Gå til innhold

Om NLP/ hokus-pokus-omprogramering vs fortidsfokusert terapi?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke noe særlig om NLP, men etter for noen år siden å ha truffet en 13-åring som akkurat hadde vært på barnekurs i metoden, betviler jeg dens seriøsitet. 13-åringen hadde lært å snakke med dyr på kurset (samt å bøye skjeer), og forsøkte å forklare meg hvordan hun kunne se at flua på badet ga henne svar når hun kommuniserte med den,..

Trenger selvfølgelig ikke ha vært metoden det er noe galt med, det kan like gjerne ha vært kurslederen som var noe skrudd.

Lære å snakke med dyr, så fantastisk...!

Genial kursleder, mener du vel; )

Fortsetter under...

Har hørt litt om NLP. Nevro Lingvistikk Program("Psykologi").

Det handler om å se på hvilke motivasjon/er som må til for aksjon. Hvordan nå et mål. Se fremover, i stedet for bakover. Se på mulighetene, framfor begrensninger.

Noen NLP - forutsetninger:

- Enhver situasjon inneholder flere valgmuligheter. Så hvis noe ikke virker, gjør noe annet.

- Det eksisterer ikke fiaskoer, kun feedback.

- Det er jeg som styrer mitt sinn, og dermed mine resultater.

- Vi opplever ikke verden som den er, vi opplever en modell av verden.

- Respekt for andre menneskers modell av verden.

Jeg synes det virker veldig interessant, og kunne fokusere på hva en kan gjøre for å nå et mål, fremfor å se på hva en gjorde galt.

En kan gjøre noe med fremtiden, fortiden kan en ikke forandre, bare måten en ser den på.

Ønsker du å vite mer: www.nlphuset.no

Jeg kjenner ikke metoden godt.

Jeg har imidlertid den tanke at når nye retninger/metoder ikke slår gjennom og kommer med dokumentasjon, kan ikke effekten være så enestående som det hevdes.

Jeg kom i kontakt med NLP allerede i 1980. Over 20 år er godt siden den gang. Hvis metoden er så fantastisk, hvorfor har den ikke vunnet innpass i psykiatrien?

Såvidt jeg vet er Psykologien en vitenskap... NLP gjør et poeng av det IKKE er en vitenskap.

På denne måten blir det umulig for disse å "konkurrere" på et likt nivå.

Ellers er det jo helt tydelig at Psykologien har stjålet metoder fra NLP og motsatt.

Moderne behandling av fobier (med tilnærming) er jo en blåkopi av NLP sin praksis. Men dette presenteres likevel som en nyvinning innen psykologisk behandling.

Artikkelen NHD henviste til i Dagbladet om lykke, består i stor grad av tankegang fra NLP.

Jeg synes det er synd at disse to "behandlingsformene" ikke kan samarbeide for å finne bedre metoder og løsninger i behandlingen av psykiske problemer/lidelser.

Det er jo helt opplagt at de har mye å tilføre hverandre. Og alle med psykiske problemer ville få et bedre tilbud...

Men det er kanskje for mye å kreve at folk i begge leirer ser lengre enn sin egen nesetipp og anerkjenner at det er flere løsninger på et problem. Og at andre også kan ha rett selv om det strider mot den praksis man har lært selv.

Vi kan jo håpe...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...