Gå til innhold

Fadder som er utmeldt av statskirka?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er i utgangspunktet enig med dere som ikke skjønner hvorfor man vil være fadder hvis man ikke er medlem at statskirka.

Litt på siden:

Når jeg gikk gravid med mitt første barn fikk jeg beskjed av jordmora at barnet mitt ville bli medlem av statskirka selv om jeg som mor ikke var medlem. Det synes jeg var helt idiotisk, så jeg valgte derfor å melde meg inn i Humanetisk Forbund, slik at barnet ikke ble medlem av statskirka...Barna våre er heller ikke døpt.

Nå er saken den at en nær venninne er gravid og barnefaren vil ikke vite noe av hverken henne eller barnet. Hun spurte meg for noen dager siden om jeg visste om man kunne være fadder selv om man ikke sto i statskirka. "Hvem i all verden vil være det, da" sier jeg, før hun tynt svarer "kanskje du..."

Jeg har tidligere sagt nei til å være fadder, men akkurat for hennes barn er jeg i tvil. Jeg skal bl.a. være med på fødselen og kommer nok til å følge dette barnet nært opp.

Men som hun sa, jeg kan jo være "fadder" selv om jeg ikke blir med i kirka. Men dette er noe vi får snakke nærmere om vi to...

Hvis du faktisk fortsatt er medlem av Human-Etisk forbund så er du vel strengt tatt eksludert fra å være fadder, slik jeg tolker reglene. Ikke medlem av statskirken, ja, medlem av et annet ikke-kristent livssynssamfunn, nei?

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Luise

6

• lex

5

• Anki

4

• sigga

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg trodde opprinnelig ikke det, og sa "nei. det kan jeg vel ikke?" til å være fadder for min søsters barn da jeg er utmeldt av statskirken og ikke troende.

Men man kan faktisk det. Regelen er at man skal kunne vedkjenne seg det dåpen står for - så metodister, medlemmer av kristne frimenigheter osv. kan godt være faddere i den norske kirken med god samvittighet. Men dette blir ofte ikke sjekket - og går altså på den enkeltes valg og ærlighet.

Jeg ønsker meg sterkt en lignende ordning som de har i Danmark der det "reserveforeldre"-forholdet som tradisjonelt ligger til å være fadder er skilt fra det kirkelige. Man har på en måte både kirkelige og verdslige faddere. Det er et savn for meg at jeg ikke kan ha en slik rolle for min søsters barn - men med dagens norske ordning ville jeg føle det som en uærlighet å si ja til å være fadder selv om jeg antagelig ikke ville blitt nektet om jeg ikke hadde gått veldig klart ut med hva jeg egenltig mener (libralt kirkesogn).

Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden, men vil bare gjør en ting helt klart ang. det å være fadder:

Hentet fra www.kirken.no:

"Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold."

Jeg har også lyst til å legge til siden vi er inne på religiøse spørsmål: Når ungdommer konfirmerer seg innebærer dette _ikke_ at de bekrefter det dåpsløftet som ble gitt på deres vegne da de ble døpt.

Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden, men vil bare gjør en ting helt klart ang. det å være fadder:

Hentet fra www.kirken.no:

"Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold."

Jeg har også lyst til å legge til siden vi er inne på religiøse spørsmål: Når ungdommer konfirmerer seg innebærer dette _ikke_ at de bekrefter det dåpsløftet som ble gitt på deres vegne da de ble døpt.

Ja, jeg er klar over dette - men det er det mange som ikke er.

Jeg kjenner folk som er blitt utsatt for svært ubehagelige reaksjoner når de har sagt nei til å være fadder, fordi det tolkes som at man ikke er villig til å ansvar for barnet om noe skulle skje med foreldrene, blant annet en som ble skjelt ut av sin far etter å ha sagt nei til å være fadder for sin mye yngre bror. Personen var på dette tidspunktet utmeldt av statskirken og selverklært ikke-religiøs.

Fint at du presiserer, jeg synes dette er viktig å være klar over - for både religiøse og ikke-religiøse.

Man kan vel være vel så kristen selv om man ikke står i statskirken?

En av fadderne til mine stebarn er pinsevenn, det var ikke noe problem, han er jo kristen selv om han ikke står i Den norske kirken.

Men generelt tror jeg det er opp til presten å bestemme.

Man kan selvsagt være kristen uten å være medlem i statskirken.

Men man kan ikke være fadder for et katolsk barn om man ikke selv er katolikk. Omvendt derimot - en katolikk kan være fadder for en barn som blir døpt i statskirken.

Annonse

Man kan selvsagt være kristen uten å være medlem i statskirken.

Men man kan ikke være fadder for et katolsk barn om man ikke selv er katolikk. Omvendt derimot - en katolikk kan være fadder for en barn som blir døpt i statskirken.

Strengt tatt skal vel ikke en pinsevenn kunne være fadder ved dåp i statskirken?

Pinsevenner "forkaster" jo barnedåp - dvs. praktiserer voksendåp (troendes dåp).

Strengt tatt skal vel ikke en pinsevenn kunne være fadder ved dåp i statskirken?

Pinsevenner "forkaster" jo barnedåp - dvs. praktiserer voksendåp (troendes dåp).

Lurte på dette, jeg også - trodde ikke medlemmer av kristne trossamfunn som ikke godkjenner barnedåp (pinsevenner, baptister osv) kunne være faddere, det var det min søster fikk vite da hun måtte finne annen fadder enn meg.

Men noen prester er kanskje glad man velger en fadder som faktisk er praktiserende kristen heller enn "julekristen", og ser gjennom fingrene med forholdet til barnedåp?

Jeg er ikke personlig kristen - står heller ikke i statskirken, men vil overhodet ikke ha noe problem med å gi mitt fadderbarn innsikt i den kristene tro.

Men det er ikke innsikt/kunnskap man lover å bidra med. Det er religiøs opplæring - å lære barna å bli kristne.

Fra kirkens infoside:

"...lover fadderen å be for barnet og lære barnet å be.....

...I en sum skal fadderen hjelpe til at barnet skal bli hos Kristus når det vokser opp."

Lurte på dette, jeg også - trodde ikke medlemmer av kristne trossamfunn som ikke godkjenner barnedåp (pinsevenner, baptister osv) kunne være faddere, det var det min søster fikk vite da hun måtte finne annen fadder enn meg.

Men noen prester er kanskje glad man velger en fadder som faktisk er praktiserende kristen heller enn "julekristen", og ser gjennom fingrene med forholdet til barnedåp?

Jeg tror du har helt rett i at prester ser gjennom fingrene når det gjelder faddere fra kristne trossamfunn som ikke praktiserer barnedåp - og det kan jeg egentlig forstå.

Ikke så rart at de ikke ønsker å avvise faddere som faktisk er kristne, dersom dette medfører at barnet får faddere som kun er "kartotek-lik" i statskirken.

Nei, det kan man ikke. kanskje hvis du er medlem av en annen menighet. men hvem ønsker en fadder som ikke er kristen som fadder da?? Skal h*n stå å lyve i kirka?? det kan vel ingen prest tillate vel?

"men hvem ønsker en fadder som ikke er kristen som fadder da?? Skal h*n stå å lyve i kirka?? det kan vel ingen prest tillate vel? "

Jeg valgte ikke faddere som var kristne da sønnen min skulle døpes. jeg valgte faddere som jeg visste kom til å være der for sønnen min opp i gjennom, det var langt viktigere for meg.

Og jeg har vært fadder for ene niesa mi og skal være det for den minste nevøen min, og jeg finnes ikke det fnugg kristen...

"men hvem ønsker en fadder som ikke er kristen som fadder da?? Skal h*n stå å lyve i kirka?? det kan vel ingen prest tillate vel? "

Jeg valgte ikke faddere som var kristne da sønnen min skulle døpes. jeg valgte faddere som jeg visste kom til å være der for sønnen min opp i gjennom, det var langt viktigere for meg.

Og jeg har vært fadder for ene niesa mi og skal være det for den minste nevøen min, og jeg finnes ikke det fnugg kristen...

Hvorfor i all verden døper folk ungene sine om de ikke er " det fnugg kristne"?

Mange svarer at det er en hyggelig tradisjon.... Hvordan det kan være en hyggelig tradisjon å delta i et religiøst rituale man ikke tror på og attpåtil lyve offentlig er for meg uforståelige.

Hvorfor i all verden døper folk ungene sine om de ikke er " det fnugg kristne"?

Mange svarer at det er en hyggelig tradisjon.... Hvordan det kan være en hyggelig tradisjon å delta i et religiøst rituale man ikke tror på og attpåtil lyve offentlig er for meg uforståelige.

Føler ikke at jeg "skylder" noen å gi noen grunn til at jeg valgte å døpe sønnen min jeg da - enkelt og greit. det har ingen andre noe med...

Annonse

Føler ikke at jeg "skylder" noen å gi noen grunn til at jeg valgte å døpe sønnen min jeg da - enkelt og greit. det har ingen andre noe med...

Det er da heller ingen som har sagt at du plikter å forklare deg.

Det jeg skrev var at jeg synes det er veldig rart at man velger å døpe barna om man ikke er kristen.

Jeg vet selvsagt at de fleste barn som døpes har foreldre som ikke er "personlig kristne" (dumt uttrykk, men du vet hva jeg mener....) men som likevel føler en tilknytning til kristendommen.

Når du kommenterer andres innlegg, må det vel være greit å få kommentarer på ditt eget også?

Det er da heller ingen som har sagt at du plikter å forklare deg.

Det jeg skrev var at jeg synes det er veldig rart at man velger å døpe barna om man ikke er kristen.

Jeg vet selvsagt at de fleste barn som døpes har foreldre som ikke er "personlig kristne" (dumt uttrykk, men du vet hva jeg mener....) men som likevel føler en tilknytning til kristendommen.

Når du kommenterer andres innlegg, må det vel være greit å få kommentarer på ditt eget også?

Joda, helt greit det... Skjønner bare ikke at det ikke bare er å godta andres valg, så kan dere heller velge ut fra hva dere mener er det riktige. :)

Gjest uten signatur

Joda, helt greit det... Skjønner bare ikke at det ikke bare er å godta andres valg, så kan dere heller velge ut fra hva dere mener er det riktige. :)

Jeg støtter ate's syn, og jeg vil tro at hun respekterer deg, men som meg: ikke forstår ditt valg.

Jeg støtter ate's syn, og jeg vil tro at hun respekterer deg, men som meg: ikke forstår ditt valg.

Og det er helt greit for meg at du ikke forstår mitt valg - jeg skjønner antagelig ikke deresheller, for å si det sånn :) Men jeg syns det er greit at andre har et annet syn på det enn meg. Jeg klarer bare ikke å tro på noe av det jeg har hørt om kristendom.

Hvis du faktisk fortsatt er medlem av Human-Etisk forbund så er du vel strengt tatt eksludert fra å være fadder, slik jeg tolker reglene. Ikke medlem av statskirken, ja, medlem av et annet ikke-kristent livssynssamfunn, nei?

Jeg har vært fadder to ganger selv om jeg ikke er medlem. Jeg er kristen ,men bare medlem av et annet trossamfunn. De som valgte meg er vel i grunnen ikke så kristne selv men døpte barnet p.g.a tradisjon. Jeg godtok å være fadder fordi jeg synes at jeg ihvertfall kan gi barnet noe igjen fra mine kunnskaper og tro.

Gjest Faddere er noe tull, egentlig

Nei, det kan man ikke. kanskje hvis du er medlem av en annen menighet. men hvem ønsker en fadder som ikke er kristen som fadder da?? Skal h*n stå å lyve i kirka?? det kan vel ingen prest tillate vel?

Hallo! HVOR mange faddere i norske kirker tror DU er kristne da? Det er vel samme prosenten som det er prosent kristne i kirken julaften det!

Å være fadder er bare en gest, noe på papiret, noen som skal ståv ed siden av i kirken.

Mitt inntrykk er at det blir ikke fulgt opp etterpå. Ikke før i konfirmasjonen, DA blir fadderne bedt.

Så de som følger opp barnet ditt er de som er mest glad i det (og deg/dere),og det skifter med åra. Ikke alltid at det er fadderen hele veien oppimellom. Særlig ikke hvis fadderen er familie. MYE dårlige familieforhold og uenigheter rundt om ser du...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...