Gå til innhold

Norge i et nøtteskall del 2

Anbefalte innlegg

Gjest bruseline

Så på nyheten i dag tidlig at SV reagerer på at barn bli satt i varetekt og ønsker at barnevernet skal ta seg av alternative løsninger.

De "barna" (over 16-år) som settes i varetekthavner der pga grov vold, ran etc. skal de da heller plasseres foran en Playstation enn i et trist rom bak lås & slå ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137597-norge-i-et-n%C3%B8tteskall-del-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man er så ung er det enda håp om å skifte kurs. Tror du mange gjør det ved å sitte i varetekt? Tror du det gjør at mange tenker "åj, nå må jeg jammen bli snill"?

Det er selvfølgelig bedre å sette igang tiltak for å få denne ungdommen på en annen vei.

Selv om det er noen som blir snille av å sitte i fengsel er ikke den statistikken så veldig snill...

Jeg synes 16 år er veldig ungt, en unge kan få sjokk av å bli plassert på glattcelle i den alderen.Jeg synes det bør finnes alternativer til dette, og tett oppfølging av kriminelle ungdommer.Mye bedre enn i dag!

Kanskje de har godt av et lite sjokk, så de skjønner at de ikke kan oppføre seg som de har gjort.

Annonse

Så du mener altså at man bare skal sone sin straff hardest mulig, og så gå ut igjen og være besteborger? Tror du det fungerer?

Målet med soningen må jo være at individet kan gå ut i samfunnet VELFUNGERENDE etter endt soning.

Skal ikke soning også være avskrekkende på folk? De færreste vil bli avskrekket av norske soningsforhold.

Gjest QuePasta

Jeg synes 16 år er veldig ungt, en unge kan få sjokk av å bli plassert på glattcelle i den alderen.Jeg synes det bør finnes alternativer til dette, og tett oppfølging av kriminelle ungdommer.Mye bedre enn i dag!

Som 16-åring er det ok å bli far/mor og få ansvaret for et barn. Da bør man vel kunne forlange at de kan ta ansvar for eget liv, og ta sin straff etter grov voldsbruk og ran som er det er snakk om her?

mulig de trenger det sjokket? - jeg mener - de virker jo ikke akkurat småskvetne fra før? :)

Det der er en gammeldags og forkastet holdning. Bør iallefall være det.

Tror du alle mennesker er gode og ønsker å bare gjøre gode ting?

En av grunnene til at de fleste følger lover og regler er frykt for konsekvensene dersom de ikke gjør det og blir tatt. Slik må det være.

Straff/fengsel skal selvfølgelig prøve å forbedre mennesker så de kan fungere i samfunnet, men det må også fungere som avskrekking. Slik det er i dag vet alle at konsekvensene ikke er store. Mange ungdommer har null respekt for foreldre, politi osv. De vet at disse ikke kan gjøre dem noe eller straffe dem i noen stor grad.

Tror du alle mennesker er gode og ønsker å bare gjøre gode ting?

En av grunnene til at de fleste følger lover og regler er frykt for konsekvensene dersom de ikke gjør det og blir tatt. Slik må det være.

Straff/fengsel skal selvfølgelig prøve å forbedre mennesker så de kan fungere i samfunnet, men det må også fungere som avskrekking. Slik det er i dag vet alle at konsekvensene ikke er store. Mange ungdommer har null respekt for foreldre, politi osv. De vet at disse ikke kan gjøre dem noe eller straffe dem i noen stor grad.

Men tror du da det hjelper å låse dem inne? Grunnlaget legges i barndommen, hos foreldrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...