Gjest under utdanning Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Jeg er ei jente i midten av tyveårene som holder på med utdanning på privat skole og må betale for det. Foreldrene mine hjelper til med skolepengene. Jeg tenker ofte at jeg har valgt feil retning. Men den retningen jeg tror jeg passer best til, har jeg ikke noe erfaring fra. Jeg kan være perfeksjonistisk (altså egnet til produksjon, f.eks i det filmtekniske) og har veldig god tålmodighet når det kommer til slike ting. I den retningen jeg holder å utdanne meg til blir jeg fort sliten og jeg mangler motivasjon når jeg leser pensum. Hva skal jeg gjøre? Er det noen som kan gi tips og råd? Hilsen desperat jente 0 Siter
molo Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Det ligger mellom linjene dine synes jeg. Bytt til det du tror du passer til og som interesserer deg. Jo før jo heller. Det er ingen skam og snu. 0 Siter
avtrykk Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Hvis du er tredve, eller yngre, har du noen år foran deg i arbeidslivet! Det du har lært på disse årene, er sikkert ikke bortkastet. Det er utrolig hva en får bruk for. Prøv noe nytt, som du liker. Eller jobb et år. Hvis det blir for ille, går det vel an å komme tilbake til de studiene du holder på med? Lykke til med valg(ene)!! 0 Siter
snilen Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Ha tro på at du kan komme inn på en skole uten skolepenger? Der statens lånekasse gir deg pengene istedenfor foreldrene dine? Så får du heller tørre å flytte hjemmefra og bo et helt annet sted i landet, eller utlandet for den saks skyld. Eller se på mulighetene til jobb innenfor den studieretningen du går på nå. Gresset er alltid grønnere på den andre siden, du finner sjelden en student som ikke skulle ønske han studerte noe annet, om ikke annet som et tillegg. Og det kan hende det blir mye mer interessant når du er ferdig med grunnutdanningen de første årene. Kanskje finnes det muligheter med den kompetansen du nå får, også innen ditt interesseområde? 0 Siter
Gjest under utdanning Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Ha tro på at du kan komme inn på en skole uten skolepenger? Der statens lånekasse gir deg pengene istedenfor foreldrene dine? Så får du heller tørre å flytte hjemmefra og bo et helt annet sted i landet, eller utlandet for den saks skyld. Eller se på mulighetene til jobb innenfor den studieretningen du går på nå. Gresset er alltid grønnere på den andre siden, du finner sjelden en student som ikke skulle ønske han studerte noe annet, om ikke annet som et tillegg. Og det kan hende det blir mye mer interessant når du er ferdig med grunnutdanningen de første årene. Kanskje finnes det muligheter med den kompetansen du nå får, også innen ditt interesseområde? psykolog for filmtekninkere? ;-) PS: det er mange år siden jeg flyttet hjemmefra 0 Siter
Mistera Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 det jeg syntes er viktig å tenke på når man velger utdanning er om man kommer til å bli "gammel" i jobben... Altså om man kommer til å trives med det man arbeider som...Resten av ditt yrkesaktive liv... Er der muligheter for videreutdannelse om man ønsker det senere osv... En uønsket jobb blir man mye fortere utbrendt i, og man yter som oftest ikke sitt beste... 0 Siter
snilen Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 psykolog for filmtekninkere? ;-) PS: det er mange år siden jeg flyttet hjemmefra bedriftspsykolog? 0 Siter
Gjest under utdannelse Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 bedriftspsykolog? Takk for tips. Cluet er at jeg helst vil over til et helt annet fag, gjerne noe teknisk hvor jeg kan bruke mine evner til perfeksjonisme og tålmodighet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.