Gå til innhold

Halv trygdeytelse ?

Anbefalte innlegg

Gjest datteren

Min mor har jobbet i helsevesenet siden 78 og i 1980 fikk hun sitt første barn. Hun begynte da å jobbe halvt for å kunne ta seg av barnet. Hun fikk sitt andre barn i 85 og da brøt en kronisk sykdom ut hos henne. Hun hadde tenkt å begynne å arbeide mer enn 50% etter det andre barnet ble født, men pga sykdom har hun siden jobbet 50 %. Syksommen er en kronisk tarmsykdom. (Chrons) Hun har også en del smerter og skader i muskkler og skjelett, både pga Chrons og belastningskader gjennom jobben. Siden hun ikke kan jobbe 100% på grunn av sykdom lurer vi på om hun kan ha rett til en 50 % trygdeytelse. Hvilken i såfall og hvordan går hun frem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138208-halv-trygdeytelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først avtal tid hos trygdekontoret for en samtale om hvilke trygdeytelser, og hvilken dokumentasjon hun trenger, samt få papirer som skal fylles ut.

Deretter en tur til legen for å få erklæringer - dersom hun har vært hos spesialister er disse erklæringene best, veldig viktig å ha med.

Legen sender inn papirer til trygdeetaten, saken behandles og så får man svar.

Det er viktig at man forsøker å ha god kommunikasjon med legen, slik at man er klar over at alle vinklinger/lidelser er med i erklæringen, det kan være ok å gå gjennom papirene sammen etter at legene har fylt dem ut, eller be legen sende en kopi til henne når han sender det til trygdekontoret.

På den måten har man sjanse til å få rettet opp feil og sendt inn ny erklæring før saken blir behandlet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138208-halv-trygdeytelse/#findComment-865019
Del på andre sider

Gjest datteren

Først avtal tid hos trygdekontoret for en samtale om hvilke trygdeytelser, og hvilken dokumentasjon hun trenger, samt få papirer som skal fylles ut.

Deretter en tur til legen for å få erklæringer - dersom hun har vært hos spesialister er disse erklæringene best, veldig viktig å ha med.

Legen sender inn papirer til trygdeetaten, saken behandles og så får man svar.

Det er viktig at man forsøker å ha god kommunikasjon med legen, slik at man er klar over at alle vinklinger/lidelser er med i erklæringen, det kan være ok å gå gjennom papirene sammen etter at legene har fylt dem ut, eller be legen sende en kopi til henne når han sender det til trygdekontoret.

På den måten har man sjanse til å få rettet opp feil og sendt inn ny erklæring før saken blir behandlet.

Tusen takk for svar, tiliti.

Vet du hva slags trygdeordninger som kan være aktuelle og har du noen formening om det er sannsynlig at moren min går under noen av disse.

Hun må nok innom trygdekontoret, men gruer seg til hele papirmølja og møtet med "systemet". Foreldrene mine har greid seg godt økonomisk lenge, men nå tjener faren min mindre pga jobbskifte så spørsmålsstillingen har blitt mer aktuell for dem igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138208-halv-trygdeytelse/#findComment-865025
Del på andre sider

Tusen takk for svar, tiliti.

Vet du hva slags trygdeordninger som kan være aktuelle og har du noen formening om det er sannsynlig at moren min går under noen av disse.

Hun må nok innom trygdekontoret, men gruer seg til hele papirmølja og møtet med "systemet". Foreldrene mine har greid seg godt økonomisk lenge, men nå tjener faren min mindre pga jobbskifte så spørsmålsstillingen har blitt mer aktuell for dem igjen.

Forutsatt at hun ikke er under aktiv behandling med utsikter til bedring er jo alternativene attføring for å finne en jobb hun kan leve med i 100%. Dersom dette ikke er aktuelt kan hun nok søke 50% uføretrygd, men det må en del til. Som sagt er ekspert-uttalelser en stor fordel, og alle datoer mht legebesøk osv som forklarer når sykdommen brøt ut og at det garantert er derfor hun har jobbet 50%, viktige å ha med.

Dette er en slik sak det kan forekomme noe "gnuffing" i, men det er langt fra den verste typen.

Jeg vil si; fiks spesialist-erklæringer, legeerlæringer, datoer osv osv og skriv en god søknad. Ha god dialog med trygdekontoret fra starten av.

SÅ får dere heller ta problemene hvis de kommer, for det er ikke alltid det blir problemer.

Jeg grudde meg til møtet med systemet da jeg skulle søke attføring, men de beit ikke hodet av meg.

Man får heller ta det som det kommer, tenker jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138208-halv-trygdeytelse/#findComment-865048
Del på andre sider

Gjest Gode erfaringer

Forutsatt at hun ikke er under aktiv behandling med utsikter til bedring er jo alternativene attføring for å finne en jobb hun kan leve med i 100%. Dersom dette ikke er aktuelt kan hun nok søke 50% uføretrygd, men det må en del til. Som sagt er ekspert-uttalelser en stor fordel, og alle datoer mht legebesøk osv som forklarer når sykdommen brøt ut og at det garantert er derfor hun har jobbet 50%, viktige å ha med.

Dette er en slik sak det kan forekomme noe "gnuffing" i, men det er langt fra den verste typen.

Jeg vil si; fiks spesialist-erklæringer, legeerlæringer, datoer osv osv og skriv en god søknad. Ha god dialog med trygdekontoret fra starten av.

SÅ får dere heller ta problemene hvis de kommer, for det er ikke alltid det blir problemer.

Jeg grudde meg til møtet med systemet da jeg skulle søke attføring, men de beit ikke hodet av meg.

Jeg har, i motsetning til mange andre høres det ut til, hele min mangeårige syke-/attførings-/rehab-periode opplevd at det er trygdekontoret som har behandlet meg 'penest' og mest hensynsfullt.

De har en gang overprøvd legen min som prøvde nekte meg sykemelding i et helt år. De sa uten videre at jeg måtte tad et med ro resten av 'sykmeldingsåret' for å se om det kunne hjelp meg.

De overprøvde også aetat som ville kjøre meg i et attføringskjør som fikk meg til å knekke sammen. De ringte rett og slett og sa de førte meg over på rehab. igjen.

Og nå til slutt hadde jeg ventet en durabelig kamp om uføretrygd, men jeg ble møtt med bare forståelse da også, og ingen la ei liten flis i veien for meg engang. De mente helt klart at jeg nå trengte fred og ro en lang periode framover.

Så IKKE gå utifra at alle trygdesaksbehandlere er like grufulle som ryktene sier!

Men jeg var jo som sagt altså attført så det holdt, samt sjekket at flere spesialister FØR jeg søkte uføretrygd. Jeg skrev også en 'forklaring' om min dårlige helsetilstand selv til trygdekontoret. Legene får av erfaring ikke med seg alle detaljer om pasientenes begredelige helsehverdag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138208-halv-trygdeytelse/#findComment-865069
Del på andre sider

Jeg har, i motsetning til mange andre høres det ut til, hele min mangeårige syke-/attførings-/rehab-periode opplevd at det er trygdekontoret som har behandlet meg 'penest' og mest hensynsfullt.

De har en gang overprøvd legen min som prøvde nekte meg sykemelding i et helt år. De sa uten videre at jeg måtte tad et med ro resten av 'sykmeldingsåret' for å se om det kunne hjelp meg.

De overprøvde også aetat som ville kjøre meg i et attføringskjør som fikk meg til å knekke sammen. De ringte rett og slett og sa de førte meg over på rehab. igjen.

Og nå til slutt hadde jeg ventet en durabelig kamp om uføretrygd, men jeg ble møtt med bare forståelse da også, og ingen la ei liten flis i veien for meg engang. De mente helt klart at jeg nå trengte fred og ro en lang periode framover.

Så IKKE gå utifra at alle trygdesaksbehandlere er like grufulle som ryktene sier!

Men jeg var jo som sagt altså attført så det holdt, samt sjekket at flere spesialister FØR jeg søkte uføretrygd. Jeg skrev også en 'forklaring' om min dårlige helsetilstand selv til trygdekontoret. Legene får av erfaring ikke med seg alle detaljer om pasientenes begredelige helsehverdag.

Lykke til!

Jeg skrev også forklaring, og fikk masse hjelp da legen min leverte en erklæring som bare tydet på at han hverken hadde lest papirene, hørt hva jeg sa, eller hadde peiling på hva trygdesystemet dreide seg om what so ever.

Trygdekontoret stilte opp og "truet med" å kalle inn legen til møte, var fullt og helt på min side, og når ny erklæring kom behandlet de saken på to dager.

Så jeg har også hyggelige erfaringer når det gjelder attføring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138208-halv-trygdeytelse/#findComment-865197
Del på andre sider

Annonse

Gjest datteren

Tusen takk for svar. Du har vært til stor hjelp. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138208-halv-trygdeytelse/#findComment-865589
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...