Gå til innhold

Arbeidsledighet er selvforskyldt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er da mulig å pendle. En kan flytte på sikt - evt, er det mulig at den ene flytter før hele familien. ER mange som klarer dette - men det er jo lettere å sette seg ned for å få trygd.

Det er jo et helvetes leven du ikke begir deg inn på før det har gått lang tid og du MÅ.

Pendle er uaktuelt, skal du komme deg ned til områder med jobb må du i så fall reise 1-2 timer med fly hver dag :)

Men vi flyttet, for å få oss jobb/utdanning. Så nå bor vi langt her nede, i stedet. Jobben kom på bare noen uker.

Allikevel, vi så nesten ikke løsninger hverken ut eller inn med hans ekstremt lave arbeidsledighetstrygd, vanskeligheter med å finne leiilghet/hybel uten å kunne reise litt opp og ned, muligheten til å få seg jobb når man ikke får reisestøtte med mindre det er noe relevant for utdanningen du skal på intervju for, og min helse som ikke lot seg forene godt med å være alene med vesla.

Men løsningen kom gjennom attføring for meg pga min helse. Da ble flyttingen betalt og han kunne bli med og få seg jobb.

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

13

• Mistera

5

• cecily

5

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Hvis jeg skulle gått og ventet på den jobben jeg hadde nå, hadde jeg gått ledig i over to og et halvt år. I mellomtiden jobbet jeg på coop, som stuepike og på vikarbyrå- jobbet da mye på lager. Dette er jobber som overhodet ikke er i nærheten av det jeg har utdannet meg til, hverken yrkesmessig eller lønnsmessig. Ikke var det morsomme jobber, ikke veldig utfordrende, rutinepreget var de også. Men så mye hyggelige kolleger da du! (Dessuten, litt stolthet har man da i livet. man sitter ikke på kafe og venter på drømmejobben.) Lønna var en smule bedre enn dagpenger, men ikke mye. Men det telte _veldig_ på cv og på intervju da arb.giver spurt om hvorfor jeg hadde hatt disse jobbene og ikke det jeg hadde utdannet meg til og var på intervju for. Det sier nemlig mye om innstilling og ansvarsfølelse.

Skrevet

Jeg fikk utsettelse ettersom jeg tjente i snitt under 12999 pr. mnd. Jobber i utlandet og betaler omtrent ikke skatt. Ergo er det ikke så ille som det kan høres ut.

Men du får ikke rentefritak.

Skrevet

Blir en som hadde høy inntekt det året som ligger til grunn for arbeidsledighetstrygden arbeidsledig, får vedkommende høy trygd. Da vil vedkommende nesten tape på å ta en jobb i en underbetalt bransje. Er dette i tillegg en "drittjobb", frister det ikke mye. Jeg har selv en nær slektning som har gått arbeidsledig et år. H¨n har utdanning innen flere felt, og er flink til mange typer arbeid, så jeg tror nok h¨n kunne fått jobb. Men h¨n søker nok bare på "drømmejobber", som i dette tilfelle ikke betyr drømmelønn, men drømmearbeid.

Skrevet

Men du får ikke rentefritak.

Om du tjener under 12999 pr. mnd. så. Kan faktisk få det alikevel, har rom for skjønn.

Gjest sliten og deprimert
Skrevet

Du er frekk eller i beste fall ignorant. Jeg er høyt utdannet, arbeidsledig og har sendt 300 søknader uten å få et eneste napp. Har sendt søknader til alt som tenkes kan av bransjer og bedrifter, men ingen vil ha en med høy utdanning i jobber som ikke krever utdanning.

Skrevet

Du er frekk eller i beste fall ignorant. Jeg er høyt utdannet, arbeidsledig og har sendt 300 søknader uten å få et eneste napp. Har sendt søknader til alt som tenkes kan av bransjer og bedrifter, men ingen vil ha en med høy utdanning i jobber som ikke krever utdanning.

Har du da også prøvd butikk-jobber, vikar-jobber, vaskejobber m.m.?!

Skrevet

Kan fortsatt skaffe deg jobb på dagen her om du har lyst. Si ifra om du er interessert. Er en rekke jobber her i Irland for mennesker som kan norsk (primært). De fleste er i callsenter og med dårlig lønn, men er også andre muligheter. Hva med en jobb i Google til 240K per år? Kanskje en i Xerox, IBM, Apple, Oracle eller noen av de andre internasjonale firmaene frister? De er deperate etter norsktalende mennesker og har du lyst har du muligheter.

Send meg en melding om du vil jeg skal formidle kontakt til ulike firma.

Problemet med de arbeidsledige er at de tenker for smalt og ikke tør/vil oppgi noe av det de har.

Skrevet

Har du da også prøvd butikk-jobber, vikar-jobber, vaskejobber m.m.?!

Ja, men selvsagt ikke alle butikker og alle vaskejobber i hele Norge

Skrevet

Kan fortsatt skaffe deg jobb på dagen her om du har lyst. Si ifra om du er interessert. Er en rekke jobber her i Irland for mennesker som kan norsk (primært). De fleste er i callsenter og med dårlig lønn, men er også andre muligheter. Hva med en jobb i Google til 240K per år? Kanskje en i Xerox, IBM, Apple, Oracle eller noen av de andre internasjonale firmaene frister? De er deperate etter norsktalende mennesker og har du lyst har du muligheter.

Problemet med de arbeidsledige er at de tenker for smalt og ikke tør/vil oppgi noe av det de har.

Takk skal du ha, men det er umulig for meg å flytte utenlands

Skrevet

Kommentarer? Tja...du virker som en som ikke helt har greie på dette med å se litt flere sider av en sak, og du presenterer både problem og løsning på en kunstig enkel måte.

".........................."

Gjest arbeidsledig og mener det IKKE er selvforskyldt
Skrevet

Høres spennende ut!

Kan du sende en mail og skrive litt om hva jobben går ut på osv?

[email protected]

Skrevet

Takk skal du ha, men det er umulig for meg å flytte utenlands

Ok, det er alltid muligheter. Problemet er ofte å skille seg ut fra alle de 100,000 andre tradisjonelle arbeidssøkerne.

Leste engang at det ofte brukes ca. 7 sekunder pr. søker. Da skal de sjekke søknad og cv og skaffe seg et inntrykk av deg. Sier seg selv at de fleste går i søppelbøtten. Bare de beste går man videre med.

Noen tips jeg har hørt fra andre:

- Bruk farget papir på søknaden. Gjerne Rosa eller noe.

- Hørte om en som la en barnesko i søknaden og som skrev; tar den andre med på intervjuet (han fikk intervju).

- Lag en bok om deg selv. bind den inn og send den med søknaden.

- Skriv CV på en "post-it" lapp og legg med søknader.

- Skriv søknaden på en "post-it" lapp.

- Legg et sim-kort og et telefonnummer sammen med søknaden.

Vet ikke om disse fungerer, men har man 7 sekunder å imponere på må man være litt orginal.

Enjoy og lykke til.

Skrevet

Kommentarer? Tja...du virker som en som ikke helt har greie på dette med å se litt flere sider av en sak, og du presenterer både problem og løsning på en kunstig enkel måte.

Problem og løsning er ofte relatert.

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg jobber i utlandet. Her borte sliter man med å finne folk som kan norsk. Kan skaffe alle som snakker norsk jobb på dagen (omtrent). Svar på denne meldingen om noen vil ha kontaktdetaljer (jeg får nemlig en bonus om jeg finner nye folk).

Dette gjelder Nederland, Danmark og Irland. De fleste stillingene er i callsenter, kundeservice, teknisk support etc.

hva gjør man på et callsenter?

Skrevet

Problem og løsning er ofte relatert.

Feil vinkling og manglende kunnskaper om den ene eller den andre fører ikke til en riktig evaluering av hverken den ene eller den andre.

Skrevet

Det er litt for enkelt å si at folk er uvillige hvis de ikke vil flytte fra landet for å få jobb.

"......................"

Skrevet

hva gjør man på et callsenter?

Tar imot telefoner. OFte er det support (fra mennesker som har dataproblemer etc.) eller salg.

Gjest uten signatur
Skrevet

Tar imot telefoner. OFte er det support (fra mennesker som har dataproblemer etc.) eller salg.

hva trenger man av utdanning for å få slike jobber?

Skrevet

Selvforskyldt -->

den arbeidsledige har selv skylden for sin ledighet om firmaet han jobbet i går konk.

--> En arbeidsledige ble utsatt for en mindre ulykke som gjorde ham/henne ute av stand til å fortsette i jobben. Nå er selv skyld i sin ledighet.

osv. osv.

To mulige forkaringer: Innleget er skrevet av en som er ute etter å provosere/moralisere/"tråkke" på andre eller en som ikke har skjønt følgene av egen skriving.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...