Gå til innhold

Hvorfor økende litiumverdier? NHD

Anbefalte innlegg

Mannen min har brukt Litarex i ca 10 år, og brukte i flere år 4+4 tabletter daglig noe som ga en litiumverdi på ca. 0.8 ved målinger. Da han ble rullestolbruker reduserte han på egenhånd til 4+3 da han hadde erfaring fra tidligere at fysisk aktivitet påvirker litiumverdien, og fortsatt hadde han ca 0.8 når verdien ble sjekket med tilfeldige mellomrom.

For 3 måneder ble det tatt en rutinekontroll, og verdien hadde da plutselig steget til 1.4. Dette var relativt kort tid etter at han hadde blitt operert samt fått påfølgende lungebetennesle og mye antibiotika, så legen mente at dette kanskje var årsaken til den relativt store endringen. Han reduserte nå til 3+3 daglig.

Det ble så denne uken tatt en ny kontroll, og nå var verdien 1.7 selv om han nå kun har tatt 3+3.

Hva kan årsaken til slike endringer i opptak være? Og hvor ofte bør verdiene nå kontrolleres? (Reduserer nå til 2+2)

Han står på de samme medikamenter forøvrig som han har gjort tidligere, med unntak av at han nå får et opiat fast samt at marevanen er blitt byttet ut med Fragmin 12500 IE daglig (han utviklet marevanresistens...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137150-hvorfor-%C3%B8kende-litiumverdier-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her tror jeg ikke det er opptaket, men utskillelsen som er endret.

Litium oppfører seg i kroppen som natrium (salt) og utskillelsen skjer utelukkende gjennom nyrene. Jeg vil anta at de sykdommer han har hatt i det siste, har påvirket nyrefunksjonen (midlertidig?).

Han bør kontrollere litium ukentlig inntil den er stabil rundt 0,8. I tillegg ville jeg ha sjekket nyrefunksjonsprøvene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...