Gå til innhold

Berøring i sykepleien

Anbefalte innlegg

barbiesykepleieren

Jeg er sykepleierstudent ved høgskolen i Molde, første halvår. Vi er nå inne i et gruppearbeid, der vi som gruppe har valgt noe vi tror kan bli et problem for oss når vi kommer ut i praksis.

Vi har valgt å skrive om uønsket berøring. Det vil si situasjoner der den eldre pasienten (vi har konsentrert oss om eldre), vil ha mer fysisk kontakt og berøring enn det som føles naturlig for oss som sykepleiere. Det kan dreie seg om klemmer, klapsing på rumpa, at pasienten stryker oss på kinnet osv.

Vi vil skrive om hvordan man takler slike situasjoner, reaksjoner, konsekvenser for det å bryte personlige grenser og det å gi av segselv.

Vi vil veldig gjerne ha innspill fra andre som kanskje har opplevd slike situasjoner selv i det daglige arbeid, eller som kan hjelpe oss litt på vei med hva dere synes er relevant for oppgaven.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137958-ber%C3%B8ring-i-sykepleien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da eg leste overskrifta så tenkte eg naturlegvis på terapeutisk berøring. Men det er eit anna fokus de har enn det!

Eg trur dei fleste som har jobba litt har opplevd dette på eitt eller anna vis. Kvifor ikkje bruke intervju som metode, så får det gått litt djupare inn i nettopp dette?

Eg trur ikkje det er så uvanleg, faktisk. Eg syntes det var problematisk å vere i den rollen iblant sjølv da eg hadde mine første praksisperioder, men at ein lærer å takle det når ein får meir erfaring, er eg ganske sikker på.

Lykke til!