Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å få resept på valium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tannlegeskrekk fra helvete. En vanlig 'sjekke tenner'-time med røntgen og pirking gjør meg dårlig. Jeg svetter, blir kvalm, er på gråte, ligger nærmest i bue i tannlegestolen (selv om tannlegen nærmest tigger meg om å slappe av. han blir vel stressa selv, stakkar) og tviholder meg i armlenet til knokene blir hvite. Jeg glemmer å puste, noe tannlegen hele tiden må minne meg på.

Jeg har aldri hatt no særlig omfattende arbeid gjort med tennene mine, men nå må jeg rotfylle. Veldig, og over TRE (forskjellige!) timer. Magen har gjort vondt siden jeg fikk vite det (for tre dager siden, timen er om ei uke, vel.. FØRSTE timen..), og jeg bare vet at jeg kommer til å snu på venterommet (som så mange ganger før.. og slikt må man betale for) og risikere at tanna råtner bort istedet.

Så forteller ei venninne meg om ei venninne av SEG som har samme problemet. Denne venninnens mor ga henne en valium en time eller to før timen, og hun hadde NULL problemer. Kunne ikke brydd seg mindre om at tannlegen styra rundt inni der.

Er det noen som har prøvd dette, er det virkelig så fantastisk? Jeg har alltid sett på valium som sånn gammel dame-dop, hehe.

Og hvis så er, at valium vil kunne hjelpe meg gjennom disse timene.. gir man ut resepter til gud og hver mann? Må jeg få meg time og ha med bekreftelse på tannlegetimen, eller kan jeg få over telefon som med p-piller. Jeg må ha ny resept på det og nemlig, og da ringer jeg alltid, så kan jeg få valium i samme slengen?

Jeg er forøvrig 23 år og har ingen fortid (eller nåtid) som pillemisbruker (eller annet misbruk). Ser bare for meg at det er det legen vil tro hvis jeg i en alder av 23 kommer for å få valium?

Skrevet

Det er ikke uvanlig å gi Valium før timen ved kraftig tannlegeskrekk.

Det hjelper slik at man slapper av litt mer, men er ingen mirakelpille som fjerner alle vanskelighetene v/ timen.

Tannleger er også leger, og de har dermed rett til å skrive ut medisiner, inkludert valium. Synes du skal ta en telefon til tannlegen din og drøfte muligheten for å få noe beroligende før undersøkelsen, jeg.

mvh

Skrevet

Du kan faktisk spørre tannlegen. Han kan også skrive ut resepter og er vant med at folk har tannlegeskrekk.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor så unge folk som deg har tannlegeskrekk. Dere har som oftest ikke hatt mer enn et eller to hull.

Verre med oss fra urtiden uten fluor, man hadde tre hull hvert år og tannlegen boret opp hele tannflaten for et lite hull. Det var ikke vannbor og bedøvelse ble ikke gitt hos skoletannlegen og han brukte gjerne 2-3 timer på hvert hull.

Altså, jeg forstår at man har skrekk, jeg er så redd at jeg holder på å dø hver gang men det tilskriver jeg skikkelig dårlige opplevelser i barndommen.

Skrevet

Du kan faktisk spørre tannlegen. Han kan også skrive ut resepter og er vant med at folk har tannlegeskrekk.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor så unge folk som deg har tannlegeskrekk. Dere har som oftest ikke hatt mer enn et eller to hull.

Verre med oss fra urtiden uten fluor, man hadde tre hull hvert år og tannlegen boret opp hele tannflaten for et lite hull. Det var ikke vannbor og bedøvelse ble ikke gitt hos skoletannlegen og han brukte gjerne 2-3 timer på hvert hull.

Altså, jeg forstår at man har skrekk, jeg er så redd at jeg holder på å dø hver gang men det tilskriver jeg skikkelig dårlige opplevelser i barndommen.

Hehe, jeg skjønner at du ikke skjønner at vi kan ha skrekk :)

Jeg er 30 år og har aldri borret eller hatt hull, aldri noen problemer... Allikevel er jeg likblek og svetter i flere dager før jeg skal til tannlegen - og utsetter det så lenge som mulig!

Pyse jeg, ja... :)

Skrevet

Jeg tror nesten at jeg underbevisst har det fra mora mi. Hun har slitt med PSYK tannlegeskrekk siden barndommen (og en tannlege som mente at unga "fra den sida av åsen" var så mye tøffere enn byungene, så de trengte ikke bedøvelse..), og siden jeg tross alt ikke har opplevd noe fælt hos tannlegen, så kan det være at jeg ubevisst har plukket opp hennes frykt. Ikke veit jeg, men fælt er det. Nå er tannlegen jeg skal til borte (derfor jeg ikke fikk time før om ei uke), men kan jeg spørre en hvilken som helst tannlege?

Grunnen til at jeg lurte på om jeg kunne gjøre det hos legen var vel mest fordi jeg tenkte at jeg bare kunne få en resept samtidig som jeg får resept på p-piller?

Skrevet

Hehe, jeg skjønner at du ikke skjønner at vi kan ha skrekk :)

Jeg er 30 år og har aldri borret eller hatt hull, aldri noen problemer... Allikevel er jeg likblek og svetter i flere dager før jeg skal til tannlegen - og utsetter det så lenge som mulig!

Pyse jeg, ja... :)

Beklager at jeg ikke skjønner det. Du har jo ikke gjort noe som er vondt og nå får alle bedøvelse, nålene er så tynne at man ikke engang kjenner noe stikk.

Jeg griner og nekter å gape når jeg kommer dit jeg og jeg har time i mars og har allerde begynt å grue meg.

Skrevet

Jeg tror nesten at jeg underbevisst har det fra mora mi. Hun har slitt med PSYK tannlegeskrekk siden barndommen (og en tannlege som mente at unga "fra den sida av åsen" var så mye tøffere enn byungene, så de trengte ikke bedøvelse..), og siden jeg tross alt ikke har opplevd noe fælt hos tannlegen, så kan det være at jeg ubevisst har plukket opp hennes frykt. Ikke veit jeg, men fælt er det. Nå er tannlegen jeg skal til borte (derfor jeg ikke fikk time før om ei uke), men kan jeg spørre en hvilken som helst tannlege?

Grunnen til at jeg lurte på om jeg kunne gjøre det hos legen var vel mest fordi jeg tenkte at jeg bare kunne få en resept samtidig som jeg får resept på p-piller?

Du kan bare spørre legen, han gir deg sikkert en resept. Sannsynlig har han tannlegeskrekk selv :o)

Ja, kanskje vi mødre har ødelagt for ungene. Mine unger er ikke redde da men jeg har aldri vært inne på tannlegekontoret med dem siden før skolealder.

Husk å gi dine egne unger fluor da. Tannlegene sier at vi får nå en ny generasjon med hull fordi foreldre ikke gir fluor fordi de aldri har hatt hull selv.

Jeg vet det kan være bivirkninger med fluor men jeg foretrekker null hull, siden jeg har hatt så mange hull selv.

still5barnsmor
Skrevet

Vi hadde et forsterbarn som hadde så sinnsykt tannlegeskrekk, og der fikk vi en tablett på tannlegekontoret - tok en kjøretur og kom tilbake med en unge i strålende humør :-)

Hun var 9år da...men du kan jo ringe og forklare saken og høre hva slags rutinger de har...men husk at noen må kjøre/hente deg når du er så rusa....du kommer til å elske tannlegen :-))

Ps er du fra bergen kan jeg anbefale deg en tannlege som får deg til å glemme tannlegeskrekken , det gjorde han med meg...

lykke til fra

Gjest livreddtannleger
Skrevet

Vi hadde et forsterbarn som hadde så sinnsykt tannlegeskrekk, og der fikk vi en tablett på tannlegekontoret - tok en kjøretur og kom tilbake med en unge i strålende humør :-)

Hun var 9år da...men du kan jo ringe og forklare saken og høre hva slags rutinger de har...men husk at noen må kjøre/hente deg når du er så rusa....du kommer til å elske tannlegen :-))

Ps er du fra bergen kan jeg anbefale deg en tannlege som får deg til å glemme tannlegeskrekken , det gjorde han med meg...

lykke til fra

'jeg trenger tips til en flink tannlege i bergen...

still5barnsmor
Skrevet

'jeg trenger tips til en flink tannlege i bergen...

Da må du prøve Daniel eller Johannes Opitz på Sartor senter...de er to brødre fra tyskland som har drevet her i ørten år...alt utstyr er toppmoderne og de har en utrolig behagelig personlighet...og snakker flytende norsk også...

De er medlem av den norske tannlegeforening...

http://www.tannlegeopitz.no/

Skrevet

Hvor gammel tror du jeg er egentlig? Greit nok, vi hadde vannbor.

Men ellers stemmer alt. Fikk ikke bedøvelse (og hvis man fikk eks ved tanntrekking så var sprøyta så tjukk at man hylte verre når man fikk sprøyta). Når jeg skulle trekke tenner virket de heller ikke, jeg hadde betennelse. Var visst en sammenheng der. Fyttigrisen.

Tannlegen tok aldri pause, hvis du protesterte holdt de deg bare fast og la hele kroppvekta på boret slik at de ikke skulle bomme når du forsøkte å skyve dem bort. Boret gjerne ut hele tannflata for et hull du selv hverken hadde merket eller sett.

Urk.

Det var ikke så ufattelig mye bedre hos oss, selv om jeg bare er 25 og vi hadde vannbor.

Skrevet

Hehe, hør på deg selv da!! " Da jeg var ung...."*L*

Skrevet

Beklager at jeg ikke skjønner det. Du har jo ikke gjort noe som er vondt og nå får alle bedøvelse, nålene er så tynne at man ikke engang kjenner noe stikk.

Jeg griner og nekter å gape når jeg kommer dit jeg og jeg har time i mars og har allerde begynt å grue meg.

Tannlegeskrekk er like "logisk" som høydeskrekk, agorafobobi osv...

Skrevet

Hvor gammel tror du jeg er egentlig? Greit nok, vi hadde vannbor.

Men ellers stemmer alt. Fikk ikke bedøvelse (og hvis man fikk eks ved tanntrekking så var sprøyta så tjukk at man hylte verre når man fikk sprøyta). Når jeg skulle trekke tenner virket de heller ikke, jeg hadde betennelse. Var visst en sammenheng der. Fyttigrisen.

Tannlegen tok aldri pause, hvis du protesterte holdt de deg bare fast og la hele kroppvekta på boret slik at de ikke skulle bomme når du forsøkte å skyve dem bort. Boret gjerne ut hele tannflata for et hull du selv hverken hadde merket eller sett.

Urk.

Det var ikke så ufattelig mye bedre hos oss, selv om jeg bare er 25 og vi hadde vannbor.

Da har du vært uheldig. Eldstemannen min har aldri opplevd noe slikt. Og har er 21 år.

Skrevet

Hehe, hør på deg selv da!! " Da jeg var ung...."*L*

Pappa Bjørn, jeg er evig ung, har du ikke skjønt det :o)

Skrevet

Tannlegeskrekk er like "logisk" som høydeskrekk, agorafobobi osv...

Jeg har både tannlegeskrekk, høydeskrekk og klaustofobi til tider så jeg vet vel egentlig hvor ulogisk det er :o)

Skrevet

Da har du vært uheldig. Eldstemannen min har aldri opplevd noe slikt. Og har er 21 år.

Hardt å bo i periferien med ei sadistisk kjerring som skoletannlege :)

Skrevet

Hardt å bo i periferien med ei sadistisk kjerring som skoletannlege :)

I Seierherrer av Roy Jakobsen kan du lese om vår skoletannlege. Han gikk nemlig på skolen samtidig med meg,

Jeg garanterer alle :ALT HAN SKRIVER I DEN BOKA FRA SKOLETIDA ER SANT.

Vi hadde noen utrolig kjipe lærere og Rødspetta var klasseforstanderen min, religøs og gærn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...