Gå til innhold

Norske soldater ler av hundedrap!

Anbefalte innlegg

jeg synes også unødvendig plaging av dyr er galt, men det er jo 10000-vis av ting som er værre enn det!

gidder ikke å begynne å ramse opp en gang

synes det f.eks er værre med små unger som ligger på sykehuset og griner av smerte fordi de har mistet en arm

men hvis _det_ står i avisa, blar vi bare videre - for det er vi så vant til å se

synes det da blir litt patetisk å felle tårer over _hunder_ når kanskje familien som eide hunden også var slaktet ned eller lemlestet

Saken HER var soldater som skjøt hunder og stod og lo, en annen gang er det noe annet, fordi om noen tar opp på åpent forum at handleposene fra Rema er blitt dårligere i det siste eller at shampo reklamen som går på tv er elendig så betyr ikke det at de er horrible mennesker som bare tenker på uviktige ting i livet for det.

Jeg bryr meg om mye i livet, og en av tingene er dårlig behandling av dyr og mennesker. Og jeg mener at dyr har lik rett som et menneske.

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BettyBlue

12

• Prozak

10

• Sør

7

• Dorthe

7

Mest aktive i denne tråden

"synes bare det er så irriterende når så mange mennesker lider, og så skal man sitte å grine for noen hunder."

Da kan du jo også si at naboen skal slutte å sutre fordi huset hans brant ned. Det finnes jo millioner av mennesker i verden som aldri har HATT ett hus. Saken er at vi er forskjellige, og vi reagerer på og fokuserer på forskjellige ting. Tilsammen blir det en rimelig grei blanding av fokus, og det er nok meningen at det er slik det skal være.

"Dessuten vet vi nordmenn alt for lite om krig til å ha noe grunnlag for å i det hele tatt vurdere hvordan ting foregår der nede."

Det er sant - for de fleste av oss, vel og merke. Jeg vet ikke hvilke livserfaringer du har, og du vet ikke hvilke jeg har. Men det er uansett "besides the point". Det finnes mange naturlige forklaring, men en FORKLARING er ikke nødvendisgvis en UNNSKYLDNING. Jeg kan godt skjønne at nabogutten på 18 der jeg vokste opp skjøt faren sin, etter flere år med misbruk og overgrep. MEN - det er ikke en unnskyldning; han må fortsatt straffes for det, selv om omstendighetene er formildende.

"............................"

jeg har aldri sagt at jeg ikke synes soldatene bør straffes for det, eller at de hadde rett til å gjøre det, eller at det finnes noen unnskyldning

jeg sa bare at man burde fokusere på andre ting enn noen døde hunder

Gjest lis@bet

selvfølgelig var det ikke en solskinnshistorie, men hvorfor skal man fokusere så voldsomt på noen hunder som blir skutt når så mange mennesker også blir skutt og lemlestet?

hundene døde ihvertfall med en gang og led ikke, selv om soldatene lo. hadde vært værre om de ble torturert

jeg tror ikke man skal begynne å kritisere soldatene før man selv har vært i deres sko

vi i norge har ikke peiling på hvordan det er å være i krig

Men hvorfor kan man ikke fokusere på det _også_? Hva er galt med å ha to tanker i hodet samtidig?

Man er ikke noen misantrop fordi man kritiserer skadeskyting og avliving av hunder.

Så det er greit å drepe hunder på denne måten, fordi det ikke er mennesker?

nei, har aldri sagt at det er greit. jeg synes det var fælt det de gjorde

poenget er at vi fokuserer så fryktelig på "de stakkars" hundene, men samtidig dør, lemlestes og tortureres mange mennesker

Du får selfølgelig synes det du vil. Hvis det fører til at du blir en uinteressant og usympatisk person (ikke en påstand) får du leve med det.

"........................."

jeg er ikke usympatisk

jeg bare sympatiserer _mer_ med mennesker som dør, blir lemlestet o.l. enn dyr

jeg har aldri sagt at jeg ikke synes soldatene bør straffes for det, eller at de hadde rett til å gjøre det, eller at det finnes noen unnskyldning

Og jeg sier: noen må fokusere på de døde hundene også, selv om ikke du ønsker å gjøre det.

"......................"

Annonse

ja for hunder er jo bare dyr ikke sant! hvorfor skulle vi vel bry oss om menneskets beste venn. Dyr har vel lik rett til et liv som mennesker? så det er ikke så ille når dyr dør mener du?

Men hvorfor kan man ikke fokusere på det _også_? Hva er galt med å ha to tanker i hodet samtidig?

Man er ikke noen misantrop fordi man kritiserer skadeskyting og avliving av hunder.

nei, det er ikke galt å fokusere på to ting

meningsløse hundedrap er ille, men det sier jo litt om samfunnet når hundedrap engasjerer mye mer enn menneskelidelser

jeg er ikke usympatisk

jeg bare sympatiserer _mer_ med mennesker som dør, blir lemlestet o.l. enn dyr

"jeg bare sympatiserer _mer_ med mennesker som dør, blir lemlestet o.l. enn dyr"

Det er en personlig ting. Personlig sympatiserer jeg ofte mer med andre dyr enn mennesker, fordi de som regel ikke har noen som helst forutsetning for å forstå hvorfor de blir påført lidelsene.

Men det er ikke noe å krangle om - det gjelder bare å akseptere at folk har forskjellige fokus og ting de brenner for. Og slik skal det være, og slik kommer det alltid til å være.

"........................"

Gjest lis@bet

nei, har aldri sagt at det er greit. jeg synes det var fælt det de gjorde

poenget er at vi fokuserer så fryktelig på "de stakkars" hundene, men samtidig dør, lemlestes og tortureres mange mennesker

Poenget er egentlig ikke bare _hvem_ grusomhetene går utover, men at mennesker kan få seg til å være så grusomme mot andre levende vesener. -Mennesker OG dyr.

Det må være lov å bry seg om begge deler uten å bli avfeid med at det finnes så mye annet som er verre. Dette er ille nok!!

ja for hunder er jo bare dyr ikke sant! hvorfor skulle vi vel bry oss om menneskets beste venn. Dyr har vel lik rett til et liv som mennesker? så det er ikke så ille når dyr dør mener du?

jo, det er ille med meningsløse hundedrap, men værre med _mennesker_ som blir drept, lemlestet og torturert

hundene døde ihvertfall momentant, og led ikke

Gjest lis@bet

nei, det er ikke galt å fokusere på to ting

meningsløse hundedrap er ille, men det sier jo litt om samfunnet når hundedrap engasjerer mye mer enn menneskelidelser

Hvem sier at hundedrap engasjerer mer enn mennskelige lidelser?

Sier du det på generell basis fordi det er hundedrap vi diskuterer akkurat nå?

I så fall motsier du deg selv, da er det jo aldri greit å bry seg om dyr, for det sekundet vi hadde medfølelse med et stakkars dyr burde vi brukt på å tenke på et menneske istedet..??

Gjest lis@bet

jo, det er ille med meningsløse hundedrap, men værre med _mennesker_ som blir drept, lemlestet og torturert

Hvordan kan du vite at de døde momentant? I VG står det beskrevet hvordan en hund blir skadeskutt med ett skudd før soldaten hopper over muren, går inntil hunden og så skyter 7 skudd til.

Hunden døde neppe momentant av det første skuddet.

Er det greit å henrette et uvitent menneske på gata, så lenge h*n dør momentant?

Annonse

Saken HER var soldater som skjøt hunder og stod og lo, en annen gang er det noe annet, fordi om noen tar opp på åpent forum at handleposene fra Rema er blitt dårligere i det siste eller at shampo reklamen som går på tv er elendig så betyr ikke det at de er horrible mennesker som bare tenker på uviktige ting i livet for det.

Jeg bryr meg om mye i livet, og en av tingene er dårlig behandling av dyr og mennesker. Og jeg mener at dyr har lik rett som et menneske.

jeg tror faktisk at nordmenn generellt er alt for dårlige til å bry seg om det viktige i livet, uansett hva slags sammenheng

Men har du tenkt på at hunder faktisk ofret livet sitt for mennesker under krigen? De gikk fremst foran soldatene for å vise tegn til om det var miner eller snubletråder, mangen hunder døde under krigen, de som var med fikk heltestatus. Hunden er menneskets beste venn og bør behandles deretter spør du meg. Samme om de dør fort eller ei vel, hvis de dreper dyr som er friske så er det noe galt spør du meg.

Gjest lis@bet

En av oppgavene til norske soldater der nede var å skyte løshunder. Det var faktisk en repotasje om det i Dagsrevyen, husker jeg.

Så helt på på jordet var det vel ikke.

Men det var visst ikke slik det skulle skje uansett.

fra reportasjen: "Vi autoriserte på et tidspunkt skyting av hunder, men jeg kan ikke innestå for dette vi ser på videoen."

Gjest lis@bet

jeg tror faktisk at nordmenn generellt er alt for dårlige til å bry seg om det viktige i livet, uansett hva slags sammenheng

"Jeg tror faktisk at nordmenn generellt er alt for dårlige til å bry seg om det viktige i livet, uansett hva slags sammenheng"

Det kommer jo an på hvilke verdier man har, og hva man anser som viktig. Din definisjon gjelder ikke for alle, og det må være mulig å ha ulike verdier uten at du skal nedvurdere dem.

At du ikke anser f.eks. dyrevern som viktig, betyr ikke det samme som at dyrevernere "generellt er alt for dårlige til å bry seg om det viktige i livet".

Gjest lis@bet

Ok jeg forstår jo hvis det var et sykt dyr de tok livet av, men å stå å le av det???? det forstår jeg ikke helt.

Elementær psykologi.. Galgenhumor, nødvendigheten av å skape avstand til det grusomme, enkelte opplevelser er for voldsomme til å ta inn, og sinnet reagerer irrasjonelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...