Gå til innhold

Far som assistent ved ufør mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at noen brukere av BPA bruker hjemmetjenestene som vikar, dette gjelder mest de som trenger hjelp av medisinske hensyn, ikke hjelp til rengjøring etc som ofte godt kan vente en uke uten at det blir krise.

Husarbeidet er ikke den størst krisa. Jo lenger tid mellom hver gang jo mer bomba blir det men det overlever man :o)

Verre at jeg må stå opp med minstemann hver dag en hel uke. Jeg er helt utslått og kan sove 12-15 timer i døgnet for tida.

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

66

• En_Mamma

61

• frosken

29

• Gemini

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Søk om fritidsaktiviteter!

Husk å bruke ord som "bryte isloasjon, trening, mestring"

Takk for rådet.

Jeg trenger faktisk å komme meg mer ut. Hadde ikke hatt noe i mot en tur rundt Sognsvann i det fine været som er nå om dagen.

Men det er ingen som har tid til å bli med.

Skrevet

Du kan også bruke datteren din, eller en nabo etc som vikar.

Nei, jeg skal holde datteren min helt utenfor. De hadde helst sett at hun hadde tatt over hele rollen som mor og hjemmearbeidende her i huset ved siden av skolen.

Det har vært og er en fight mellom meg og kommunen. Og det står i vedtaket mitt at assistenten får ikke vaske rommet eller klærne til datteren min, kun til minstemann.

Skrevet

Nei, jeg skal holde datteren min helt utenfor. De hadde helst sett at hun hadde tatt over hele rollen som mor og hjemmearbeidende her i huset ved siden av skolen.

Det har vært og er en fight mellom meg og kommunen. Og det står i vedtaket mitt at assistenten får ikke vaske rommet eller klærne til datteren min, kun til minstemann.

Når hun snart skal flytte hjemmefra bør hun vel kunne vaske rommet sitt og klærne sine. Selv om den dumme psykologen du har fortalt om tidligere mente noe annet. Hun må jo uansett gjøre det sjøl om få måneder, så da bør hun kunne gjøre det nå også, synes jeg da.

:-)

Skrevet

Husarbeidet er ikke den størst krisa. Jo lenger tid mellom hver gang jo mer bomba blir det men det overlever man :o)

Verre at jeg må stå opp med minstemann hver dag en hel uke. Jeg er helt utslått og kan sove 12-15 timer i døgnet for tida.

Ja, det skjønner jeg godt. det hadde jo vært supert for deg å få en som kunne komme hver morgen og hjelpe gutten din, kanskje du kan få hjelp av barnevernet i tillegg til BPA?

Skrevet

Vel - det er nettopp for å unngå disse situasjonen der brukeren i lengre tid ikke har bruk for assistenten, eller ønsker andre tjenester fra kommunen etc. Omsorgslønnsmottakere har samme betingelser.

Jeg argumenterer ikke for det, bare forteller at så vidt jeg vet er dette den vanligste måten å gjøre det på.

Lurer på om assistenten hadde hatt krav på arbeidsledighetstrygd i slike perioder?

Synes hele tankegangen er litt nedlatende. Hva hadde en lærer sagt hvis hun ikke fikk betaling i sommerferien for elevene var på ferie? Skal det å være BPA være litt charity, noe man ikke gjør for penger men av medlidenhet? Jeg har litt vanskelig for å svelge det der altså.

Skrevet

Når hun snart skal flytte hjemmefra bør hun vel kunne vaske rommet sitt og klærne sine. Selv om den dumme psykologen du har fortalt om tidligere mente noe annet. Hun må jo uansett gjøre det sjøl om få måneder, så da bør hun kunne gjøre det nå også, synes jeg da.

Hun gjør det også og gjorde det før jeg fikk assistent. Men hvis jeg hadde hatt lyst til å være kul og overraske henne med et ryddig og reint rom? Det burde jo vært mitt valg og ikke en begrensning kommunen setter.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg godt. det hadde jo vært supert for deg å få en som kunne komme hver morgen og hjelpe gutten din, kanskje du kan få hjelp av barnevernet i tillegg til BPA?

Nei, jeg har prøvd den veien. Det går ikke. Og kommunen har prøvd å få barnevernet til å hjelpe til med det men de vil ikke. Og sosialkontoret synes kommunen kunne innvilget meg hjelp om morgenen hver dag. Men da var unnskyldningen at det var umulig å finne noen som kunne komme og fikse ham om morgenen og følge ham.

Skrevet

Dette er et klassisk dilemma for bestillerenhetene. Datter ringer og sier at hennes pensjonerte foreldre er i krise, mor er syk og kan ikke gjøre noe i huset, alt flyter og de får ikke handlet eller spist skikkelige måltider. De trenger hjelp hver dag med matombringing, handling og tilsyn, og så mye hjemmehjelp de kan få. Far er frisk, han er ute og spaserer hver dag med en venn.

Hva er samfunnets ansvar? Hva er datterens ansvar? Hva er fars ansvar?

Skrevet

Hun gjør det også og gjorde det før jeg fikk assistent. Men hvis jeg hadde hatt lyst til å være kul og overraske henne med et ryddig og reint rom? Det burde jo vært mitt valg og ikke en begrensning kommunen setter.

Det er jeg enig i!

Skrevet

Dette er et klassisk dilemma for bestillerenhetene. Datter ringer og sier at hennes pensjonerte foreldre er i krise, mor er syk og kan ikke gjøre noe i huset, alt flyter og de får ikke handlet eller spist skikkelige måltider. De trenger hjelp hver dag med matombringing, handling og tilsyn, og så mye hjemmehjelp de kan få. Far er frisk, han er ute og spaserer hver dag med en venn.

Hva er samfunnets ansvar? Hva er datterens ansvar? Hva er fars ansvar?

Skjønner ikke hvordan det du skrev hadde noe med mitt svar å gjøre?

Skrevet

Lurer på om assistenten hadde hatt krav på arbeidsledighetstrygd i slike perioder?

Synes hele tankegangen er litt nedlatende. Hva hadde en lærer sagt hvis hun ikke fikk betaling i sommerferien for elevene var på ferie? Skal det å være BPA være litt charity, noe man ikke gjør for penger men av medlidenhet? Jeg har litt vanskelig for å svelge det der altså.

Oppdragstagere får ledighetstrygd som andre men har noen ukers "karantene" først, samme gjelder for sykepenger, der er det to ukers ventetid før man får utbetalt.

Feriepengene er jo ikke noe å snakke om, det er jo ikke noe man får, men noe man selv sparer til og det gjør altså ikke oppdragstagere.

Skrevet

Ja, det er på samme måte som de andre kommunlale tjenestene slik sett. Der kan man få vedtak f.eks om vask og støvtørking, men det fungerer ikke slik at hvis sønnen din var der dagen før og gjorde dette så kan hjemmehjelpen ta vinduene den dagen istedet. Men noen hjemmehjelpere er snille og ser gjennom fingrene med det.

Skrevet

Er klar over at dette gjøres en god del steder - og så vidt jeg vet er dette ulobas ordning. Mitt poeng er at såfremt dette ikke er assistentenes eget ønske, så er såpass dårlige ansettelsesvilkår med på å undergrave BPA. Hvem har anledning til å ta en jobb som kanskje ikke eksisterer i morgen?

Tror du ikke det er litt av meningen da? Jeg tror ikke stat og kommune er så begeistret for ordningen.

De vil jo helst putte folk på pleiehjem som har behov for hjelp stort sett hele døgnet. Jeg har vært borti eksempler hvor de truer med pleiehjem hvis de synes brukeren blir for "kravstor"

Skrevet

Nei, jeg har prøvd den veien. Det går ikke. Og kommunen har prøvd å få barnevernet til å hjelpe til med det men de vil ikke. Og sosialkontoret synes kommunen kunne innvilget meg hjelp om morgenen hver dag. Men da var unnskyldningen at det var umulig å finne noen som kunne komme og fikse ham om morgenen og følge ham.

Catch 22 med andre ord. Kanskje det burde komme med i en IP, så får det være opp til koordinator å løse problemet? Det er uansett ikke mange år til han kan lage seg mat selv og gå alene til skolen så det er jo en tidsbegrenset støtte.

Skrevet

Ja, det er på samme måte som de andre kommunlale tjenestene slik sett. Der kan man få vedtak f.eks om vask og støvtørking, men det fungerer ikke slik at hvis sønnen din var der dagen før og gjorde dette så kan hjemmehjelpen ta vinduene den dagen istedet. Men noen hjemmehjelpere er snille og ser gjennom fingrene med det.

Det er faktisk endel som er ganske feil. Jeg har prøvd hjemmehjelp men de kunne ikke vaske gulvet for det var masse leker der. Lekene kunne de ikke rydde på plass. Hadde de ryddet lekene, kunne jeg vaska selv.

Skrevet

Skjønner ikke hvordan det du skrev hadde noe med mitt svar å gjøre?

Ok, jeg skravler i kvelden og er kanskje blitt for trøtt?

Jeg forsøkte å si noe om at det er et klassisk dilemma som det brukes mye tid på å finne gode løsninger på.

Skrevet

Oppdragstagere får ledighetstrygd som andre men har noen ukers "karantene" først, samme gjelder for sykepenger, der er det to ukers ventetid før man får utbetalt.

Feriepengene er jo ikke noe å snakke om, det er jo ikke noe man får, men noe man selv sparer til og det gjør altså ikke oppdragstagere.

Men hvis jeg blir innlagt i tre uker og tar ferie i tre så vil jo ikke assistenten få lønn på lenge og det er feil. Man må jo betale for barnehageplass selv om den ikke blir benyttet en periode?

Skrevet

Det er faktisk endel som er ganske feil. Jeg har prøvd hjemmehjelp men de kunne ikke vaske gulvet for det var masse leker der. Lekene kunne de ikke rydde på plass. Hadde de ryddet lekene, kunne jeg vaska selv.

Hehe nettopp! Den som har hode får bruke det, de andre får følge vedtaket :)

Skrevet

Men hvis jeg blir innlagt i tre uker og tar ferie i tre så vil jo ikke assistenten få lønn på lenge og det er feil. Man må jo betale for barnehageplass selv om den ikke blir benyttet en periode?

Men det er jo du som innrapporterer timene? Og de kan brukes som du vil - når du vil? Hvis det er lettere for henne og du stoler på henne kan du betale henne som vanlig så får du timene tilbake av henne npår du kommer hjem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...