Gå til innhold

hjertefobi?

Anbefalte innlegg

Gjest østerdøl

Jeg er ei jente på 27 år,som i 3 år,periodevis har vært veldig redd for at det skal være noe i veien med hjertet mitt.Jeg har vært til lege å tatt prøver og det som skal til uten at noe er galt.Når jeg snakker med legen eller andre jeg vet har peiling blir jeg bestandig beroliget,men så kommer det igjen etter en stund.Tenker at jeg må starte med å mosjonere mer for å forebygge,men er da igjen redd for å belaste hjertet for mye.Jeg vet innerst inne at jeg ikke har hjertesykdom men er alikevel redd til tider.Jeg er litt overvektig og er redd hjertet ikke skal tåle at jeg trener.I tillegg blir jeg redd for å feste,da jeg er redd hjertet ikke skal tåle dette heller.Jeg er plaget med diffuse smerter i venstre arm,lett svimmelhet og er ofte uopplagt.Finnes det gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137055-hjertefobi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Dette lyder kjent. Har det akkurat som deg. Er en gutt på 33 år. Frisk og rask, trener 2-3 ganger i uka. Angsten/fobien startet plutselig for ca. 1 år siden. Følte meg plutselig nummen i armen og ansiktet. Var sikker på at nå feilte det meg noe alvorlig. Etter dette var jeg igjennom en rekke prøver. EKG flere ganger. CT og MR av hode og bryst. Røntgen av bryst. Blødprøver mm. Legene fant ingenting. Fikk ingen diagnose annet enn at det ikke var noe organisk. Jeg klarte ikke å slå meg til ro etter dette. Ble helt hysterisk på å sjekke kropslige symptomer. Tok pulsen flere ganger om dagen. Bare en liten forandring i kroppen fikk meg til å skvette til. Denne tilstanden vedvarte i flere mnd. Var også inne til flere sjekker med samme resultat, frisk som en fisk. Utviklet også etterhvert redsel for å trene, var da redd for å overbelaste hjertet/kroppen. Etter en stund og mange legebesøk ble det vel konkludert med at jeg led av panikklidelse/anfall. Disse anfallene utarter seg ved følelse av stor frykt etc. Er noe bedre i dag. Tar 20/30 mg cipramil dg. Har mer å fortelle hvis du føler for det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137055-hjertefobi/#findComment-854774
Del på andre sider

Gjest østerdøl

Hei! Dette lyder kjent. Har det akkurat som deg. Er en gutt på 33 år. Frisk og rask, trener 2-3 ganger i uka. Angsten/fobien startet plutselig for ca. 1 år siden. Følte meg plutselig nummen i armen og ansiktet. Var sikker på at nå feilte det meg noe alvorlig. Etter dette var jeg igjennom en rekke prøver. EKG flere ganger. CT og MR av hode og bryst. Røntgen av bryst. Blødprøver mm. Legene fant ingenting. Fikk ingen diagnose annet enn at det ikke var noe organisk. Jeg klarte ikke å slå meg til ro etter dette. Ble helt hysterisk på å sjekke kropslige symptomer. Tok pulsen flere ganger om dagen. Bare en liten forandring i kroppen fikk meg til å skvette til. Denne tilstanden vedvarte i flere mnd. Var også inne til flere sjekker med samme resultat, frisk som en fisk. Utviklet også etterhvert redsel for å trene, var da redd for å overbelaste hjertet/kroppen. Etter en stund og mange legebesøk ble det vel konkludert med at jeg led av panikklidelse/anfall. Disse anfallene utarter seg ved følelse av stor frykt etc. Er noe bedre i dag. Tar 20/30 mg cipramil dg. Har mer å fortelle hvis du føler for det.

Godt å høre at det er flere enn meg som har det jeg kaller hjertefobi!Det som er litt spesielt er at jeg er sykepleier selv,men blir inhabil ang.diagnose om meg sjøl.Jeg fungerer derimot meget godt i jobb og fritid med venner,men det er innvendig det kommer og det er ingen som kan merke det på meg,jeg tenker ikke på det når jeg jobber og har det travelt,men når jeg har tid til å tenke og slappe av.Har til og med jobbet på hjertemedisinsk avd.og kan mye,men da jeg var der ble det bare verre.Jeg har derimot ingen frykt for annen sykdom enn hjertesykdom.Det er slitsomt å ha en slik frykt liggende å ulme til enhver tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137055-hjertefobi/#findComment-854801
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

Godt å høre at det er flere enn meg som har det jeg kaller hjertefobi!Det som er litt spesielt er at jeg er sykepleier selv,men blir inhabil ang.diagnose om meg sjøl.Jeg fungerer derimot meget godt i jobb og fritid med venner,men det er innvendig det kommer og det er ingen som kan merke det på meg,jeg tenker ikke på det når jeg jobber og har det travelt,men når jeg har tid til å tenke og slappe av.Har til og med jobbet på hjertemedisinsk avd.og kan mye,men da jeg var der ble det bare verre.Jeg har derimot ingen frykt for annen sykdom enn hjertesykdom.Det er slitsomt å ha en slik frykt liggende å ulme til enhver tid.

Anbefaler deg at du finner ut om du har det som kalles helsefrykt, eller om dette er en panikklidelse som tromeg70 skriver.

Begge deler kan behandles! - og er ikke så uvanlig som en skulle tro.Men behandlingen for de to er litt ulik.

Eller er det rett og slett en reaksjon på noe som er stressende i livet ditt? Prøv i så fall å finne ut hva det er og løse det. Og omega-3/tran kan hjelpe litt, tro det eller ei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137055-hjertefobi/#findComment-854837
Del på andre sider

Gjest østerdøl

Anbefaler deg at du finner ut om du har det som kalles helsefrykt, eller om dette er en panikklidelse som tromeg70 skriver.

Begge deler kan behandles! - og er ikke så uvanlig som en skulle tro.Men behandlingen for de to er litt ulik.

Eller er det rett og slett en reaksjon på noe som er stressende i livet ditt? Prøv i så fall å finne ut hva det er og løse det. Og omega-3/tran kan hjelpe litt, tro det eller ei.

Hvordan behandles en slik panikklidelse?Du har rett i at det for meg kommer sterkere i stress-situasjoner,eller dager med mange bekymringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137055-hjertefobi/#findComment-855734
Del på andre sider

Gjest minni 1

Hei .Er ei jente på 32 år som har symptomer omtrent som dine . Har vært plaget av dette i snart 10 år , ser ikke ut til å bli bedre heller ... stadige plager / smerter rundt hjerteregionen , smerter i hals , arm osv . Har tatt allverdens med prøver uten å finne noe negativt .. heldigvis .. men det sliter voldsomt å gå med en slik enorm spenning / uro / smerte i kroppen hele tiden . Har også utviklet frykt for å overbelaste hjertet , passer meg og " kjenner etter " hele tiden . Legen sier det er generalisert angst og skriver ut Cipramil . Vil helst ikke gå på slike medisiner , føler vel heller ikke tilfredstillende virkning .. Godt å høre at det er flere som sliter med det samme . Det er sikkert mange av oss , det synes bare ikke utenpå .. hører gjerne fra andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137055-hjertefobi/#findComment-857135
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...