Gå til innhold

en uførepensjonists utsagn

Anbefalte innlegg

Selvsagt kan en ikke være helt frisk om en har uføretrygd. I så fall er en en av mange misbrukere av systemet. Uføretrygd skal være det samme som varig sykemelding.

Her er det kanskje snakk om hva man legger i begrep som "syk" og "ufør". Mange med omfattende funksjonshemninger er opptatt av å ikke definere seg selv som "syke", men yrkeshemningen kan være ganske omfattende dersom du må ha hjelp til mange av dagliglivets aktiviteter.

Det er vel velkjent at en god del funksjonshemmede med gode utdannelser ender som uføretrygdede fordi de ikke klarer å overbevise potensielle arbeidsgivere om at de kan klare en jobb.

Et sosialkontor i Oslo nektet for en tid siden å ta en velfungerende student som satt i rullestol som praksisstudent, da de var redd for at det kunne bli belastende. De sa seg i stedet villige til å ta i mot "to vanlige" studenter. Det samme skjedde når studenten skulle i praksis på en institusjon som bla behandler barn med cp...

Hadde ikke denne studenten vært så pågående både under praksisperiodene og senere jobbsøking, hadde hun sannsynligvis vært uføretrygdet i dag.

Fortsetter under...

Gjest Et eksempel

Jeg kunne si mye, men jeg tror jeg lar være. Bortkastet tid.

* rister på hodet *

Ja det kunne du nok Atene(men akk så bortkastet, ja!), vit at jeg kjenner til flere eksempler som bevisst går etter denne kyniske oppskriften.Sier det høyt gjør de også.

*rister også på hodet*

Ta en dame i vår bydel til eksempel da;

En kvinne blir ufør når hun er 18 år, får to barn med en mann Så blir det slutt, hun finner en ny mann og får to nye barn med han.

Det hun får utbetalt er:ung ufør, lav skatteprosent, 4 barnetrygder, 2 bidrag,fødselspenger(uføre får fødselspenger i tillegg til uførestønaden), kontantstøtte, barnetillegg for 2 eller 4 barn.

Hun får uansett barnetillegg for de to barna hun har med en annen mann, uavhengig av hvor mye den nye mannen tjener.Tjener den nye mannen dårlig, så får hun barnetillegg for alle fire.

Kan noen være så vennlig å summere hvor mye dette blir pr måned?Jeg har nemlig ikke tallene foran meg.Vi vet hun lever bedre enn mange ikke-uføre, og hun er friskere og raskere enn de fleste ikke-uføre også.

Hun får også honnørbilletter til transport, tilbud om billigere helsetjenester(avhengig av hvilken kommune hun sokner til), fortrinnsrett til barnehageplasser osv.

Pengene er vel fortjent hos de som er uføre, men det føles så grotesk for noen å oppleve eksempler som dette når de er mye sykere og må kjempe seg frem i systemet selv.

Dette eksemplet innebærer vel en sammenblanding av mange ulike ting. Støtteordningene knyttet til å være enslig mor er en litt annen diskusjon enn hvor lukurativt det er å være uføretrygdet.

For å bli uføretrygdet som 18-åring, må det foreøvrig foreligge svært alvorlige forhold. De som blir uføretrygdet så unge, tilhører sjelden den gruppen som evt. skor seg urettmessig på trygdeytelser.

Ja det kunne du nok Atene(men akk så bortkastet, ja!), vit at jeg kjenner til flere eksempler som bevisst går etter denne kyniske oppskriften.Sier det høyt gjør de også.

*rister også på hodet*

OK, jeg skal svare likevel.

Det kjenner du nok til. Og jeg kjenner flere vanlige familier med mor, far og barn, som bevisst utnytter kontantstøttesystemet.

Ingen kaller dem snyltere. Dobbeltmoralen lenge leve.

Og i tilfelle du skulle lure: Nei, jeg er ikke uføretrygdet. Jeg er ikke alenemor heller. Og jeg har alltid forsørget meg selv. Det er jeg glad for - at jeg har sluppet å leve på trygd. Det kan da ikke være noe å ønske seg ?

* prøver å slutte å la meg provosere *

Joda, men det jeg nevner er et tilfeller der vedkommende "turner",sprudler og er i full fart HVER DAG fra morgen til kveld.Slektninger har ikke sett personen syk en eneste dag, selv ikke en liten influensa.Å h&n har selv skrytt av hvor mye penger h&n har klart å få ut av systemet.Det er kynisk det!

Det er kynisk på flere måter å forsøke å utnytte systemet. Det er feil mot andre skattebetalere - og det er ødeleggende for de som er berettiget samfunnets hjelp for å klare seg økonomisk som følge av sykdom.

En helt annen sak er at det kan være vanskelig for andre å avgjøre hvem som er yrkeshemmet og ikke.

Gjest Et eksempel

Dette eksemplet innebærer vel en sammenblanding av mange ulike ting. Støtteordningene knyttet til å være enslig mor er en litt annen diskusjon enn hvor lukurativt det er å være uføretrygdet.

For å bli uføretrygdet som 18-åring, må det foreøvrig foreligge svært alvorlige forhold. De som blir uføretrygdet så unge, tilhører sjelden den gruppen som evt. skor seg urettmessig på trygdeytelser.

Hun er ikke enslig mor, har bare hatt seg med en rekke mannfolk, jumpet fra den ene senga til den andre kan du si.Og lykkeligvis for henne har det fått følger.

Annonse

Hun er ikke enslig mor, har bare hatt seg med en rekke mannfolk, jumpet fra den ene senga til den andre kan du si.Og lykkeligvis for henne har det fått følger.

Men er slike ekstreme eksempler noe godt grunnlag å diskutere den opprinnelige problemstillingen ut i fra?

Jeg tror ikke det er mange som blir uføretrygdet som 18-åringer uten at det ligger svært alvorlige forhold bak. Det at hun så i tillegg har fått en god økonomi som følge av mange barn og evt. mann med god økonomi, er vel ikke så relevant?

Gjest Et eksempel

OK, jeg skal svare likevel.

Det kjenner du nok til. Og jeg kjenner flere vanlige familier med mor, far og barn, som bevisst utnytter kontantstøttesystemet.

Ingen kaller dem snyltere. Dobbeltmoralen lenge leve.

Og i tilfelle du skulle lure: Nei, jeg er ikke uføretrygdet. Jeg er ikke alenemor heller. Og jeg har alltid forsørget meg selv. Det er jeg glad for - at jeg har sluppet å leve på trygd. Det kan da ikke være noe å ønske seg ?

* prøver å slutte å la meg provosere *

Snyltere finnnes i alle kategorier, riktig, og galt er det uansett.

Men de verste snylterne er de som snylter i alle bauger og kanter(ofte samtidig), og alltid har gjort det, hele livet.

De snylter både på andre mennesker og det offentlige.De har det som livsstil.

Gjest Et eksempel

Men er slike ekstreme eksempler noe godt grunnlag å diskutere den opprinnelige problemstillingen ut i fra?

Jeg tror ikke det er mange som blir uføretrygdet som 18-åringer uten at det ligger svært alvorlige forhold bak. Det at hun så i tillegg har fått en god økonomi som følge av mange barn og evt. mann med god økonomi, er vel ikke så relevant?

Det er klart at denne diskusjonen har sklidd litt ut og at ikke mange "normale" mennesker ønsker å leve et slikt liv som denne "sklia" jeg nevner(uff da, stygt ord,men..).

De fleste av oss ville aldri ha byttet liv med henne, ikke jeg heller.

Jeg synes alikevel at det er greit å belyse at det finnes slike mennesker.Og det er greit å diskutere det også, da dette er snakk om en av de mange trygdemisbrukerne som er frisk som en fisk.

Gjest for ikkje å gløyme

Jeg synes det har mye med saken å gjøre når man skal summere hvor mye gratispenger en person får sammenlagt.

En vanlig ikkesnyltende familie lever ofte sammen som mor,far og felles barn.De får ikke unger i tide og utide, med flere menn.Derav har de: ikke bidrag, ikke kontantstøtte(la oss si at de jobber og at de fikk ungene i kun en pulje på noen få år, og ikke kontinuerlig for å utnytte goder lengst mulig), ikke fødselspenger om de jobber(uføre får fødselspenger selv om de får uføretrygd).

Her har du mange faktorer inne i bildet.En bevisst snylter utnytter systemet maksimalt for å melke maksimalt ut av de offentlige midlene.Bare gi meg inn, men det er sant!

For ikke å glemme at hun også får forsørgertillegg for de barna hun har med andre menn, uavhengig av inntekten til den nye mannen..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...