Gå til innhold

Arbeidsledighet er selvforskyldt...

Anbefalte innlegg

Gjest alive&kicking
Skrevet

Ville greier. Jeg er sjokkert.

Var klar over at forholdene på sosialkontorene var ille, og at trygdekontoret og aetat lever i sin egen lille drømmebobleverden ("du får ikke tilskudd for å reise på intervju, de aller fleste arbeidsgivere betaler nemlig reisen til alle de vil intervjue selv") ..

Men at også disse to kontorene har begynt å konkurrere i frekkhet og nedverdigelse .. det visste jeg ikke.

At aetat generelt er udugelige, DET er jeg derimot klar over.

Fra den tiden jeg var arbeidsledig så sa dem "Da tar vi trygda di" til alt jeg spurte om...Det var lissom ikke noe jeg fikk positiv respons på.

Selv om de anbefalte meg til jobber og intervjuer som ikke ville gått i praksis (lang reisevei, ikke kombinerbart med familieliv, vinning opp i spinning osv...) så fant jeg ut at den eneste måten de IKKE kunne ta fra meg trygda, var om jeg gjorde et så slett intervju at de ikke valgte meg. Og jeg valgte den løsningen faktisk to ganger, og det var ikke fordi jeg var lat, men det lot seg ikke fungere i praksis og slike hensyn tar ikke Aetat. De sitter på pengesekken som om det skulle vært deres egen.

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

13

• Mistera

5

• cecily

5

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fra den tiden jeg var arbeidsledig så sa dem "Da tar vi trygda di" til alt jeg spurte om...Det var lissom ikke noe jeg fikk positiv respons på.

Selv om de anbefalte meg til jobber og intervjuer som ikke ville gått i praksis (lang reisevei, ikke kombinerbart med familieliv, vinning opp i spinning osv...) så fant jeg ut at den eneste måten de IKKE kunne ta fra meg trygda, var om jeg gjorde et så slett intervju at de ikke valgte meg. Og jeg valgte den løsningen faktisk to ganger, og det var ikke fordi jeg var lat, men det lot seg ikke fungere i praksis og slike hensyn tar ikke Aetat. De sitter på pengesekken som om det skulle vært deres egen.

Mystisk. Min erfaring er at de er flinke til å ta hensyn til f.eks familieforhold.

Men det var vanskelig å komme seg på kurs.

Etter (veldig) lang tid med ledig-gang, fødsel osv forsøke jeg å komme inn på kurs, men fikk ikke plass fordi jeg ikke hadde noen arbeidserfaring. Og da ville ikke kurset hjelpe uansett.

Jeg skrev et brev der jeg omtrent tagg på mine knær, fordi jeg trengte å treffe folk, "komme inn i det igjen". Og da noen droppet ut, så fikk jeg plass.

Overaskelsen var stor da jeg fant ut at minst 4 av de som gikk på kurset (som hadde plass til 12) var der under tvang. De kunne alt de skulle lære fra før, men måtte gå der for ikke å miste retten til dagpenger.

Skrevet

men problemet mitt er at jeg er kvinne *SS* og ikke kan noe om tekniske tin. ser for meg at det kun ? er på det området de bruker callcenter?

Men både kvinner og menn kan LÆRE tekniske ting.

Skrevet

Pris deg lykkelig, du er nok det eneste tilfellet av skjønn lånekassen noen gang har hatt.

De er jo beryktede for å holde seg beinhardt til reglene så til de grader at det blir latterlig.

Du har ingen barn da, slik at nitusenognoe-grensen ble høynet?

Ingen barn og ikke noe ansvar. Sendte dokumentasjon på brutto lønn, levekostnader og hva jeg regnet med å ha igjen i netto lønn. Fikk først utsettelse, men påklaget dette og fikk da fritak.

Skrevet

men problemet mitt er at jeg er kvinne *SS* og ikke kan noe om tekniske tin. ser for meg at det kun ? er på det området de bruker callcenter?

Her hvor jeg jobber er det først en "førstelinje" - der jobber det flest kvinner. De bare tar imot informasjon og setter telefoner videre. Det er flere kvinner som jobber i den tekniske enheten og også innen marketing og ledelse.

En får vanligvis opplæring her uavhengig om en er jente eller gutt. Det er mange forskjellige muligheter om man bare har lyst.

Skrevet

Arbeidsgivere er også forskjellige

Selfølgelig. Men det virket som om du ga et generelt råd som ville virke i de fleste sammenhenger, og det mener jeg er feil!

Skrevet

Selfølgelig. Men det virket som om du ga et generelt råd som ville virke i de fleste sammenhenger, og det mener jeg er feil!

Selvsagt ser man etter forskjellig ting om man skal bli adm. dir for Statoil eller kreativ designer for et ungdomsblad.

Skrevet

Dooooog, er viktig å bli lagt merke til begge steder.

Skrevet

Hvis jeg skulle gått og ventet på den jobben jeg hadde nå, hadde jeg gått ledig i over to og et halvt år. I mellomtiden jobbet jeg på coop, som stuepike og på vikarbyrå- jobbet da mye på lager. Dette er jobber som overhodet ikke er i nærheten av det jeg har utdannet meg til, hverken yrkesmessig eller lønnsmessig. Ikke var det morsomme jobber, ikke veldig utfordrende, rutinepreget var de også. Men så mye hyggelige kolleger da du! (Dessuten, litt stolthet har man da i livet. man sitter ikke på kafe og venter på drømmejobben.) Lønna var en smule bedre enn dagpenger, men ikke mye. Men det telte _veldig_ på cv og på intervju da arb.giver spurt om hvorfor jeg hadde hatt disse jobbene og ikke det jeg hadde utdannet meg til og var på intervju for. Det sier nemlig mye om innstilling og ansvarsfølelse.

"(Dessuten, litt stolthet har man da i livet. man sitter ikke på kafe og venter på drømmejobben."

Fordommer?

Som andre har nevnt i denne tråden så er det ikke alle arbeidsgivere som er så interessert i å lære opp og ansette noen som har en annen utdannelse som vil stikke ved første anledning. Da jeg gikk ledig søkte jeg på mange slike jobber og troppet opp personlig og spurte om de trengte meg, men jeg fikk ingen tilbud og fikk denne begrunnelsen et par ganger.

Når det gjelder vikarbyråer og midlertidige jobber så er det ikke så mange tilbud om en bor landlig til. En kan heller ikke legge til grunn egne muligheter for fleksibilitet i en diskusjon om andres muligheter.

Skrevet

Ingen barn og ikke noe ansvar. Sendte dokumentasjon på brutto lønn, levekostnader og hva jeg regnet med å ha igjen i netto lønn. Fikk først utsettelse, men påklaget dette og fikk da fritak.

Sett kryss i taket :-)

Skrevet

Du kan også komme hit. Her sitter vi godt og behagelig. Kan dole en god del og jobber litt inne i mellom.

Nå så jeg også desse annonsene på aetat sine sider i sommer, og vurderte å søke....

Men samtidig var det mye mediaomtale om "bedrifter" som gjennom aetat sine sider, rett og slett drev med hvit slavehandel (utga seg for å være et firma) skalkesjul...

Men nå studerer jeg, og det går desverre ikke å være nettstudent på det studiet...

Jeg vil ha meg en utdanning fordi jeg vet hva jeg vil bli, og jeg får ikke den jobben om jeg ikke utdanner meg og får praksis innen det!

Nå får jeg ikke den praksisen, men nesten... men den jobben er ikke betalt, den gjør jeg fordi jeg bryr meg om dem, og det er en nyttig erfaring...

Forrige gang jeg tok på meg en jobb som jeg viste at egentlig hadde jeg ikke forutsettniger til å klare den... (fordi aetat tvinget meg, legen rådet meg til å si nei) da jobbet jeg i tre uker og ble sykemeldt i 2 månder... Har desverre problemer med ryggen og hendene, og trenger en litt "fri" jobb der man kan sitte om man må det, eller gå frem og tilbake om man må det...

Å jobbet på rimi feks hadde vært drepen på ryggen min, da det er masse løfting.... ikke kunne jeg ha sittet i kassen heletiden heller, for sitter jeg for mye blir det også galt...

Skrevet

Nå så jeg også desse annonsene på aetat sine sider i sommer, og vurderte å søke....

Men samtidig var det mye mediaomtale om "bedrifter" som gjennom aetat sine sider, rett og slett drev med hvit slavehandel (utga seg for å være et firma) skalkesjul...

Men nå studerer jeg, og det går desverre ikke å være nettstudent på det studiet...

Jeg vil ha meg en utdanning fordi jeg vet hva jeg vil bli, og jeg får ikke den jobben om jeg ikke utdanner meg og får praksis innen det!

Nå får jeg ikke den praksisen, men nesten... men den jobben er ikke betalt, den gjør jeg fordi jeg bryr meg om dem, og det er en nyttig erfaring...

Forrige gang jeg tok på meg en jobb som jeg viste at egentlig hadde jeg ikke forutsettniger til å klare den... (fordi aetat tvinget meg, legen rådet meg til å si nei) da jobbet jeg i tre uker og ble sykemeldt i 2 månder... Har desverre problemer med ryggen og hendene, og trenger en litt "fri" jobb der man kan sitte om man må det, eller gå frem og tilbake om man må det...

Å jobbet på rimi feks hadde vært drepen på ryggen min, da det er masse løfting.... ikke kunne jeg ha sittet i kassen heletiden heller, for sitter jeg for mye blir det også galt...

Vurdert å søke attføring?

Skrevet

Vurdert å søke attføring?

Jeg gikk på attføring fra 99 til sommeren 2003... da ba jeg dem dra seg et visst sted... Aetat altså!

Har rett på omskulering da jeg allerede har en utdanning i et yrke der jeg ikke kan jobbe...

MEN når de skal bestemme utdanningsforløpet ditt, og mener at du må gjøre det sånn og slik, og at jeg ikke kan gå det jeg må gå for å bli det jeg vil bli, dessuten mente de at jeg ikke hadde noen forutsettninger til å kunne begynne på høyskole da jeg har en noelunde broket fortid, og fikk nesten til svar at bossmann var det jeg hadde å se frem til....

Gleder meg til å registrere vitnemålet mitt fra i fjord og i år der... Ligger over gjennomsnittet karaktermessig!

Skrevet

Ja, jeg ble ganske forbanna også, det er derfor jeg synes det er veldig nedverdigende om jeg noen gang må tilbake dit.

Skulle nesten tro at vi to er fra samme plass!!!

Behandlingen på aetat er heller svært dårlig, litt rart med tanke på at de fleste som går dit, går dit fordi de prøver å komme seg ut av uføret *de fleste*

Skrevet

Jeg gikk på attføring fra 99 til sommeren 2003... da ba jeg dem dra seg et visst sted... Aetat altså!

Har rett på omskulering da jeg allerede har en utdanning i et yrke der jeg ikke kan jobbe...

MEN når de skal bestemme utdanningsforløpet ditt, og mener at du må gjøre det sånn og slik, og at jeg ikke kan gå det jeg må gå for å bli det jeg vil bli, dessuten mente de at jeg ikke hadde noen forutsettninger til å kunne begynne på høyskole da jeg har en noelunde broket fortid, og fikk nesten til svar at bossmann var det jeg hadde å se frem til....

Gleder meg til å registrere vitnemålet mitt fra i fjord og i år der... Ligger over gjennomsnittet karaktermessig!

Sykt.

Jeg bestemte alt mitt selv, på tross av noe brokete skolefortid.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Skulle nesten tro at vi to er fra samme plass!!!

Behandlingen på aetat er heller svært dårlig, litt rart med tanke på at de fleste som går dit, går dit fordi de prøver å komme seg ut av uføret *de fleste*

Kanskje vi er det?? Jeg har nå erfaringer fra ulike Aetat kontor i landet men har aldri møtt makan til manglende "medfølelse" som ved dette kontoret. Jeg hadde til og med koda inn nummeret til Aetat slik at jeg kunne la være å ta telefonen om de ringte. Aetat burde vært avskaffet. Privatisert spør du meg!

Gjest kroppogsjel
Skrevet

"(Dessuten, litt stolthet har man da i livet. man sitter ikke på kafe og venter på drømmejobben."

Fordommer?

Som andre har nevnt i denne tråden så er det ikke alle arbeidsgivere som er så interessert i å lære opp og ansette noen som har en annen utdannelse som vil stikke ved første anledning. Da jeg gikk ledig søkte jeg på mange slike jobber og troppet opp personlig og spurte om de trengte meg, men jeg fikk ingen tilbud og fikk denne begrunnelsen et par ganger.

Når det gjelder vikarbyråer og midlertidige jobber så er det ikke så mange tilbud om en bor landlig til. En kan heller ikke legge til grunn egne muligheter for fleksibilitet i en diskusjon om andres muligheter.

Fordommer?

: Nei jeg vil ikke si det. Jeg uttaler meg om bl.a folk jeg kjenner og kjenner til som jeg vet er kresne og ikke tar hva som helst og som ikke er villige til å ta yrker man ser ned på, som f.eks å sitte i kassa på Rema. Så de fordommene er det ikke jeg som står for.

Og det å legge egen fleksibilitet til grunn.... altså, jeg gjør her som i andre diskusjoner, snakker utifra egen erfaring. Dette var det _jeg_ gjorde og som viste seg veldig gunstig for meg. Hva andre gjør får de stå for.

Men jeg er fryktelig lei av sytinga over arbeidsledighet når det er mange stillinger ledig, men det er jo ikke _min_ drømmejobb, så da går jeg heller på trygd/ dagpenger litt til jeg.... Latskap og arroganse er det. Og dette er det vi som jobber som betaler for.

Skrevet

Fordommer?

: Nei jeg vil ikke si det. Jeg uttaler meg om bl.a folk jeg kjenner og kjenner til som jeg vet er kresne og ikke tar hva som helst og som ikke er villige til å ta yrker man ser ned på, som f.eks å sitte i kassa på Rema. Så de fordommene er det ikke jeg som står for.

Og det å legge egen fleksibilitet til grunn.... altså, jeg gjør her som i andre diskusjoner, snakker utifra egen erfaring. Dette var det _jeg_ gjorde og som viste seg veldig gunstig for meg. Hva andre gjør får de stå for.

Men jeg er fryktelig lei av sytinga over arbeidsledighet når det er mange stillinger ledig, men det er jo ikke _min_ drømmejobb, så da går jeg heller på trygd/ dagpenger litt til jeg.... Latskap og arroganse er det. Og dette er det vi som jobber som betaler for.

Jeg vil si at arbeidsledighet IKKE er selvforskyldt. Selv skulle jeg ønske jeg fikk en kassajobb på Rema1000, men selv det er ikke lett. Der ansetter man kun skoleungdom...

Skrevet

Fordommer?

Du kan ikke generalisere kun utfra egen erfaring og dine bekjentes erfaring. Noen syns sikkert det er stas å leve på arbeidsledighetstrygd, men min erfaring er også at det er en hel del som gjør hva de kan for å få jobb, som ikke har rett på ledighetstrygd og som går på tiltak der de ikke får mer enn 245 kr dagen for full arbeidsdag. Noen snylter sikkert, men jeg tror ikke det er hovedregelen når det gjelder arbeidsledige.

Gjest enig med sola
Skrevet

Du kan ikke generalisere kun utfra egen erfaring og dine bekjentes erfaring. Noen syns sikkert det er stas å leve på arbeidsledighetstrygd, men min erfaring er også at det er en hel del som gjør hva de kan for å få jobb, som ikke har rett på ledighetstrygd og som går på tiltak der de ikke får mer enn 245 kr dagen for full arbeidsdag. Noen snylter sikkert, men jeg tror ikke det er hovedregelen når det gjelder arbeidsledige.

Helt enig med deg. Å si at arbeidsledighet konsekvent er selvforskyldt vitner om lite livserfaring, og blir som å si at alle utlendiger er drittsekker fordi en av dem har gjort noe galt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...