Gå til innhold

Far som assistent ved ufør mor?

Anbefalte innlegg

I kommunen vår ansettes de på vanlige vilkår i de hjembaserte tjenestene. Eneste problemet er hva man skal gjøre dersom brukeren blir langvarig innlagt i institusjon ol. I noen tilfeller går da personlige assistenter i slike perioder inn og hjelper til enten som hjemmehjelper eller med enklere oppgaver i hjemmesykepleien (avhengig av hvilken bakgrunn de har). Evt. kan de velge å avspasere eller ha fri uten lønn. Fleksibelt og bra for alle parter!

I og med at jeg har så få timer er det lett å ta dem igjen. I den forrige leiligheten min brukte hun å vaske vinduer, de var mange og fæle, når jeg var borte :o)

Og vaske kjøkkenskap. Det har hun jo aldri tid til ellers.

Fortsetter under...

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

66

• En_Mamma

61

• frosken

29

• Gemini

8

Mest aktive i denne tråden

Å han er heldig :o) Men han trenger dem sikkert, det var ikke sånn ment.

Nei de får høyere timelønn isteden. Det står noe om det på NHF sine sider eller var det uloba. De skulle vært fall prøve å få gjort noe med det.

Dette er sannsynligvis lovlig dersom assistenten har få timer. Ved mange timer betviler jeg at slike arbeidsavtaler er lovlige.

Jeg er for godt vant med ryddige arbeids- og ansettelsesforhold til å tåle sånt. Men som du sier, jobben i seg selv kan jo være ålreit. Men man skal jo helst ha tilstrekkelig til å leve av, også om man blir syk eller tar ferie da.

Selvfølgelig.

Men slike jobber ligger langt bak i prioriteringskøen når det gjelder arbeidsforhold.

Jeg hadde en kompis som har 16 timer pr dag og da er det det samme.

Det som vel er avgjørende er hvor mange timer pr uke den enkelte assistent jobber for en arbeidsgiver. Dersom du i realiteten har full stilling, så kan du neppe fratas vanlige rettigheter som ansatt.

Det har vært en del saker innen idrett hvor man for å spare har prøvd seg på kreative ansettelsesmodeller. Disse har man måttet oppgi etter nærmere kontroll fra offentlige myndigheter.

Det som vel er avgjørende er hvor mange timer pr uke den enkelte assistent jobber for en arbeidsgiver. Dersom du i realiteten har full stilling, så kan du neppe fratas vanlige rettigheter som ansatt.

Det har vært en del saker innen idrett hvor man for å spare har prøvd seg på kreative ansettelsesmodeller. Disse har man måttet oppgi etter nærmere kontroll fra offentlige myndigheter.

Han jeg snakker om hadde ei på full stilling, en på halv og hjemmesykepleie ved siden av.

Han styra litt med ansettelsesforholdet men jeg vet ikke hvordan det gikk for vi ble uvenner

Annonse

Han jeg snakker om hadde ei på full stilling, en på halv og hjemmesykepleie ved siden av.

Han styra litt med ansettelsesforholdet men jeg vet ikke hvordan det gikk for vi ble uvenner

Assistenten til mannen min får kontrakt for 12 måneder om gangen - samme tidsperiode som hans vedtak er på. Hun har helt vanlige ansettelsesforhold på linje med andre som jobber i kommunen.

Enkelte kommuner bruker vanskeligheter med å skaffe assistenter som argument mot BPA. Er jo ikke så rart om folk ikke søker på disse stillingene dersom ansettelsesforholdet er såpass lite gunstig som det som praktiseres enkelte steder!

Assistenten til mannen min får kontrakt for 12 måneder om gangen - samme tidsperiode som hans vedtak er på. Hun har helt vanlige ansettelsesforhold på linje med andre som jobber i kommunen.

Enkelte kommuner bruker vanskeligheter med å skaffe assistenter som argument mot BPA. Er jo ikke så rart om folk ikke søker på disse stillingene dersom ansettelsesforholdet er såpass lite gunstig som det som praktiseres enkelte steder!

Enig i at det er dårlige ansettelsesforhold slik mange kommuner og Uloba (?) har organisert det.

På den annen side er dette ofte ansettelser som går utenpå andre ansettelser i kommunen. Det er en slags filosofi på at de som jobber med BPA ikke også skal jobbe med/for hjemmetjenestene da disse to måtene å tenke/arbeide på er uforenelige. Mange av de som søker BPA har da også hatt hjemmetjenester og er ikke fornøyd med disse. De ønsker folk som er helt ferske slik at de selv kan lære dem opp til det som er nødvendig for jobben.

Jeg får vedtak på tre og tre mnd. Skjønner ikke helt hvorfor men det går helt automatisk.

Jeg har hatt flere assistenter. Har prøvd med venninner, det er håpløst, de klarer ikke å se at det er jeg som er sjefen og forventer at jeg skal gjøre like mye som dem. Nesten tragikomisk.

Lettere å piske unge jenter men jeg er ikke noen streng sjef. Bortsett fra at jeg vil de skal komme så tidlig at de kan sende minstemann på skolen og jeg kan sove ett par timer ekstra.

Enig i at det er dårlige ansettelsesforhold slik mange kommuner og Uloba (?) har organisert det.

På den annen side er dette ofte ansettelser som går utenpå andre ansettelser i kommunen. Det er en slags filosofi på at de som jobber med BPA ikke også skal jobbe med/for hjemmetjenestene da disse to måtene å tenke/arbeide på er uforenelige. Mange av de som søker BPA har da også hatt hjemmetjenester og er ikke fornøyd med disse. De ønsker folk som er helt ferske slik at de selv kan lære dem opp til det som er nødvendig for jobben.

Men det er vel ikke noe argument for at assistenter ikke skal ha vanlige ansettelsesforhold i kommunen?

Mannen min sin assistent forholder seg kun til oss - ikke til noen i kommunen. Men det er viktig for henne å ha vanlig sikkerhet mht sykdom og ferie - samt avtale om hva som skal skje dersom brukeren over lengre tid ikke har bruk for assistenten.

Jeg får vedtak på tre og tre mnd. Skjønner ikke helt hvorfor men det går helt automatisk.

Jeg har hatt flere assistenter. Har prøvd med venninner, det er håpløst, de klarer ikke å se at det er jeg som er sjefen og forventer at jeg skal gjøre like mye som dem. Nesten tragikomisk.

Lettere å piske unge jenter men jeg er ikke noen streng sjef. Bortsett fra at jeg vil de skal komme så tidlig at de kan sende minstemann på skolen og jeg kan sove ett par timer ekstra.

Jeg syns det er rart at du fåpr vedtak for tre og tre mnd hvis ikke din "tilstand" og dine behov er i stadig forandring og trenger revurdering?

Men det er vel ikke noe argument for at assistenter ikke skal ha vanlige ansettelsesforhold i kommunen?

Mannen min sin assistent forholder seg kun til oss - ikke til noen i kommunen. Men det er viktig for henne å ha vanlig sikkerhet mht sykdom og ferie - samt avtale om hva som skal skje dersom brukeren over lengre tid ikke har bruk for assistenten.

Men hva gjør dere hvis assistenten er syk? Får dere vikar eller bare forskyver dere timene til hun er frisk igjen?

Vel - det er nettopp for å unngå disse situasjonen der brukeren i lengre tid ikke har bruk for assistenten, eller ønsker andre tjenester fra kommunen etc. Omsorgslønnsmottakere har samme betingelser.

Jeg argumenterer ikke for det, bare forteller at så vidt jeg vet er dette den vanligste måten å gjøre det på.

Annonse

Jeg syns det er rart at du fåpr vedtak for tre og tre mnd hvis ikke din "tilstand" og dine behov er i stadig forandring og trenger revurdering?

Kanskje de forventer at jeg skal søke om flere timer?

Jeg kunne faktisk tenkt meg noen timer til fritidsaktiviteter. Nå brukes timene mest til husarbeid og handling.

Men hva gjør dere hvis assistenten er syk? Får dere vikar eller bare forskyver dere timene til hun er frisk igjen?

Hun har ikke vært syk :-)

En vi kjenner med tilsvarende ordning som oss, har et par bekjente som vikarierer ved sykdom hos den faste assistenten. Hun tar selv kontakt med vikarene.

Jeg vet at noen brukere av BPA bruker hjemmetjenestene som vikar, dette gjelder mest de som trenger hjelp av medisinske hensyn, ikke hjelp til rengjøring etc som ofte godt kan vente en uke uten at det blir krise.

Vel - det er nettopp for å unngå disse situasjonen der brukeren i lengre tid ikke har bruk for assistenten, eller ønsker andre tjenester fra kommunen etc. Omsorgslønnsmottakere har samme betingelser.

Jeg argumenterer ikke for det, bare forteller at så vidt jeg vet er dette den vanligste måten å gjøre det på.

Er klar over at dette gjøres en god del steder - og så vidt jeg vet er dette ulobas ordning. Mitt poeng er at såfremt dette ikke er assistentenes eget ønske, så er såpass dårlige ansettelsesvilkår med på å undergrave BPA. Hvem har anledning til å ta en jobb som kanskje ikke eksisterer i morgen?

Kanskje de forventer at jeg skal søke om flere timer?

Jeg kunne faktisk tenkt meg noen timer til fritidsaktiviteter. Nå brukes timene mest til husarbeid og handling.

Søk om fritidsaktiviteter!

Husk å bruke ord som "bryte isloasjon, trening, mestring"

Hun har ikke vært syk :-)

En vi kjenner med tilsvarende ordning som oss, har et par bekjente som vikarierer ved sykdom hos den faste assistenten. Hun tar selv kontakt med vikarene.

Ja, men det er jo bra :o)

Min har heller aldri vært langvarig syk men jeg hadde vikar når den forrige var på tremnd kurs i utlandet. Da var det hun som fant vikaren.

Hun jeg har nå har en samboer som er villig til å vikariere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...