Gå til innhold

Arbeidsledighet er selvforskyldt...

Anbefalte innlegg

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Men det er da bedre enn ingenting, og gir arbeidserfaring!!

Men dårlig med penger til å nedbetale skyhøye studielån med. Ved arbeidsledighet får man ordnet avtale med lånekassen, betalingsfritak osv. Det får man ikke om man sitter i kassa på Rimi.

Det som overhodet ikke er nevnt i de innleggene jeg har lest, er trivsel på jobben. Man utdanner seg til et yrke man ønsker å jobbe med, da er det etter min mening selvsagt at man ikke "tar hva som helst". Egen erfaring er dessuten at ledere på Rimi og Rema slett ikke er interessert i å ansette folk med utdannelse.

Heller er det ikke sånn at alle *kan* flytte på seg. Selv er jeg gift med e* gårdbruker og har småbarn med en bakgrunn som gjør at det ikke er tilrådelig at noen av oss er borte i ukene. Her vi bor er det vanskelig å få jobb innen mitt felt. I grunnen vanskelig å få jobb innen det meste da stedet er lite og ledige jobber ikke vokser på trær. Er ikke alle jobber jeg har helse til å gjennomføre heller (vaskejobb er f.eks ikke forenlig med bectherev). Og så skal en eller annen ignorant fysakk få fortelle meg at det er min egen feil at jeg ikke har jobb? Må nesten flire!

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

13

• Mistera

5

• cecily

5

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Om du tjener under 12999 pr. mnd. så. Kan faktisk få det alikevel, har rom for skjønn.

*Du må ha hatt sammenhengende fulltidsarbeid i minst tolv måneder

*Din brutto månedsinntekt må ikke ha vært over 9 450 kroner i gjennomsnitt i den samme perioden. Forsørger du barn under 16 år, blir inntektsgrensen økt med kr 1 330 for hvert barn.

*Den samlede inntekten til deg og din ektefelle, samboer eller registrerte partner må ikke overstige 26 600 kroner brutto per måned. Forsørger du barn under 16 år, blir inntektsgrensen økt med kr 2 660 for hvert barn. Som samboer regnes samboer som låntakeren har felles barn med.

*Rentefritaket kan bli gitt for inntil tre år til sammen.

Hvor kommer 13 000 inn i bildet?

Skrevet

Om du tjener under 12999 pr. mnd. så. Kan faktisk få det alikevel, har rom for skjønn.

Jeg ser de har en annen grense hvis du er *arbeidsledig* (som man jo ikke skulle være) på 13 300.

Skrevet

Jeg tror det er bedre enn å gå ledig. Det er tusenvis av ledige jobber og det er tusenvis som syter over at det er umulig å finne seg jobb. Vi betaler ut milliarder i arbeidsledighetstrygd ettersom folk ikke vil ta seg "drittjobber" i en liten periode.

Jeg tjener ikke bra og jobber med noe helt annet enn jeg er utdannet som - men har ikke problemer med å finne jobber.

Ok, hva om du ikke kan ta hverken vaskejobb eller noen av de andre underbetalte jobbene pga at du har prolaps, og gikt... du er ikke syk nok til å få uføretrygd men du er ikke frisk nok til å jobbe med fysisk tungt arbeid?

Mange av dem som går arbeidsledige, uten å kunne ta de jobbene som blir tilbudt dem, da de som oftest blir sykemeldt etter to uker, med en ny sykeperiode på et halvt til et helt år... pga sykdommene... hva gjør du da?

Du som syntes alt er så enkelt!

Skrevet

hvorfor det egentlig? Skulle det ikke heller gi et positivt inntrykk at man er villig til å jobbe? Hvis man ikke finner noe relevant må det jo være bedre å jobbe enn å ikke ha noe.

Det ser ikke bra ut med en CV der ansettelse periodene er små, det tyder på at du er en dårlig arbeidstaker, da du går fra jobb til jobb uten mål og mening, skal det være noen vits i bør du iallefall jobbe der noen år, slik at du iallefall kan få en attest som betyr noe...

Og blir du gående feks på en fabrikk med en bra utdannelse, blir du som oftest stuck, og når du bestemmer deg for å få ny, må du videreutdanne deg da det er mange mange år siden du tok utdannelsen din som du ikke har fått brukt.... du sitter med et parhundre tusen i studielån, og ser på grøss og gru fram på pensjonsalderen!

Jeg har hatt diverse jobber, alt fra fisker til butikkarbeider, og resepsjonist osv... MEN kroppen min tåler ikke mere...

Skrevet

Ja, men selvsagt ikke alle butikker og alle vaskejobber i hele Norge

OK - det er nemlig ikke alle som gjør det når de har en god utdanning.

Lykke til i jobb-søkingen - du lykkes nok snart :)

Gjest alive&kicking
Skrevet

Jeg kan tildels være enig med deg. Men det er ikke alle som blir arbeidsledig selvforskyldt.

Et lite eksempel. Min samboer kom tilbake fra studieopphold i utlandet. Han var da topp utdannet innenfor markedsføring. Han søkte 170 jobber og var på 23 intervjuer. Hele tiden var svaret: Du har for høy utdanning og for lite praksis.

Så hva gjør man da? Han hadde vært på sjøen for kort til å få penger fra garantiordningen for fiskere og han hadde tjent for mye på sjøen til å få arbeidsledighetstrygd, sa de i alle fall den gang. Så da dro han til sjøs for å tjene mer penger til å ha råd til å gå arbeidsledig og søke arbeid. Han valgte altså en løsning som ikke var relevant i forhold til utdanningen han hadde, men måtte forsvare et høyt studielån som begynte å løpe.

Han var på sjøen i et år med litt fri innimellom. Da han kom hjem gikk han ytterligere et år ledig før han fikk "drømmejobben". Der var det endelig noen som så at dersom de fikk en helt nyutdannet så kunne de forme han selv. Der har han vært i 7 år nå.

Men det tok laang tid å komme dit. Kan jo også legge til at vi de første to årene jobbet i forskjellige byer - fordi vi ikke fikk oss jobb på samme sted til samme tid, så vi har også "ofret" en del for å unngå å være arbeidsledige.

Jeg har også vært arbeidsledig; ført 8 måneder og så 10 måneder senere. Jeg håper at jeg aldri mer slipper å gå arbeidsledig. Jeg synes det er nedverdigende og spesielt når man møter folk som har holdninger som at man er selvforskyldt arbeidsledig.

Skrevet

Ok, det er alltid muligheter. Problemet er ofte å skille seg ut fra alle de 100,000 andre tradisjonelle arbeidssøkerne.

Leste engang at det ofte brukes ca. 7 sekunder pr. søker. Da skal de sjekke søknad og cv og skaffe seg et inntrykk av deg. Sier seg selv at de fleste går i søppelbøtten. Bare de beste går man videre med.

Noen tips jeg har hørt fra andre:

- Bruk farget papir på søknaden. Gjerne Rosa eller noe.

- Hørte om en som la en barnesko i søknaden og som skrev; tar den andre med på intervjuet (han fikk intervju).

- Lag en bok om deg selv. bind den inn og send den med søknaden.

- Skriv CV på en "post-it" lapp og legg med søknader.

- Skriv søknaden på en "post-it" lapp.

- Legg et sim-kort og et telefonnummer sammen med søknaden.

Vet ikke om disse fungerer, men har man 7 sekunder å imponere på må man være litt orginal.

Enjoy og lykke til.

Hadde en arbeidssøker hos oss skrevet CV'en på en post-it lapp, hadde vedkommende i alle fall IKKE vært aktuell hos oss.

Mange jobber krever et minimum av formalitet!

Gjest alive&kicking
Skrevet

Kan jo også nevne at jeg satt på arbeidsformidlingen og skrev CVen min og 7 søknader. Da jeg skulle skrive ut funka ikke skriveren, ikke fikk jeg lagra på diskett fordi det var virus på maskina og de hjalp meg overhodet ikke. Jeg satt der i 4 timer og skrev og fikk bare beskjed om at "du får komme igjen i morgen og begynne på nytt på en annen maskin..."

Jeg spurte også om jeg kunne få søke på amo-kurs for å ha noe å gjøre på mens jeg gikk ledig + at jeg kunne høyne kompetansen min og det kurset jeg søkte på var relevant for min tidligere arbeidserfaring. Fikk til svar at jeg hadde fått to kurs tidligere og det var nok snylting.....

Som sagt; jeg håper jeg ALDRI mer får noe å gjøre med Aetat.

Skrevet

hva trenger man av utdanning for å få slike jobber?

Spørs hvilke jobber du er ute etter. De fleste er callsenterjobber hvor man ikke trenger annet enn å kunne snakke norsk.

Skrevet

*Du må ha hatt sammenhengende fulltidsarbeid i minst tolv måneder

*Din brutto månedsinntekt må ikke ha vært over 9 450 kroner i gjennomsnitt i den samme perioden. Forsørger du barn under 16 år, blir inntektsgrensen økt med kr 1 330 for hvert barn.

*Den samlede inntekten til deg og din ektefelle, samboer eller registrerte partner må ikke overstige 26 600 kroner brutto per måned. Forsørger du barn under 16 år, blir inntektsgrensen økt med kr 2 660 for hvert barn. Som samboer regnes samboer som låntakeren har felles barn med.

*Rentefritaket kan bli gitt for inntil tre år til sammen.

Hvor kommer 13 000 inn i bildet?

26600/2 = 13300

Skrevet

Jeg ser de har en annen grense hvis du er *arbeidsledig* (som man jo ikke skulle være) på 13 300.

Ok, jeg har hatt fulltidsjobb men ettersom jeg tjente under 13300 fikk jeg altså rentefritak. Mulig det var på grunn av skjønn.

Skrevet

Ok, hva om du ikke kan ta hverken vaskejobb eller noen av de andre underbetalte jobbene pga at du har prolaps, og gikt... du er ikke syk nok til å få uføretrygd men du er ikke frisk nok til å jobbe med fysisk tungt arbeid?

Mange av dem som går arbeidsledige, uten å kunne ta de jobbene som blir tilbudt dem, da de som oftest blir sykemeldt etter to uker, med en ny sykeperiode på et halvt til et helt år... pga sykdommene... hva gjør du da?

Du som syntes alt er så enkelt!

Du kan også komme hit. Her sitter vi godt og behagelig. Kan dole en god del og jobber litt inne i mellom.

Skrevet

Jeg kan tildels være enig med deg. Men det er ikke alle som blir arbeidsledig selvforskyldt.

Et lite eksempel. Min samboer kom tilbake fra studieopphold i utlandet. Han var da topp utdannet innenfor markedsføring. Han søkte 170 jobber og var på 23 intervjuer. Hele tiden var svaret: Du har for høy utdanning og for lite praksis.

Så hva gjør man da? Han hadde vært på sjøen for kort til å få penger fra garantiordningen for fiskere og han hadde tjent for mye på sjøen til å få arbeidsledighetstrygd, sa de i alle fall den gang. Så da dro han til sjøs for å tjene mer penger til å ha råd til å gå arbeidsledig og søke arbeid. Han valgte altså en løsning som ikke var relevant i forhold til utdanningen han hadde, men måtte forsvare et høyt studielån som begynte å løpe.

Han var på sjøen i et år med litt fri innimellom. Da han kom hjem gikk han ytterligere et år ledig før han fikk "drømmejobben". Der var det endelig noen som så at dersom de fikk en helt nyutdannet så kunne de forme han selv. Der har han vært i 7 år nå.

Men det tok laang tid å komme dit. Kan jo også legge til at vi de første to årene jobbet i forskjellige byer - fordi vi ikke fikk oss jobb på samme sted til samme tid, så vi har også "ofret" en del for å unngå å være arbeidsledige.

Jeg har også vært arbeidsledig; ført 8 måneder og så 10 måneder senere. Jeg håper at jeg aldri mer slipper å gå arbeidsledig. Jeg synes det er nedverdigende og spesielt når man møter folk som har holdninger som at man er selvforskyldt arbeidsledig.

Søker man på "sjefsjobber" må man regne med avslag. Går man til McDonalds, et callsenter (er mange i Norge også) etc. er det vanligvis masse jobber.

Klart at av og til er det verdt å vente på drømmejobben. Jeg er langt på vei enig med den personen som har skrevet start-innlegget - men det finnes selvsagt mange unntak.

Skrevet

Hadde en arbeidssøker hos oss skrevet CV'en på en post-it lapp, hadde vedkommende i alle fall IKKE vært aktuell hos oss.

Mange jobber krever et minimum av formalitet!

Arbeidsgivere er også forskjellige

Skrevet

Ok, jeg har hatt fulltidsjobb men ettersom jeg tjente under 13300 fikk jeg altså rentefritak. Mulig det var på grunn av skjønn.

Pris deg lykkelig, du er nok det eneste tilfellet av skjønn lånekassen noen gang har hatt.

De er jo beryktede for å holde seg beinhardt til reglene så til de grader at det blir latterlig.

Du har ingen barn da, slik at nitusenognoe-grensen ble høynet?

Skrevet

Kan jo også nevne at jeg satt på arbeidsformidlingen og skrev CVen min og 7 søknader. Da jeg skulle skrive ut funka ikke skriveren, ikke fikk jeg lagra på diskett fordi det var virus på maskina og de hjalp meg overhodet ikke. Jeg satt der i 4 timer og skrev og fikk bare beskjed om at "du får komme igjen i morgen og begynne på nytt på en annen maskin..."

Jeg spurte også om jeg kunne få søke på amo-kurs for å ha noe å gjøre på mens jeg gikk ledig + at jeg kunne høyne kompetansen min og det kurset jeg søkte på var relevant for min tidligere arbeidserfaring. Fikk til svar at jeg hadde fått to kurs tidligere og det var nok snylting.....

Som sagt; jeg håper jeg ALDRI mer får noe å gjøre med Aetat.

Hadde noen revet opp kjeften sin slik til meg hadde jeg laget et himla leven.

SNYLTING?!

Gjest alive&kicking
Skrevet

Hadde noen revet opp kjeften sin slik til meg hadde jeg laget et himla leven.

SNYLTING?!

Ja, jeg ble ganske forbanna også, det er derfor jeg synes det er veldig nedverdigende om jeg noen gang må tilbake dit.

Skrevet

Ja, jeg ble ganske forbanna også, det er derfor jeg synes det er veldig nedverdigende om jeg noen gang må tilbake dit.

Ville greier. Jeg er sjokkert.

Var klar over at forholdene på sosialkontorene var ille, og at trygdekontoret og aetat lever i sin egen lille drømmebobleverden ("du får ikke tilskudd for å reise på intervju, de aller fleste arbeidsgivere betaler nemlig reisen til alle de vil intervjue selv") ..

Men at også disse to kontorene har begynt å konkurrere i frekkhet og nedverdigelse .. det visste jeg ikke.

At aetat generelt er udugelige, DET er jeg derimot klar over.

Gjest uten signatur
Skrevet

Spørs hvilke jobber du er ute etter. De fleste er callsenterjobber hvor man ikke trenger annet enn å kunne snakke norsk.

men problemet mitt er at jeg er kvinne *SS* og ikke kan noe om tekniske tin. ser for meg at det kun ? er på det området de bruker callcenter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...