Gå til innhold

Dansk integrasjonsfiasko skaper svart arbeidsmarked

Anbefalte innlegg

Hei,

Men jeg har da ALDRI påstått at "alle er snille"! Tverimot mener jeg at de som blir tatt for kriminalitet burde bures inne, og ikke bare utvises (slik at de kan fortsette sin kriminelle karriere andre steder.)

Det jeg sier er at de skal behandles som individer, og ikke som en gruppe.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner ikke hvorfor du bebreider myndighetene fordi de forsøker etter beste evne å håndheve et regelverk.

Og hvis innvandrerne er et problem som gruppe, så bør en kanskje nærme seg problemet med dette for øyet også. Det blir stadig flere av dem, og det blir også vanskeligere å håndtere dem som enkeltindivider. Særlig når så mange av dem benytter seg av vår naivitet til å stikke av fra asyl- og transittmottak for å «søke lykken» i svart arbeid eller kriminalitet.

Vi er simpelthen så blåøyde at det syns helt til Kapp Horn.

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Mr Kahn

9

• Grip

8

• Ulv I Faarikaal

4

Mest aktive i denne tråden

Det er stor forskjell på familier og bare menn. Mennene er ikke under oppsyn av familien og er nesten uteukkende lykkejegere. Noen venner bor også nær asylmottak fullt av nesten bare menn, og damene i området er ikke så glade for å bli forsøkt sjekket opp i butikken og på gata av asylsøkere som trenger et sted å "bo".

Det er lekkasjene jeg er mest bekymret for. Et sted mellom 3 og 5 tusen personer er sporløst forsvunnet fra asyl- og transittmottak de siste årene, og hvor er de? Hva gjør de?

Dette er en gruppe som kan forårsake mye problemer i en gitt situasjon. Derfor mener jeg osgå at innvandrere som kommer til Norge ikke skal ha fri tilgang til landet eller ferdes fritt omkring før de har fått permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap.

Diskuter sak - ikke person! Det er det samme forbannede tullet hver jævvla gang som ødelegger alle forsøk på skape en interessant diskusjon om noe som opptar folk flest.

Er du så tanketom og uinteressert, så la plassen stå åpen for de som har noe å si i anledning saken.

Godt sagt!

Også jeg er enig i at det er på tide å skjerpe seg her, og forsøke å holde seg til sak og ikke person.

Så langt har denne tråden vært god og saklig (med dette unntaket), selv om det er uenighet i sak.

Ulv I Faarikaal

Det er lekkasjene jeg er mest bekymret for. Et sted mellom 3 og 5 tusen personer er sporløst forsvunnet fra asyl- og transittmottak de siste årene, og hvor er de? Hva gjør de?

Dette er en gruppe som kan forårsake mye problemer i en gitt situasjon. Derfor mener jeg osgå at innvandrere som kommer til Norge ikke skal ha fri tilgang til landet eller ferdes fritt omkring før de har fått permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap.

De som forsvinner har ingen rettigheter og må livnære seg illegalt. Dette fører med seg kriminalitet og ofte desperat vold, ran, tyverier og innbrudd.

Mange jobber illegalt som rene slaver i restaurantbransjen f eks.

De som forsvinner har ingen rettigheter og må livnære seg illegalt. Dette fører med seg kriminalitet og ofte desperat vold, ran, tyverier og innbrudd.

Mange jobber illegalt som rene slaver i restaurantbransjen f eks.

Da må vi være beredt på å gå inn i sakskomplekset, hva er det som gjør at disse forsvinner? Og hvordan vet vi at de havner i svartarbeid eller som slaver for utbyttere?

Vi må passe oss vel for å «forstå» et problem ihjel. Ofte er det frykten for å bli stemplet som nazist og rasist som er det største hinderet for å komme uvesenet til livs.

Dette har blant annet Sør og jeg debattert før, og vært fykende uenige. Jeg mener vi må sørge for en hermetisk internering av alle som kommer hit til landet og bragt deres identitet og status på det rene før vi slipper dem ut i samfunnet. Iflg. UDI er det mer enn 90 prosent av de som kommer hit som kvitter seg med sine ID-papirer. Hvorfor, dersom de har rent mel i posen?

Som jeg sa, vi er litt for naive.

Ulv I Faarikaal

Da må vi være beredt på å gå inn i sakskomplekset, hva er det som gjør at disse forsvinner? Og hvordan vet vi at de havner i svartarbeid eller som slaver for utbyttere?

Vi må passe oss vel for å «forstå» et problem ihjel. Ofte er det frykten for å bli stemplet som nazist og rasist som er det største hinderet for å komme uvesenet til livs.

Dette har blant annet Sør og jeg debattert før, og vært fykende uenige. Jeg mener vi må sørge for en hermetisk internering av alle som kommer hit til landet og bragt deres identitet og status på det rene før vi slipper dem ut i samfunnet. Iflg. UDI er det mer enn 90 prosent av de som kommer hit som kvitter seg med sine ID-papirer. Hvorfor, dersom de har rent mel i posen?

Som jeg sa, vi er litt for naive.

En jeg kjenner jobber hos kontrollavdelingen hos kemneren i Oslo, og han ser slike hver gang det er kontroll på restauranter. Halvparten av de "ansatte" stikker ut bakveiene eller er _plutselig_ gjester.

Noen ganger er restauranten helt uten ansatte, men en av "gjestene" vet tilfeldigvis telefonnnummeret til eieren.

Nå er politiet også med, stopper folk før de stikker og forlanger legitimasjon av "gjestene". I et tilfelle var 3 ansatte illegale og to på dagpenger. Politiet ble ofte beskyldt for rasisme da de ville kontrollere disse.

Annonse

Din evige messing om "ute av kontroll" viser bare at du ikke har noen argumenter.

rama - rama - ding - ding - ute av kontroll - rama - ding - ding (repetér i det uendelige).

Kjedelig "argumentasjon".

Eller er det så at man ikke kan generalisere når det gjelder utlendinger, mens når det gjelder arabiske stater så holder det å peke på et par tre stykker, og vips så gjelder det alle sammen?

*fnis*

Jeg har bodd ørten år i utlandet (Latin-Amerika, Europa, S Afrika, osv) og har sett (særlig i SA) hvilke mareritt som kan skje når man har "oss og dem" holdninger og apartheid. Jeg vil gjerne at Norge skal unngå alle de feilene de gjør i Danmark nå.

Med vennlig hilsen

Hei! Kan jeg spørre om hvilket arbeid (?) du gjorde i disse områdene ,og hvordan du ble engasjert i det? Jeg har en utferdselstrang jeg vil gjøre noe nyttig med, men jeg vet ikke hvilke muligheter som finnes.

Hei! Kan jeg spørre om hvilket arbeid (?) du gjorde i disse områdene ,og hvordan du ble engasjert i det? Jeg har en utferdselstrang jeg vil gjøre noe nyttig med, men jeg vet ikke hvilke muligheter som finnes.

Hei,

For det meste var det industri-relatert arbeid - men i Brasil så gjorde jeg en del frivillig arbeid med HIV/AIDS prevensjon i slumstrøk. I Sør Afrika jobbet jeg også med black empowerment, men i industri.

Hvis du sjekker hjemmesidene til organisasjoner som Norsk Folkehjelp, Flyktningerådet, Kirkens Nødhjelp, NORAD, osv. så ser du hvilken type folk de søker etter. Du kan også velge "utlandet" på AETAT og FINN sine sider, og da får du opp masse jobber.

Det er viktig å lære seg språk - da får du mye mer ut av oppholdet. Og det er utrolig givende å se andre deler av verden.

Bare spør hvis det er mer du lurer på.

Med vennlig hilsen

Hei,

For det meste var det industri-relatert arbeid - men i Brasil så gjorde jeg en del frivillig arbeid med HIV/AIDS prevensjon i slumstrøk. I Sør Afrika jobbet jeg også med black empowerment, men i industri.

Hvis du sjekker hjemmesidene til organisasjoner som Norsk Folkehjelp, Flyktningerådet, Kirkens Nødhjelp, NORAD, osv. så ser du hvilken type folk de søker etter. Du kan også velge "utlandet" på AETAT og FINN sine sider, og da får du opp masse jobber.

Det er viktig å lære seg språk - da får du mye mer ut av oppholdet. Og det er utrolig givende å se andre deler av verden.

Bare spør hvis det er mer du lurer på.

Med vennlig hilsen

Takk for nyttig info :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...