Gå til innhold

meg og lasagne... Ikke bra! ; )

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

lagd det en gang, og det var var til og med ferdigpakke . men klarte å fucke opp! : )

Tenkte å prøve meg igjen i dag..

Sist ble pastaplatene harde, fulgte oppskriften og hadde den lenge i ovnen. Skal man koke platene litt før man legger de i formen?

Hjelp til god lasagne tas i mot! ; ) Gjerne hjemmelaget, bare ikke for mye styr. Vi er skrubbsultene etter jobb og må ha middag så fort som mulig.. : )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135229-meg-og-lasagne-ikke-bra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kakki1365380609

Bruker alltid ferdigpakke jeg. pleier å ha littegrann mer vann/melk i sausen enn det det står slik at lasagneplatene blir godt dekket. Smør formen litt før du hiver oppi.

Mange fyller på ekstra med feks paprika, løk og sjaminjong (hvordan det nå staves) Serveres med baguetter og smør, gjerne hvitløkssmaør og salat. Mmmmmmm Tror jeg må lage det jeg også

Koke platene først? Den var god! c",) tjihi.....

Slik pleier jeg å gjøre det:

Lage en kjøttsaus av kjøttdeig, løk, småhakket broccoli, hermetiske tomater, tomatpurê, salt pepper og oregano. Må være en del saus.

På samme tid lager jeg masse tykk hvit saus med ost oppi.

I smurt form legger jeg kjøttsaus, plater, hvit saus, kjøttsaus, plater, hvit saus, kjøttsaus, plater, hvit saus

ost på toppen

Steker på 180-200 grader i ca 45-50 min. Gjerne med folie over siste 25 min, slik at toppen ikke blir brent.

Stikk en kniv i lasagnen for å sjekke at platene er myke før du tar den ut.

Er så lett atte....

Fikk jeg lyst på nå med en gang.

Bruker alltid ferdigpakkene jeg også, men fyller kanskje litt mere melk eller vann i sausen (ikke ta for mye da blir sausen ikke så kraftig).

Står vel på pakken at man skal ha tre lag(hvis jeg ikke husker feil) men jeg bruker bare to, for ellers så synes jeg det blir altfor tett og da har de lett for å bli harde. Sausen må dekke godt, ellers så ligger platene uten fuktighet og blir harde da også.

Gjest Pricilla

For at pastaplatene skal bli skikkelig kokt, pass på at de er godt dekket med ostesaus, og bruk gjerne litt høyere varme enn det som er oppgitt.

Dagens tips: Stikk noen hele laurbærblad inn i kjøttfyllet - ikke for mange, 4 blad til hele lasagnen er nok.

Ligger den også i pakka eller??

Uff... er ca. 5 år siden jeg lagde det sist, og har ikke turt siden.. hehe..

Eller må ostesausen lages fra bånn? Hvit saus med..? Ost? ; )

Annonse

tror de andre som har skrevet ostesaus har laget den selv og kjøpt pastaplater utenom, blir jo mere arbeid da. Hvis du lager rett fra pakka (toro sin eller knorr) så ligger det en pakke oppi der som du bare tilføyer vann/melk. Du følger pakken trinn for trinn.

I disse pakkene så er det ikke ostesaus, men en slags tomatsaus eller no sånt.

Vanlig tykk hvit saus med muskat og vanlig ost i. Jeg pleier å kjøpe en sånn pose med ferdigrevet ost og bruke ca en tredjedel i sausen og resten på toppen.

Gjest Pricilla

Vanlig tykk hvit saus med muskat og vanlig ost i. Jeg pleier å kjøpe en sånn pose med ferdigrevet ost og bruke ca en tredjedel i sausen og resten på toppen.

*PLING* herregud... ; ) Veit jo man får kjøpt feridg ostesaus.. Ikke helt med i dag. men har ikke sett ostesaus emd ferdig revet ost i? Bare sånn pasta-oste saus.. (som sikekrt kan brukes til mye annet).

Jeg steker kjøttdeig, og løk, og gjerne litt hvitløk om en liker det. Tilsetter et glass Dolmio pastasaus, og evt noe mer krydder om ønskelig.

Lager ostesaus, som er tykk hvit saus med muskat, og tilsetter revet cheddar ost (kan kjøpes ferdigrevet).

Legger lagvis kjøttsaus, plater, ostesaus osv, steker i ca 30 minutter.

Jeg synes det er lettest å få god konsistens på platene om jeg bruker en litt dyp form istedenfor en veldig lav en..

Nesten like enkelt som pakke, og bedre synes jeg..

Salat og varmt brød til:)

Annonse

*PLING* herregud... ; ) Veit jo man får kjøpt feridg ostesaus.. Ikke helt med i dag. men har ikke sett ostesaus emd ferdig revet ost i? Bare sånn pasta-oste saus.. (som sikekrt kan brukes til mye annet).

Har du sett ferdig ostesaus? Uten ost? Det var jo ferdig revet ost det var snakk om her da...

Sausen lager jeg fra bunnen av, osten kjøper jeg ferdig revet og putter oppi. Vanlig hvit saus er jo kjapt å lage.

De ostesausene man får kjøpt ferdige er som regel altfor tynne til å brukes i lasagne. Og skal man redusere væeskemengden i dem og samtidig få nok saus til lasagnen må man vel kjøpe mange pakker.

De første gangene jeg laget lasagne, skulle platene kokes, men jeg vet ikke om det er sånne plater i handel lenger. I tilfelle står det på pakken.

Jeg bruker forresten cottage cheese istedet for ostesaus noen ganger når jeg lager lasagne. Det er godt, og det er enda raskere.

Jeg lager ostesaus som hvit saus og putter masse parmensanost oppi.

Men det ligger ostesaus i pakka.

Det rimeligste er å kjøpe plater, lage kjøttsaus selv av kjøttdeig og tomatpure og krydder,salt, pepper og basilikum, og lage ostesausen.

Ha et egg og en eggeplomme i sausen og en eggehvite i kjøttsausen og etterat den er ferdigstekt, vent 20 minutter før du skjærer i den.

Kanskje du skal lage hele greia om kvelden og sette den i kjøleskapet og steke den i ovnen dagen etterpå.

tror de andre som har skrevet ostesaus har laget den selv og kjøpt pastaplater utenom, blir jo mere arbeid da. Hvis du lager rett fra pakka (toro sin eller knorr) så ligger det en pakke oppi der som du bare tilføyer vann/melk. Du følger pakken trinn for trinn.

I disse pakkene så er det ikke ostesaus, men en slags tomatsaus eller no sånt.

Det er til Moussaka det. Lasagna har ikke ostesaus i pakkene lengre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...