Gå til innhold

Arbeidsledighet er selvforskyldt...

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidstaker igjen
Skrevet

Ja, jeg mener det faktisk.

Ok, kan være enig i at enkelte holdes fast av barn, familie, hus, hjem, ektemann etc. Tross alt er jo alt dette ting en kan la gå for noen dager i uken.

Det er masse ledige jobber i Norge og jeg har aldri hatt noe problem med å finne ny jobb. Det er lettest å finne jobb som ikke krever utdannelse - og nei, slett ikke alle jobbene er like gode. Fiskeindustri, butikk, lager, callsenter, kundeservice, salg etc. florerer det jo av i Norge. Jeg tror fortsatt at de fleste arbeidsledige faktisk velger å være ledige ettersom de ikke vil oppgi noe av det de allerede har.

Kommentarer?

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

13

• Mistera

5

• cecily

5

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

dersom en har lagt penger, tid og ressurser i en utdannelse, da er det lite fristende å f.eks sitte i kassa på Rimi. ikke at det er noe galt i det, men da kunne en like så godt latt være å skolere seg.

Gjest Arbeidstaker igjen
Skrevet

dersom en har lagt penger, tid og ressurser i en utdannelse, da er det lite fristende å f.eks sitte i kassa på Rimi. ikke at det er noe galt i det, men da kunne en like så godt latt være å skolere seg.

Jeg tror det er bedre enn å gå ledig. Det er tusenvis av ledige jobber og det er tusenvis som syter over at det er umulig å finne seg jobb. Vi betaler ut milliarder i arbeidsledighetstrygd ettersom folk ikke vil ta seg "drittjobber" i en liten periode.

Jeg tjener ikke bra og jobber med noe helt annet enn jeg er utdannet som - men har ikke problemer med å finne jobber.

Skrevet

Jeg er enig med Arbeidstaker igjen at folk er alt for kresen når det gjelder å skaffe seg en jobb. Folk burde ta de jobbene som er også jobbe med noe man ikke er utdannet som en periode til man finner den jobben man har utdannelse for.

Skrevet

Jeg tror det er bedre enn å gå ledig. Det er tusenvis av ledige jobber og det er tusenvis som syter over at det er umulig å finne seg jobb. Vi betaler ut milliarder i arbeidsledighetstrygd ettersom folk ikke vil ta seg "drittjobber" i en liten periode.

Jeg tjener ikke bra og jobber med noe helt annet enn jeg er utdannet som - men har ikke problemer med å finne jobber.

jeg gikk også ledig i en måned og to, og tok en jobb som er i nærheten av å være relevant. er i hvertfall kvalifisert. ikke drømmejobben min, men tok den likevel. var ikke noe gøy å gå ledig.faktisk så anbefaler de som har greie på ansettelser og intervjuer, at en ikke tar rått og råte, for da viser en at en ikke har så voldsomme ambisjoner.....men tar til takke med hva som helst. er det et signal du vil anbefale?

Gjest girlie21
Skrevet

helt enig. til tross for at jeg er ung, har jeg opplevd at det går greit å få jobb hvis man senker litt på kravene.. skjønner at noen har for dårlig rygg til å jobbe på gamlehjem og sånt noe, men en deltidsjobb kan nok de aller fleste finne seg.

Gjest den var rar
Skrevet

jeg gikk også ledig i en måned og to, og tok en jobb som er i nærheten av å være relevant. er i hvertfall kvalifisert. ikke drømmejobben min, men tok den likevel. var ikke noe gøy å gå ledig.faktisk så anbefaler de som har greie på ansettelser og intervjuer, at en ikke tar rått og råte, for da viser en at en ikke har så voldsomme ambisjoner.....men tar til takke med hva som helst. er det et signal du vil anbefale?

hvorfor det egentlig? Skulle det ikke heller gi et positivt inntrykk at man er villig til å jobbe? Hvis man ikke finner noe relevant må det jo være bedre å jobbe enn å ikke ha noe.

Gjest mitt svar
Skrevet

Mange er for kresne når det gjelder valg av jobb...

Skrevet

hvorfor det egentlig? Skulle det ikke heller gi et positivt inntrykk at man er villig til å jobbe? Hvis man ikke finner noe relevant må det jo være bedre å jobbe enn å ikke ha noe.

det er faktisk ikke anbefalingen fra ganske sikre kilder.

Gjest mitt svar
Skrevet

Men det er da bedre enn ingenting, og gir arbeidserfaring!!

Gjest mitt svar
Skrevet

Mange sykehjem trenger f.eks. assistenter annenhver helg. Da kan man også jobbe ekstravakter.

Skrevet

det er faktisk ikke anbefalingen fra ganske sikre kilder.

en annen ting er at dersom en melder seg ledig, så kan en få betalingsutsettelse på studielån. men er man i jobb og tjener kun en liten slant, da må en likevel betale renter og avdrag. noe en del tenker på dersom en har flere hundre tusen i studielån.

Gjest Arbeidstaker igjen
Skrevet

en annen ting er at dersom en melder seg ledig, så kan en få betalingsutsettelse på studielån. men er man i jobb og tjener kun en liten slant, da må en likevel betale renter og avdrag. noe en del tenker på dersom en har flere hundre tusen i studielån.

Betalingsutsettelse kan man få alikevel.

Skrevet

Betalingsutsettelse kan man få alikevel.

da må man tjene minimalt. og får ikke dagpenger.

for all del, å gå ledig er ikke noe gøy. og nesten relevant arbeidserfaring er jo bra da, men ikke rått og råte. ikke sløye fisk om en vil bli advokat, men heller jobbe assistent på et sykehjem dersom en er utdannet innen helsevesenet.

Skrevet

Det forutsetter at aetat sier seg villig til å sponse flytting av en hel familie, med ektefelle som da også trenger ny jobb, unger som trenger ny barnehageplass, bytte skole osv osv .

Og aetat sponser ikke flytting til "ufaglærtjobber" når personen som er arbeidsledig har høyere utdannelse innenfor et annet yrke.

Så når man bor i gokk er alt litt balkete.

Skrevet

Så naivt.

Det er sikkert mange som er arbeidsledige fordi de er for kresne. Det var et innlegg her inne for noen uker siden der en jente ønsket råd om en jobb som ikke krevde utdannelse, ingen kundebehandling, ikke tungt arbeid, der hun ikke måtte være hyggelig, ikke kveld eller natt osv osv. Klart det blir vanskelig da.

Men det er faktisk ikke like enkelt bestandig. Jeg gikk arbeidsledig i 1,5 år. Mottok ikke noe penger og brukte tiden til å ta tilleggsutdanning, som jeg fikk jobb pga til slutt.

Hvis en tar en høyere utdanning så frister det ikke å jobbe på Rimi, men selv om en søker får en ikke jobb. De skjønner jo at det ikke er drømmen din og at du forsvinner så fort noe bedre dukker opp.

Jeg søkte på relevante jobber, skoler, sykehjem, nattevakt, barnehage, butikker og noen andre. Men jeg fikk aldri noen jobb. Kom på ett intervju og det kom klart fram at de var redde jeg skulle stikke hvis noe bedre dukket opp.

Jeg søkte også jobber andre steder i landet, selv om jeg helst ville bo i dette området da de aller fleste jobbene er her. Men fikk ingenting.

Det er veldig enkelt å moralisere over andre, men når en sitter med problemene er det ikke så enkelt.

Gjest Arbeidstaker igjen
Skrevet

da må man tjene minimalt. og får ikke dagpenger.

for all del, å gå ledig er ikke noe gøy. og nesten relevant arbeidserfaring er jo bra da, men ikke rått og råte. ikke sløye fisk om en vil bli advokat, men heller jobbe assistent på et sykehjem dersom en er utdannet innen helsevesenet.

Jeg fikk utsettelse ettersom jeg tjente i snitt under 12999 pr. mnd. Jobber i utlandet og betaler omtrent ikke skatt. Ergo er det ikke så ille som det kan høres ut.

Skrevet

helt enig. til tross for at jeg er ung, har jeg opplevd at det går greit å få jobb hvis man senker litt på kravene.. skjønner at noen har for dårlig rygg til å jobbe på gamlehjem og sånt noe, men en deltidsjobb kan nok de aller fleste finne seg.

Er man f.eks. over tredve og har lang utdannelse på et helt annet område vil som regel verken butikker eller sykehjem ansette en.

Man blir (kanskje med rette) sett på som ustabil arbeidskraft som vil si opp så snart noe annet dukker opp.

Dessuten - i varehandelen vil de ofte ha 18 til 20-åringer for å kunne betale så lav lønn som mulig.

Gjest Arbeidstaker igjen
Skrevet

Det forutsetter at aetat sier seg villig til å sponse flytting av en hel familie, med ektefelle som da også trenger ny jobb, unger som trenger ny barnehageplass, bytte skole osv osv .

Og aetat sponser ikke flytting til "ufaglærtjobber" når personen som er arbeidsledig har høyere utdannelse innenfor et annet yrke.

Så når man bor i gokk er alt litt balkete.

Det er da mulig å pendle. En kan flytte på sikt - evt, er det mulig at den ene flytter før hele familien. ER mange som klarer dette - men det er jo lettere å sette seg ned for å få trygd.

Skrevet

Så naivt.

Det er sikkert mange som er arbeidsledige fordi de er for kresne. Det var et innlegg her inne for noen uker siden der en jente ønsket råd om en jobb som ikke krevde utdannelse, ingen kundebehandling, ikke tungt arbeid, der hun ikke måtte være hyggelig, ikke kveld eller natt osv osv. Klart det blir vanskelig da.

Men det er faktisk ikke like enkelt bestandig. Jeg gikk arbeidsledig i 1,5 år. Mottok ikke noe penger og brukte tiden til å ta tilleggsutdanning, som jeg fikk jobb pga til slutt.

Hvis en tar en høyere utdanning så frister det ikke å jobbe på Rimi, men selv om en søker får en ikke jobb. De skjønner jo at det ikke er drømmen din og at du forsvinner så fort noe bedre dukker opp.

Jeg søkte på relevante jobber, skoler, sykehjem, nattevakt, barnehage, butikker og noen andre. Men jeg fikk aldri noen jobb. Kom på ett intervju og det kom klart fram at de var redde jeg skulle stikke hvis noe bedre dukket opp.

Jeg søkte også jobber andre steder i landet, selv om jeg helst ville bo i dette området da de aller fleste jobbene er her. Men fikk ingenting.

Det er veldig enkelt å moralisere over andre, men når en sitter med problemene er det ikke så enkelt.

Jeg jobber i utlandet. Her borte sliter man med å finne folk som kan norsk. Kan skaffe alle som snakker norsk jobb på dagen (omtrent). Svar på denne meldingen om noen vil ha kontaktdetaljer (jeg får nemlig en bonus om jeg finner nye folk).

Dette gjelder Nederland, Danmark og Irland. De fleste stillingene er i callsenter, kundeservice, teknisk support etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...