Gå til innhold

NHD/ andre spm. om RBD

Anbefalte innlegg

NHD vet/ kan du noe om RBD?

1. Er dette en sykdom som man regner som en alvorlig eller lettere psykisk diagnose?

2. Et av kriteriene er min. 10 depr. anfall i året, finnes det noen øvre grense for hvor mange depr. perioder det kan være?

3. Vil RBD kunne utvikle seg over tid slik at depresjonsperiodene blir lengre?

4. Kan RBD kuliminere i bipolar lidelse?

5. Er det vanlig å regne RBD inn i det bipolare spekteret?

6. Har psykoterapi noe for seg ved RBD? Eller er man helt overgitt til naturkreftene som uansett innsikt vil føre til sykdom

7. Bør man ved RBD bruke medisiner hele livet?

8. Finnes det effektiv medisinering?

9. Har lest et eller annet sted at RBD trolig er årsaken til plutselige og overraskende selvmord, burde personer med RBD ha egen avtale med sykehus e.l slik at hjelpen kan kontaktes umiddelbart.

10. Har selv i løpet av en time gått fra å være høyst oppegående til å bli dypt deprimert med selvmordstanker og ute av stand til sammenhengende kommunikasjon. Etter 2 dager har jeg vært i full jobb igjen. Ville du karaktisere dette for RBD?

Dette ble mange spm. håper du tar deg tid til og svare, det finnes svært lite litteratur omkring denne diagnosen, jeg finner i allefall lite. Ikke er det mange som skriver om det her på Dol heller.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136538-nhd-andre-spm-om-rbd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo, jeg har sjekket litt opp på nettet og i ulike fagtidsskrifter, og det er fortsatt mye de ikke vet om denne lidelsen. Kan derfor ikke svare deg på så mange av spørsmålene. Men de har startet opp et prosjekt som har som mål å finne ut mer om RBD på Rikshospitalet. Om det er alvorlig eller ikke vil jo komme an på hver enkelt, og hvor mye det virker negativt på livet ditt. En hypotese når det gjelder RBD er at det er i slekt med BPD. Det er særlig de stemningsstabiliserende medisinene som er aktuelle. Når det gjelder terapi kan vel dette ha noe for seg ved at man kan lære seg å mestre episodene bedre, se om det er noen spesielle situasjoner som utløser dem, osv. Sliter selv med RBD, og kunne godt tenke meg å ha mer kontakt med deg - om du ønsker det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136538-nhd-andre-spm-om-rbd/#findComment-853193
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Har ikke sett at "man" har svart på det. Jeg regner det som en relativt alvorlig lidelse.

2. Nei, det finnes ingen øvre grense.

3. Det vet jeg ikke, men det kan høres fornuftig ut.

4. RBD er en slags svingelidelse, men i motsetning til cyklotymi svinger en aldri oppover. Jeg ser ikke bort fra at den etterhvert kan gå over i bipolar lidelse.

5. Jeg er ikke kjent med at det er vanlig. For alle dine spørsmål kan jeg si at vi foreløpig vet lite om lidelsen, og klassifikasjonen er ikke klar. Jeg synes det høres mest sannsynlig ut at det er en slags bipolar lidelse. Biologisk med episoder som kommer uavhengig av ytre påvirkning.

6. Psykoterapi må i så fall rette seg mot hvordan en lever med lidlesen.

7. Sannsynligvis ja.

8. Lite dokumentert. Lamictal virker lovende.

9. Ja, det virker naturlig dersom en har så alvorlige episoder at en er suicidal.

10. Ja. Alternativt er det borderline, BPD; men da finnes det mange andre vansker g symptomer i tillegg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136538-nhd-andre-spm-om-rbd/#findComment-858440
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...