Gå til innhold

FU: Greier du å...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Yiiik! Det der må jo være en sykdom? Det finnes faktisk et syndrom eller noe, EDS, heter det, som gir hyperfleksibilitet.

Jeg tror ikke det var noen sykdom, men det er så lenge siden jeg kjente henne og på den alderen var man liksom ikke interessert i sykdommer og slikt.

Annonse

Jeg tror ikke det var noen sykdom, men det er så lenge siden jeg kjente henne og på den alderen var man liksom ikke interessert i sykdommer og slikt.

Og den er uansett kanskje ikke så lett å oppdage heller? Av mangel på annet fore (hihi), fant jeg en beskrivelse av symptomene:

De kliniske manifestasjoner ved EDS er oftest relatert til huden og leddene og kan omfatte:

Huden: Bløt, fløyelsaktig hud som lett får sår og blå merker (som kan bli meget store);

økt tendens til arrdannelse; langsom og dårlig sårtilheling; utvikling av

muluskoide pseudotumorer

(bløte knutedannelser i forbindelse med arr på områder utsatt for trykk).

Leddene: Ledd-hypermobilitet; løse/ustabile ledd som har tendens til

hyppig forstuvning og/eller subluksasjon; leddsmerter; overstrekkbare ledd

(de kan beveges utenfor deres normale funksjonsområde); tidligt innsettende slitasjegikt.

Diverse/sjeldne: Kroniske, tidlig innsettende, invalidiserende muskel- og leddsmerter

(vanligvis i forbindelse med Hypermobil EDS); skjørhet eller bristning

av pulsårer, tarmer eller livmor (i forbindelse med Vaskulær EDS); skoliose

ved fødselen samt sårbarhet i øyets bindehinne (ses ved Kyfoskoliotisk EDS);

nedsatt muskeltonus (ved Artrokalatisk EDS)

samt mitralventilprolaps og tannkjøttsykdommer.

Nei selvfølgelig ikke, det var ikke sånn ment!

Kankje det er derfor hun er ufør - at hun er FOR bøyelig og sitter der som en blåknute og kommer hverken framover eller bakover, vettø! :-)

Her er et bilde av Dorthe - da hun var mann:

http://mcp.cpu.lu/~gkes/yoga/knot.jpg

;-)

Annonse

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...