Gå til innhold

PC på avbetaling eller pc-avtale på jobben?

Anbefalte innlegg

Gjest scoooter

Lurer på om det er dumt å kjøpe pc på den måten? Har ikke råd til å betale hele pc med en gang. Lyst på en bærbar pc. Hvor får en gode pcer med ok nedbetalingsordning som ikke blir for dyr? Lønner det seg skattemessig med pc-avtale gjennom jobben og kan man velge merke og pctype selv, i de fleste slike avtaler?

Takk for svar.

Fortsetter under...

Gjest scoooter

De fleste sånne avtaler er helt bånn i bøtta.

Men får du til en avtale hvor du får bytte pc f.eks en gang hvert halvannet år, går det kanskje an. At man leier liksom. Men å kjøpe pc på avbetaling er rett og slett dumt!

Kan du forklare litt hvorfor det er dumt? Fordi en betaler på noe i det uendelige som går ned i verdi? Vet ikke om jeg tør kjøpe brukt fordi en vet ikke hva en får.

Kan du forklare litt hvorfor det er dumt? Fordi en betaler på noe i det uendelige som går ned i verdi? Vet ikke om jeg tør kjøpe brukt fordi en vet ikke hva en får.

Når du er halvferdig med å betale på pcen er den ubrukelig.

Gjest scoooter

Kommer an på hvor mye en betaler i måneden det? Og hva slags kvalitet det er?

Hva ville du gjort da? Kjøpt en billig brukt eller spart til en bærbar? Hvilken anbefaler du? Skjønner du er et lite datanerd :)

Annonse

Kommer an på hvor mye en betaler i måneden det? Og hva slags kvalitet det er?

Hva ville du gjort da? Kjøpt en billig brukt eller spart til en bærbar? Hvilken anbefaler du? Skjønner du er et lite datanerd :)

Øhm..

Joda.

Jeg ville spart penger i noen mnd for å kjøpe en brukbar pc, for så å spare mer, og så kjøpe en racer-pc etter et år eller noe.

Det jeg forsøkte å fortelle deg med linken jeg ga var:

Kan du få en pc-avtale med jobben er dette svært gunstig.

Jeg har et konkret eksempel:

Du inngår avtale med arbeidsgiver om en "pakke" som i butikken koster kr 23.833,-

Arbeidsgiver trekker deg kr 656 kr/mnd brutto.

Hvis skattetrekket ditt er 35,8 % blir redksjonen i utbetalt lønn kr. 421,-

Etter tre år har du betalt 15.157 kr i leie. Deretter kan du kjøpe utstyret for omkring en månedsleie, og du vil.

Resten betaler faktisk skattefuten.

Gjest scoooter

Det jeg forsøkte å fortelle deg med linken jeg ga var:

Kan du få en pc-avtale med jobben er dette svært gunstig.

Jeg har et konkret eksempel:

Du inngår avtale med arbeidsgiver om en "pakke" som i butikken koster kr 23.833,-

Arbeidsgiver trekker deg kr 656 kr/mnd brutto.

Hvis skattetrekket ditt er 35,8 % blir redksjonen i utbetalt lønn kr. 421,-

Etter tre år har du betalt 15.157 kr i leie. Deretter kan du kjøpe utstyret for omkring en månedsleie, og du vil.

Resten betaler faktisk skattefuten.

Det var så liten skrift og så mye å lese, man takk for linken. Jeg skal undersøke om jeg kan få til en gunstig ordning gjennom arbeidsplassen. :)

Vel - hvis avbetalingen er på 3 år, som nevnt over, så er jo ikke det tilfelle. En PC på 1.5 år er ikke ny, men heller ikke nødvendigvis gammel (avhengig av hva man bruker den til). Men etter 3 år begynner den selfølgelig å bli utdatert, ja.

".........................."

De fleste sånne avtaler er helt bånn i bøtta.

Men får du til en avtale hvor du får bytte pc f.eks en gang hvert halvannet år, går det kanskje an. At man leier liksom. Men å kjøpe pc på avbetaling er rett og slett dumt!

Eller så jobber en i bedrifter som gir tilbud om så gode PCer at det er svært vanskelig å si nei, selv om en har en brukbar PC fra før :-)

Øhm..

Joda.

Jeg ville spart penger i noen mnd for å kjøpe en brukbar pc, for så å spare mer, og så kjøpe en racer-pc etter et år eller noe.

Den "racer" PC'en du refererer til kan du kjøpe gjennom PC-ordningen (med bruttolønnstrekk over tre år) på jobben, hvis jobben din tilbyr en slik løsning.

Det er den gunstigste måten å kjøpe PC på. Du betaler i praksis ca 50% av hva du ellers ville ha gjort, og inkludert i det er en nedbetaling over tre år som ikke koster deg noe ekstra.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...