Gå til innhold

Når flytter ungdommen hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig i at man neppe forstår hjvor mye ting koster før man flytter hjemmefra!!

Husker en slags "duell" de hadde i Aftenposten (?) for noen år siden, der temaet var hvor mye lommepenger en ca 15-åring burde ha. "Duellen" var mellom far & datter, som skulle uttale seg om dette.

Ikke uventet syntes jenta at hun bare MÅTTE ha så&så mye, mens faren mente at et mindre beløp (men likevel ganske mye) burde holde.

Jeg husker ikke beløpene lenger, men husker ihvertfall at det jenta "forlangte" lå LANGT over det jeg hadde til bruk på meg selv dengangen jeg var student med studielån og sommerjobb og billig hybel på studentby!

Så selv om jeg da ennå ikke hadde barn, hadde jeg full sympati med far i huset som sikkert jobbet og slet og gjerne ville unne seg selv noe også.....

Tror ikke eldstemann har nevnt noe om den kjipe maten her i huset siden han flyttet. Nå har han spist Grandiosa og speilegg ett år. Det var nok bedre hos mor selv om det ikke var biff og kotletter hver dag :o)

Skrevet

Fremmelig barn du? Må vel nesten være verdensrekord for å flytte hjemmefra tidlig for skolegang dette? *ler*

Skriveleif igjen! Det skulle være 15.

Skrevet

Men i hine hårde dager hadde ofte foreldrene bedre råd enn de har nå. Jeg kjenner ingen som har hatt råd til å fø ungene etter videregående.

Det er dyrere å ha unger borte på hybel! Stipend dekker bare en del av husleien. Når de bor hjemme, slipper iallfall foreldrene å betale husleie for dem.

Skrevet

Jeg flyttet hjemmfra da jeg var ferdig med videregående, da var jeg 18 år og dro rett til Frankrike. Flyttet aldri tilbake igjen. Det er for øvrig 13 år siden (hjeeelp).

Det var liksom aldri spørsmål om noe annet, men så bodde jeg på landet også - og ettersom jeg ville studere, var det en selvfølge å flytte.

Har også inntrykk av at unge bor lenger hjemme i dag, men det gjelder kanskje særlig i storbyene, hvor det er lett for dem å bli boende i foreldrehjemmet og samtidig studere eller gjøre andre ting. Dessuten er det jo et faktum at gutter bor lenger hjemme enn jenter.

Mannen min er oppvokst rett utenfor Oslo, og han bodde hjemme de første årene han studerte også. Det gjorde visst de fleste kompisene hans.

Skrevet

Det er dyrere å ha unger borte på hybel! Stipend dekker bare en del av husleien. Når de bor hjemme, slipper iallfall foreldrene å betale husleie for dem.

Herregud, de får jo ta seg en ekstrajobb, da - og studielån, som mange andre.

Skrevet

Da må de jo jobbe ved siden av for å klare seg. Hvor mye er lån og stipend, ca 7000 i mnd.

De har jo ikke andre regninger enn husleie og mobil og skolebøker.

Skrevet

Jeg flyttet hjemmfra da jeg var ferdig med videregående, da var jeg 18 år og dro rett til Frankrike. Flyttet aldri tilbake igjen. Det er for øvrig 13 år siden (hjeeelp).

Det var liksom aldri spørsmål om noe annet, men så bodde jeg på landet også - og ettersom jeg ville studere, var det en selvfølge å flytte.

Har også inntrykk av at unge bor lenger hjemme i dag, men det gjelder kanskje særlig i storbyene, hvor det er lett for dem å bli boende i foreldrehjemmet og samtidig studere eller gjøre andre ting. Dessuten er det jo et faktum at gutter bor lenger hjemme enn jenter.

Mannen min er oppvokst rett utenfor Oslo, og han bodde hjemme de første årene han studerte også. Det gjorde visst de fleste kompisene hans.

"da var jeg 18 år og dro rett til Frankrike. Flyttet aldri tilbake igjen"

Jeg flyttet tilbake til Norge igjen, men ikke hjem til foreldrene mine.

Kunne misforstås, det der.

Skrevet

"da var jeg 18 år og dro rett til Frankrike. Flyttet aldri tilbake igjen"

Jeg flyttet tilbake til Norge igjen, men ikke hjem til foreldrene mine.

Kunne misforstås, det der.

jeg misforstod i hvertfall

Skrevet

Tror ikke eldstemann har nevnt noe om den kjipe maten her i huset siden han flyttet. Nå har han spist Grandiosa og speilegg ett år. Det var nok bedre hos mor selv om det ikke var biff og kotletter hver dag :o)

:-))

Gjest Uglemor
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra for godt da jeg var 16. Det er 13 år siden.

Skrevet

Da må de jo jobbe ved siden av for å klare seg. Hvor mye er lån og stipend, ca 7000 i mnd.

De har jo ikke andre regninger enn husleie og mobil og skolebøker.

O mat og drikke, fester!

Skrevet

Jeg var 17 første gang jeg bodde på hybel, men da var jeg hjemme i noen helger. Så var det et år på folkehøyskole, før studier. Så jeg var vel 19-20.

Flyttet etter artium (19 år), da jeg bygynte på skole i militæret. Studerte deretter utenbys og flyttet ikke hjem igjen.

Ungene kan bo hjemme så lenge de går på skole, men deretter er det vel på tide å ta ansvar for seg selv.

Skrevet

Jeg var 18, men føler meg fremdeles hjemme hos mamma og pappa ;o)

Skrevet

Norge / Skandinavia / USA er vel de stedene i verden der ungdom flytter tidligst hjemmefra. Dette er også de landene med mest dysfunksjonelle familieforhold.

Gjest forever young
Skrevet

Norge / Skandinavia / USA er vel de stedene i verden der ungdom flytter tidligst hjemmefra. Dette er også de landene med mest dysfunksjonelle familieforhold.

så du tror liksom frankrike fx. er så mye bedre?? HAHA....

unnskyld at jeg måtte le av dette.. Ting har flere sider. For å trekke det enda litt lenger: Muslimene fx., de har jo strålende familieforhold - sett på avstand.

Skrevet

så du tror liksom frankrike fx. er så mye bedre?? HAHA....

unnskyld at jeg måtte le av dette.. Ting har flere sider. For å trekke det enda litt lenger: Muslimene fx., de har jo strålende familieforhold - sett på avstand.

Ja, det tror jeg. De er f.eks. mye flinkere til å ta vare på sine gamle enn hva vi er.

Det kan også være en sammenheng her med at norden er så høyt representert på selvmordsstatistikkene.

Gjest forever young
Skrevet

Ja, det tror jeg. De er f.eks. mye flinkere til å ta vare på sine gamle enn hva vi er.

Det kan også være en sammenheng her med at norden er så høyt representert på selvmordsstatistikkene.

ja det kan hjelpe å være hjernevasket, vettu

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...