Gå til innhold

Uføretrygd, -hvordan går man frem?

Anbefalte innlegg

Jeg er psykisk syk og er ute av stand til å jobbe gå på skole. Går på rehabilitering nå men vurderer å søke om uføretrygd.

Min psykolog mener dette er klokt, men hvordan går jeg frem?

Er det egen søknad/skjema for dette? Legeattest må selvsagt legges ved, men er det andre dokumenter det kan være klokt i å lever til trygdekontoret?

Jeg har gått på rehab. de 3 årene jeg har vært syk..dersom det skulle være av betydning. A-etat har jeg og vært innom.

Noen som kan fortelle litt om egne erfaringer/ evt gi råd?

hilsen en takknemlig kvinne

Fortsetter under...

Du søker via trygdekontoret. Trygdekontoret oversender din søknad til legen din som fyller ut legeerklæring. De aller fleste blir innkalt til legen i forbindelse med denne legeerklæringen, men hvis legen kjenner deg veldig godt kan det hende den blir fylt ut uten at du må til legen i den forbindelse.

Du søker via trygdekontoret. Trygdekontoret oversender din søknad til legen din som fyller ut legeerklæring. De aller fleste blir innkalt til legen i forbindelse med denne legeerklæringen, men hvis legen kjenner deg veldig godt kan det hende den blir fylt ut uten at du må til legen i den forbindelse.

takk for svar!

Gjest uten signatur

Jeg underrettet saksbehandleren min på trygdekontoret om at jeg ville søke uføretrygd. Fikk da en time, hvor vi gikk igjennom søknadsskjemaene og satte opp en slags avtale om hvem som skulle gjøre hva. Jeg skulle skaffe erklæring fra lege og psykolog, og da skulle de behandle søknaden innen tre måneder etter mottagelsen av disse.

Må nevne at jeg har hatt en flere år lang sykehistorie med både attføring og rehabilitering. Og jeg har en blanding av fysisk og psykisk sykdom.

Har en venninne som fikk ufør uten å gjøre noe selv. Legen ordnet alt for henne. Men legen hadde da kjente henne hele livet og hele sykeperioden.

Jeg har snakket med en del om dette, siden jeg er med i en forening hvor mange er uføre av samme lidelsen. Mange har erfart at det lønner seg å legge et personlig brev med uføresøknaden. Det gjorde jeg også. Legene unnlater ofte å nevne det som pasienten selv synes er viktig å understreke. Jeg gjorde dette, leste først erklæringene fra lege/psykolog, og skrev selv utfyllende kommentarer om hvordan jeg fungerer/ikke fungerer i dagliglivet. Tror det hjalp meg.

Lykke til!

Jeg underrettet saksbehandleren min på trygdekontoret om at jeg ville søke uføretrygd. Fikk da en time, hvor vi gikk igjennom søknadsskjemaene og satte opp en slags avtale om hvem som skulle gjøre hva. Jeg skulle skaffe erklæring fra lege og psykolog, og da skulle de behandle søknaden innen tre måneder etter mottagelsen av disse.

Må nevne at jeg har hatt en flere år lang sykehistorie med både attføring og rehabilitering. Og jeg har en blanding av fysisk og psykisk sykdom.

Har en venninne som fikk ufør uten å gjøre noe selv. Legen ordnet alt for henne. Men legen hadde da kjente henne hele livet og hele sykeperioden.

Jeg har snakket med en del om dette, siden jeg er med i en forening hvor mange er uføre av samme lidelsen. Mange har erfart at det lønner seg å legge et personlig brev med uføresøknaden. Det gjorde jeg også. Legene unnlater ofte å nevne det som pasienten selv synes er viktig å understreke. Jeg gjorde dette, leste først erklæringene fra lege/psykolog, og skrev selv utfyllende kommentarer om hvordan jeg fungerer/ikke fungerer i dagliglivet. Tror det hjalp meg.

Lykke til!

hjertelig takk for utfyllende svar! jeg skal følge rådene dine :)

mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...