Gå til innhold

KrF: en gang var det forbudt å danse på visse dager

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det var 1. juledag og Langfredag.

På Langfredag er det gjerne mye folk på høyfjellshoteller, og det var visst ofte musikkunderholdning også på denne dagen, men da måtte hotellet line opp masse stoler på dansegulvet for å hindre at folk danset...

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg vet ikke om det var lovforbud, men det ble iallfall aldri arrangert dansefester 1. juledag og langfredag. Man skulle heller ikke gå på besøk, og helst ikke stå på ski f.eks.

>>Man skulle heller ikke gå på besøk, og helst ikke stå på ski f.eks.

Det har jeg ikke hørt om. Hvor gjaldt det?

Jeg husker ikke når reglene ble opphevet, men det må ha vært så sent som på 80-tallet.

Tror det var senere enn som så. Jeg jobbet på et serverings-/dansested som ekstrahjelp frem slutten av 80-tallet, og mener å huske at det ble satt ut bord og stoler over dansegulvet på langfreda'n og så hadde man "intimkonserter" istedenfor dans.

Annonse

Du har misforstått en god del.

Det stemmer at man hadde et annet normsett tidligere i forhold til dette. Det hadde ingenting med KRF og gjøre, selv om religion da var mer relatert normesettet enn i dag.

Hjemme var det spesielt andre juledag som var en slik dag. PÅ denne dagen var nesten ikke noe lov av grunner jeg ikke kjenner til. Søndagen skulle holdes hellig, om ikke av religiøse årsaker så av hensyn til naboen. Det å vaske gulv eller å rydde på Søndager ble sett på som en uting.

Jeg er oppvokst i et hjem hvor dansing ble sett på som en u-ting. Dermed ble jeg fritatt fra alt som hadde tilknytting til dans på folkeskolen. Kommer ikke fra en veldig religiøs familie, så her er det nok gamle oppfatininger inne i bildet.

Kanskje ikke noe svar, men hadde jeg danset på andre juledag ville det blitt bråk.

Du har misforstått en god del.

Det stemmer at man hadde et annet normsett tidligere i forhold til dette. Det hadde ingenting med KRF og gjøre, selv om religion da var mer relatert normesettet enn i dag.

Hjemme var det spesielt andre juledag som var en slik dag. PÅ denne dagen var nesten ikke noe lov av grunner jeg ikke kjenner til. Søndagen skulle holdes hellig, om ikke av religiøse årsaker så av hensyn til naboen. Det å vaske gulv eller å rydde på Søndager ble sett på som en uting.

Jeg er oppvokst i et hjem hvor dansing ble sett på som en u-ting. Dermed ble jeg fritatt fra alt som hadde tilknytting til dans på folkeskolen. Kommer ikke fra en veldig religiøs familie, så her er det nok gamle oppfatininger inne i bildet.

Kanskje ikke noe svar, men hadde jeg danset på andre juledag ville det blitt bråk.

Mener selvsagt første juledag.

OK.

Det er noen her som nekter for at slike regler fantes og at KrF hadde diktert dem.

Regler/oppfatninger rundt dette fantes nok. Tror fortsatt det er enkelte som følger disse gamle tradisjonene (når til og med jeg har hørt om dem). Tror imidlertid ikke det blir riktig å trekke inn Krf.

OK.

Det er noen her som nekter for at slike regler fantes og at KrF hadde diktert dem.

Rgelene fantes, helt klart, men jeg tror ikke vi skal skylde på KRF ang de. Reglene var vel mer et resultat av en viss generell puritanisme blant mange politiske partier på den tiden.

Ulv I Faarikaal

Rgelene fantes, helt klart, men jeg tror ikke vi skal skylde på KRF ang de. Reglene var vel mer et resultat av en viss generell puritanisme blant mange politiske partier på den tiden.

Men hvem skulle ha interesse av å innføre et forbud som kun har grobunn i kristen lære og puritanisme? KrF har et utall ganger fraveket prinsipper (hestehandlet)for å få gjennom puritanske kristne verdier, spesielt ang alkohol og uteliv (syndens vugge).

Men hvem skulle ha interesse av å innføre et forbud som kun har grobunn i kristen lære og puritanisme? KrF har et utall ganger fraveket prinsipper (hestehandlet)for å få gjennom puritanske kristne verdier, spesielt ang alkohol og uteliv (syndens vugge).

Jeg tror du må forstå den kulturen som også sosialdemokratiet hadde på den tiden. Arbeiderpartiet var nok mye mer ydmyk i forhold til kirken den gangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...