som for øvrig har så høy lønn at de ikke vet hvor de skal gjøre av pengene sine! ref.jeg jobber som vikar i lønnsavdelingene til forskjellige bedrifter, og lover at hadde dere vist hvor mye som går av midler fra bedriften til lønn, aviser, party-resturant-besøk , hotellopphold, reiser, for hele familien til toppledere og avdelingsledere i alle små og store bedrifter) hadde dere sett hvor mye penger som brukes til de privat, så hadde du ikke brydd deg om en stakkar som trenger sykmelding en kortere periode av sitt liv!!!

Kjente jeg ble kvalm, av innlegget ditt, faktisk!!

Hva gjør du egentlig inne på dette forumet? Sett deg i det minste litt inn i hva ting gjelder, hvis du MÅ inn her!

Jeg må nesten si jeg er enig med ulv. Hvorfor skal en få SYKmelding for å lage barn?

Avspasering er mer passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...