Gemini Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Du har helt rett i at det finnes mange mannlige politikere som tydligvis har forsynt seg alt for grovt av maten i Stortingets kantine....og/eller deltatt på alt for mange representasjonsmiddager, uten å ta konsekvensene av det og bli litt mer fysisk aktive. ... og som ikke blir "slakta" og omtalt i negative ordelag på diskusjonforum som dette... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Jeg skrev ikke at hun ikke burde være det. Men at hun, når det gjelder å gå foran med et godt eksempel vedrørende noe som begynner å bli et problem for helsenorge, ikke er den som er best egnet på det området. Det du skrev var: "Jeg skrev ikke at hun ikke burde være det. Men at hun, når det gjelder å gå foran med et godt eksempel vedrørende noe som begynner å bli et problem for helsenorge, ikke er den som er best egnet på det området." Nei vel, hun er ikke best egnet på det området. Men det er vel heller ikke en politikers jobb å gå foran med et godt eksempel vedrørende fedmeproblematikken. En politikers jobb er å drive med politikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 ... og som ikke blir "slakta" og omtalt i negative ordelag på diskusjonforum som dette... Jeg skal ikke snakke for andre, men personlig har jeg ofte kommentert det som ser ut som en stadig tiltagende andel av kraftig overvektige personer på Stortinget..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Det du skrev var: "Jeg skrev ikke at hun ikke burde være det. Men at hun, når det gjelder å gå foran med et godt eksempel vedrørende noe som begynner å bli et problem for helsenorge, ikke er den som er best egnet på det området." Nei vel, hun er ikke best egnet på det området. Men det er vel heller ikke en politikers jobb å gå foran med et godt eksempel vedrørende fedmeproblematikken. En politikers jobb er å drive med politikk. Og det som er helsenorges raskest økende problem er ikke en politisk sak? Neivel....da så. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Og det som er helsenorges raskest økende problem er ikke en politisk sak? Neivel....da så. Jo, selvsagt er det en politisk sak. Tobakk og alkohol skaper også store problemer i helse-Norge, men vi nekter ikke politikere å røyke eller drikke alkohol av den grunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Jo, selvsagt er det en politisk sak. Tobakk og alkohol skaper også store problemer i helse-Norge, men vi nekter ikke politikere å røyke eller drikke alkohol av den grunn. Igjen - har du sett meg nekte Erna noe som helst? Røyking er et svært godt eksempel. Det er svært mange politikere som er blitt kritisert fordi de har røyket samtidig som de befinner seg "i det offentlige rom" (ikke på fritiden, men mens de "representerte politikken og politikerne). Og svært mye annen fokus har det vært på det andre du nevner av negative ting. Hvorfor skal det da være så "galt" å snakke om problemene og farene ved kraftig overvekt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Nå er jeg fremdeles usikker på om det var det Gorpen faktisk skrev som var så usakelig, eller om det var den noe "ekstreme" måten det ble tolket på som var mer usakelig. For han hadde et lite poeng, selv om det selvfølgelig ikke betyr at Erna er uegnet som leder av Høyre. Selv synes jeg Erna er en tøff politiker med bein i nesa, og mange gode meninger. Dog betyr ikke det at det ikke skal være mulig å komme med kritiske bemerkninger om Erna også. Og det er visst helt OK å kritisere og/eller kommentere tynne mennesker, og hvordan de fremtrer i det offentlige rom. Men det er helt "fy" å kritisere og/eller kommentere sterkt overvektige mennesker. Personlig synes jeg det er merkelig, spesielt siden overvekt er i ferd med å bli en av den vestlige verdens største helseproblem.... Selvsagt må man få lov til å kritisere politikere, tykke som tynne. Men jeg synes kritikken bør være saklig. Skal man diskutere politikk og hvor godt eller dårlig en person egner seg som leder, er det usaklig å trekke inn utseende. Gorpen mente Solberg er en dårlig frontfigur for Høyre fordi hun er for feit. Dette er usaklig, og Gorpen må regne med at slike usaklige innlegg ikke blir tatt så veldig alvorlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Jo, selvsagt er det en politisk sak. Tobakk og alkohol skaper også store problemer i helse-Norge, men vi nekter ikke politikere å røyke eller drikke alkohol av den grunn. De har til og med røykerom på Stortinget og egen kantine for røykere. Det er der som alle andre steder, alle sitter i røykedelen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Selvsagt må man få lov til å kritisere politikere, tykke som tynne. Men jeg synes kritikken bør være saklig. Skal man diskutere politikk og hvor godt eller dårlig en person egner seg som leder, er det usaklig å trekke inn utseende. Gorpen mente Solberg er en dårlig frontfigur for Høyre fordi hun er for feit. Dette er usaklig, og Gorpen må regne med at slike usaklige innlegg ikke blir tatt så veldig alvorlig. Det er strengt tatt ikke usakelig, for Gorpen har også argumentert for hvorfor h*n synes at Erna, gjennom sin overvekt, representerer holdninger/karakter som Gorpen synes er negativt. At du er uenig betyr ikke at det er usakelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Det er i allminnelighet svært positivt at politikere rekrutteres blant det brede lag av folket. Personlig synes jeg det er for mye "vellykkethet" blant politikere, med visse lysende eksempler. Det er positivt med homser og muslimer (noen få) og tørrlagte alkiser og rehabiliterte småkriminelle og fattige og sosialklienter og fete og tynne blant politikere. Politikerne utgjør ingen kapabel gruppe hvis de ikke også evner å se samfunnet fra siden og nedenfra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Igjen - har du sett meg nekte Erna noe som helst? Røyking er et svært godt eksempel. Det er svært mange politikere som er blitt kritisert fordi de har røyket samtidig som de befinner seg "i det offentlige rom" (ikke på fritiden, men mens de "representerte politikken og politikerne). Og svært mye annen fokus har det vært på det andre du nevner av negative ting. Hvorfor skal det da være så "galt" å snakke om problemene og farene ved kraftig overvekt? Jeg mener politikere (og alle andre) må få lov til å gjøre hva de vil med kroppene sine. Det er en privatsak, ikke et politisk anliggende. Vi kan ikke forlange at politikere skal være bedre mennesker med en høyere moral enn oss andre. Men de må selvsagt holde seg til loven, som alle andre. Så lenge de ikke gjør noe ulovlig, har vi ikke noe med hva de gjør i privatlivet, eller hvordan de ser ut. Det er jobben de gjør som er vesentlig. Jeg har ikke sett deg nekte Erna noe som helst, jeg trakk bare konsekvensen av Gorpens utsagn om Ernas egnethet som Høyre-leder. Hvis feite folk er dårlige ledere fordi de sender ut feil signaler om fedme-problemet, kan man også si at politikere som kjører bil er dårlige ledere, fordi de sender ut feil signaler i forhold til miljøvern, skilte politikere er dårlige ledere fordi de sender ut feil signaler i forhold til familiepolitikken osv osv. Da måtte vi til slutt vrake alle politikere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ugga Bugga Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Det er strengt tatt ikke usakelig, for Gorpen har også argumentert for hvorfor h*n synes at Erna, gjennom sin overvekt, representerer holdninger/karakter som Gorpen synes er negativt. At du er uenig betyr ikke at det er usakelig. Mange politikere representerer holdninger man ikke liker. Skilte politikere representerer dårlige holdninger i forhold til familiepolitikk, politikere som røyker representerer dårlige holdninger i forhold til helsepolitikk, politikere som reiser mye med fly representerer dårlige holdninger i forhold til miljøpolitikk, politikere med liten utdanning representerer dårlige holdninger i forhold til utdanningspolitikk osv. Men denne logikken må vi vrake alle politikere. Man må kunne skille mellom privatliv og politikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haleh Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Hva Erna Solberg spiser og ikke spiser, om hun trimmer for lite, jobber for mye og muligens har en usunn livsstil er ikke noe vi har noe med. Hun er ei dame med bein i nesa, og som har gjort mye bra som minister. Det er det som er viktig for oss. Som svoren Høyre-velger må jeg si jeg identifiserer meg mye med med henne enn de slanke, pene vellykkede herremennene i dress. Vi trenger slike som Erna! Helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Ja åsså Bondevik da, som liksom "legger seg nedpå litt" fordi han er sliten. Hva slags signaler sender det??? Skal vi alle bare bli hjemme en måned når vi er litt slitne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Neida, godt det bare er vekten. Hva om hun hadde vært brannskadet? Trynet fult av arr og ødelagt hud? Da hadde hun jo skremt fletta av politikerstanden og verdens diplomater. Eller om hun satt i rullestol? Vi kan da ikke ha disse krøplingene rullende rundt i den forstand at de tror de kan noe? Eller om hun var som deg, totalt hjernedød? Kanskje eneste handicappet som kvalifiserer til å pælmes ut av stortinget? Eller DOL? OK. Nå var du morsom _igjen_. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappa Bjørn Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 OK. Nå var du morsom _igjen_. ;-) Eh, jo takk. Men egentlig forsøkte jeg nå å være fryktelig sint da. Er kanskje ikke så flink til det.*L* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Eh, jo takk. Men egentlig forsøkte jeg nå å være fryktelig sint da. Er kanskje ikke så flink til det.*L* Duh! Det er da fryktelig morsomt med sinte folk, eller hva? :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-838973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
toci Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Synes du det tyder på intelligens å være sykelig overvektig uten å forsøke å gjøre noe med det, mens det tyder på dumhet å sette fokus på det? Spesielt når man samtidig vet at skadelig overvekt er den raskest økende lidelsen i Norge...... Vet du noe om hva Erna Solberg gjør eller ikke gjør med sitt fedmeproblem? Og har det særlig mye med jobben hun gjør som politiker å gjøre? I motsetning til deg synes jeg Erna er et forbilde av de sjeldne. Nettopp fordi hun tør å vise seg, til tross for sin åpenbare overvekt. Hun tør å gjøre det hun er god på, selv om hun ikke er "perfekt" utseendemessig. Ja, fedme og overvekt er et raskt økende samfunnsproblem. Spiseforstyrrelser og psykiske lidelser er også et raskt økende problem. Slike som Erna gjør en flott jobb for oss som jobber mot spiseforstyrrelser. Hun viser i praksis det vi forsøker å formidle; Den du er, beror mer på hva du gjør, og hvilke verdier du har, enn på hvordan du ser ut. Å gi unge i dag selvtillit og tro på seg selv, synes jeg er en svært viktig oppgave. Vi har et samfunn med et vannvittig press på individene, om prestasjoner på alle plan. Om perfekte kropper, perfekte klær, perfekte hjem, perfekte interesser, perfekte venner, høye utdannelser og høye, godt betalte stillinger. Det blir vanskeligere og vanskeligere å skulle hevde seg, spesielt i arbeidslivet, dersom man ikke har de rette "kvalifikasjonene" (som desverre ikke lenger bare handler om personlihet, evner og utdannelse) Jeg synes Erna er et flott forbilde, fordi hun er tøff som få. Jeg kan nesten garantere at hun har gått noen runder med seg selv før hun turde å stikke seg såpass frem som hun gjør i dag, fordi hun nok visste hvilke tanker enkelte ville gjøre seg om henne, nettopp på grunnlag av hennes overvekt. Javisst er det viktig å sette søkelys på overvekt og fedme som samfunnsproblem, men man kan faktisk gjøre det selv med gangsyn og fornuft og folkeskikk i behold. Det hører ingen steder hjemme å dikte opp "usympatiske" karaktertrekk ved en person, og sette spørsmålstegn ved denne personens troverdighet, på grunnlag av utseende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-839161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg mener politikere (og alle andre) må få lov til å gjøre hva de vil med kroppene sine. Det er en privatsak, ikke et politisk anliggende. Vi kan ikke forlange at politikere skal være bedre mennesker med en høyere moral enn oss andre. Men de må selvsagt holde seg til loven, som alle andre. Så lenge de ikke gjør noe ulovlig, har vi ikke noe med hva de gjør i privatlivet, eller hvordan de ser ut. Det er jobben de gjør som er vesentlig. Jeg har ikke sett deg nekte Erna noe som helst, jeg trakk bare konsekvensen av Gorpens utsagn om Ernas egnethet som Høyre-leder. Hvis feite folk er dårlige ledere fordi de sender ut feil signaler om fedme-problemet, kan man også si at politikere som kjører bil er dårlige ledere, fordi de sender ut feil signaler i forhold til miljøvern, skilte politikere er dårlige ledere fordi de sender ut feil signaler i forhold til familiepolitikken osv osv. Da måtte vi til slutt vrake alle politikere. Alle politikere sender ut signaler gjennom hva de gjør - selv om det ikke har med politikk å gjøre. Det finnes nok av eksempler på vilke konsekvenser det har fått for noen. Ikke minst er et lite antall Frp politikere gode eksempler på det, selv om det de har gjort ikke har vært straffbart:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-839191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Vet du noe om hva Erna Solberg gjør eller ikke gjør med sitt fedmeproblem? Og har det særlig mye med jobben hun gjør som politiker å gjøre? I motsetning til deg synes jeg Erna er et forbilde av de sjeldne. Nettopp fordi hun tør å vise seg, til tross for sin åpenbare overvekt. Hun tør å gjøre det hun er god på, selv om hun ikke er "perfekt" utseendemessig. Ja, fedme og overvekt er et raskt økende samfunnsproblem. Spiseforstyrrelser og psykiske lidelser er også et raskt økende problem. Slike som Erna gjør en flott jobb for oss som jobber mot spiseforstyrrelser. Hun viser i praksis det vi forsøker å formidle; Den du er, beror mer på hva du gjør, og hvilke verdier du har, enn på hvordan du ser ut. Å gi unge i dag selvtillit og tro på seg selv, synes jeg er en svært viktig oppgave. Vi har et samfunn med et vannvittig press på individene, om prestasjoner på alle plan. Om perfekte kropper, perfekte klær, perfekte hjem, perfekte interesser, perfekte venner, høye utdannelser og høye, godt betalte stillinger. Det blir vanskeligere og vanskeligere å skulle hevde seg, spesielt i arbeidslivet, dersom man ikke har de rette "kvalifikasjonene" (som desverre ikke lenger bare handler om personlihet, evner og utdannelse) Jeg synes Erna er et flott forbilde, fordi hun er tøff som få. Jeg kan nesten garantere at hun har gått noen runder med seg selv før hun turde å stikke seg såpass frem som hun gjør i dag, fordi hun nok visste hvilke tanker enkelte ville gjøre seg om henne, nettopp på grunnlag av hennes overvekt. Javisst er det viktig å sette søkelys på overvekt og fedme som samfunnsproblem, men man kan faktisk gjøre det selv med gangsyn og fornuft og folkeskikk i behold. Det hører ingen steder hjemme å dikte opp "usympatiske" karaktertrekk ved en person, og sette spørsmålstegn ved denne personens troverdighet, på grunnlag av utseende. Til en viss grad er jeg enig med deg i det meste av det du skriver her. Innlegget jeg skrev, og som du svarte på, hadde ikke med Erna å gjøre direkte - men kommentaren til Ugga Bugga. Mitt poeng her at de fleste innlegg her (som vanlig på DOL) er enten sort eller hvitt. Ditt innlegg var derimot noe mer nyansert, selv om jeg ikke er helt enig i alt du skrev. Overvekt er et større helseproblem enn de fleste er klar over, og resultatene av det vil vi først få se når dagens generasjon blir godt voksne. Samtidig er spiseforstyrrelser og fokusering på en "perfekt kropp" - med idealer som er alt annet enn perfekt, også et stort problem. Men jeg tror ikke man løser det problemet ved å la sterkt overvektige unge mennesker (som Erna faktisk er) bli et symbol på noe å se opp til vedrørende kropp og helse. Jeg blir stadig overrasket over hvor mange kraftig overvektige ungdommer jeg ser til vanlig, og hvor lite det bryr dem å vise det frem gjennom måten de går kledd på. Så dette er et komplekst og sammensatt problem der "fagekspertisen" også er sterkt uenig i hvordan man best håndterer dette. Man må forsøke å endre idealer, men man løser dette ikke ved å gå fra en ytterlighet til en annen. Det det er snakk om er en fullstendig endring i livsstil som inkluderer holdninger, idealer, kosthold, fysisk aktivitet - helt fra barnsben av. Og dette inkluderer alt fra foreldre, skole, idrett, klesbransjen, moteverdenen, idrettsforeninger, helsetjenesten etc... Men at Erna bidrar positivt her er jeg sterkt uenig i. Som politiker derimot er hun svært dyktig innenfor mange områder.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135091-erna-solberg-er-for-tjukk/page/3/#findComment-839194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.