Gå til innhold

Når flytter ungdommen hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Gjest Tristelin@
Skrevet

Når flyttet du eller ungene dine? Da tenker jeg ikke bare på et år i militæret eller på folkehøyskole, men å etablere seg utenfor foreldrehjemmet for godt.

Jeg var nitten, men det er tretti år siden nå. Har inntrykk av at ungdommen bor hjemme lenger nå enn før.

Erfaringer please!

Gjest Joppelina
Skrevet

jeg var atten da jeg flyttet til oslo for å studere.

Jeg var 17 første gang jeg bodde på hybel, men da var jeg hjemme i noen helger. Så var det et år på folkehøyskole, før studier. Så jeg var vel 19-20.

Gjest epletre
Skrevet

Jeg flyttet da jeg var 19, leide leilighet av mor og far faktisk. Bodde der i ett aar. Naa er jeg i Statene, har vert her i 7,5 mnd, naar jeg kommer hjem skal jeg begynne aa studere. Saa da flytter jeg vell forgaatt...

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra i 1-års alderen for å gå på skole. Har ikke bodd fast hjemme senere.

Min datter gikk også borte på skole fra hun var knapt 16, og har bodd vekselsvis borte og hjemme de siste 14-15 årene.

Skrevet

Jeg var 17, men bodde hjemme en kortere periode da jeg var 19 mens jeg lette etter et nytt sted å bo.

Skrevet

Knappe 19 år, dvs høsten etter russetida. Ingen utdanningstilbud på hjemstedet, og dro derfor til byen. Men jeg var jo hjemme i alle ferier + en del helger til jeg var godt oppe i 20-årene, da.

Skjønner jo at dem som bor i eller ved en universitetsby bor hjemme lenger enn det jeg gjorde og dermed sparer studielån for noen år. Dette gjaldt flere av mine medstudenter også i "hine hårde dager"! *S*

Skrevet

Jeg var 23, hadde jobbet og spart som en gal for å kjøpe leilighet.

Synes vel egentlig at det er naturlig at ungene flytter hjemmenifra når de er ferdig med videregående. Nå dro eldstemann rett i militæret etter videregående og så flyttet han etterpå. Datteren min planlegger å flytte til sommeren når hun er ferdig og skal begynne å studere.

Skrevet

Knappe 19 år, dvs høsten etter russetida. Ingen utdanningstilbud på hjemstedet, og dro derfor til byen. Men jeg var jo hjemme i alle ferier + en del helger til jeg var godt oppe i 20-årene, da.

Skjønner jo at dem som bor i eller ved en universitetsby bor hjemme lenger enn det jeg gjorde og dermed sparer studielån for noen år. Dette gjaldt flere av mine medstudenter også i "hine hårde dager"! *S*

Men i hine hårde dager hadde ofte foreldrene bedre råd enn de har nå. Jeg kjenner ingen som har hatt råd til å fø ungene etter videregående.

Skrevet

Vel.. jeg er 22år og bor fremdeles hjemme.Har studert o.l. i noen år nå.Så jeg har spart ufattelig mye penger på å bo hjemme så lenge.

Skal utdanne meg i forsvaret til sommeren..så da åker jeg ut.

I dag er det også dyrt å etablere seg..noe som gjør at man må nesten være to for å klare seg.

Det kommer vel mye an på hvordan man bor hjemme å da..bor man trang o.l. så vil man jo ut.

Skrevet

Men i hine hårde dager hadde ofte foreldrene bedre råd enn de har nå. Jeg kjenner ingen som har hatt råd til å fø ungene etter videregående.

Nå er det (heldigvis) en stund til jeg har et så stort barn at det er snakk om å flytte hjemmefra, men jeg vil jo anta at har jeg råd til å fø på ham det året han går f.eks. i tredjegym, så har jeg vel råd til å fø på ham året etterpå også?

Mitt inntrykk fra min omgangskrets er at foreldregruppen her gjennomgående sitter bedre i det enn foreldrene til meg og mine gamle skolevenner, men dette varierer jo fra miljø til miljø:-)

Skrevet

Jeg flyttet da jeg var 19, leide leilighet av mor og far faktisk. Bodde der i ett aar. Naa er jeg i Statene, har vert her i 7,5 mnd, naar jeg kommer hjem skal jeg begynne aa studere. Saa da flytter jeg vell forgaatt...

Jeg gleder meg så til du kommer jeg Epletre!!! Da får du endelig æ,ø ogå!*L*

Gjest epletre
Skrevet

Jeg gleder meg så til du kommer jeg Epletre!!! Da får du endelig æ,ø ogå!*L*

Hehe.. Jeg ogsaa:0)

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra i 1-års alderen for å gå på skole. Har ikke bodd fast hjemme senere.

Min datter gikk også borte på skole fra hun var knapt 16, og har bodd vekselsvis borte og hjemme de siste 14-15 årene.

Hehe...foreldrene dine hadde ikke mye bry med deg, skjønner jeg:) Hadde alle flyttet hjemmefra så tidlig så...

Skrevet

Nå er det (heldigvis) en stund til jeg har et så stort barn at det er snakk om å flytte hjemmefra, men jeg vil jo anta at har jeg råd til å fø på ham det året han går f.eks. i tredjegym, så har jeg vel råd til å fø på ham året etterpå også?

Mitt inntrykk fra min omgangskrets er at foreldregruppen her gjennomgående sitter bedre i det enn foreldrene til meg og mine gamle skolevenner, men dette varierer jo fra miljø til miljø:-)

Her er det omvendt. Flere av venninnene mine er avhengig av hjelp fra sine 70-80 år gamle foreldre for å overleve.

Siden mine foreldre ikke er noe interessert i å fø meg og mine unger, må de enten flytte ut eller dele regningene med meg etter videregående. I hvert fall må de betale så mye at det lønner seg for dem å flytte antagelig. Tror de i hvert fall :o)

Tror ikke de helt forstår hvor mye mat de spiser og hva de koster av klær og toalettsaker før de har bodd for seg selv en stund.

Skrevet

Dro til utlandet som utvekslingsstudent da jeg var 17 og bodde ikke hjemme etter det. Dette var for 17 år siden.

Skrevet

Fremmelig barn du? Må vel nesten være verdensrekord for å flytte hjemmefra tidlig for skolegang dette? *ler*

Gjest epletre
Skrevet

Her er det omvendt. Flere av venninnene mine er avhengig av hjelp fra sine 70-80 år gamle foreldre for å overleve.

Siden mine foreldre ikke er noe interessert i å fø meg og mine unger, må de enten flytte ut eller dele regningene med meg etter videregående. I hvert fall må de betale så mye at det lønner seg for dem å flytte antagelig. Tror de i hvert fall :o)

Tror ikke de helt forstår hvor mye mat de spiser og hva de koster av klær og toalettsaker før de har bodd for seg selv en stund.

Da jeg var ferdig paa videregaaende hadde jeg en godt jobb, hvor jeg tjente omtrent det samme som min mor (hun jobbet 80%, jeg 100%). Jeg maatte da velge aa bo hjemme aa betale 3000 kroner+ dele strom, eller bo i leiligheten deres aa betale tilsvarende+ mat ol.

Jeg flytta paa flekken:0)

Gjest epletre
Skrevet

Fremmelig barn du? Må vel nesten være verdensrekord for å flytte hjemmefra tidlig for skolegang dette? *ler*

hehe

Skrevet

Helt enig i at man neppe forstår hjvor mye ting koster før man flytter hjemmefra!!

Husker en slags "duell" de hadde i Aftenposten (?) for noen år siden, der temaet var hvor mye lommepenger en ca 15-åring burde ha. "Duellen" var mellom far & datter, som skulle uttale seg om dette.

Ikke uventet syntes jenta at hun bare MÅTTE ha så&så mye, mens faren mente at et mindre beløp (men likevel ganske mye) burde holde.

Jeg husker ikke beløpene lenger, men husker ihvertfall at det jenta "forlangte" lå LANGT over det jeg hadde til bruk på meg selv dengangen jeg var student med studielån og sommerjobb og billig hybel på studentby!

Så selv om jeg da ennå ikke hadde barn, hadde jeg full sympati med far i huset som sikkert jobbet og slet og gjerne ville unne seg selv noe også.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...