Gå til innhold

Ufør for å slippe skolen

Anbefalte innlegg

Legger inn innlegget her på åpent forum også, hvor det er flere brukere som kan gi råd.

Ei jente på min alder som jeg kjenner prøver å bli ufør for å slippe skolen og jobbing senere.

Vi møtes nesten hver helg på fester, og ingen er så sprek som henne.Hun har aldri meldt frafall fra festene på grunnlag av dårlige dager, og vi har aldri sett henne syk.

Grunnen til at jeg nå vet hun prøver å bli erklert ufør å få trygd, er at ei anna venninde overhørte noe hun og moren hennes snakket om en gang.

Ingen av disse to vet at noen lyttet på samtalen, for de var et annet sted der de ikke kunne ane at kjente også var.

Moren til jenta sa noe sånt som at hun skulle hjelpe henne å få trygd om hun var lei av skolen.Hun sa mere også, at hun selv fikk trygd fordi hun aldri ga opp, og at det var lett å få det om hun var med til mange leger og psykologer.Det var bare å spille syk sa hun.Og det har vi merket at hun har gjort siden samtalen med moren, men ikke når vi skal på fest, da er hun alltid frisk.Moren har tatt henne med på en masse undersøkelser for å samle inn nok uttalelser til å få innfridd uføretrygden har vi forstått.Hun har også begynt å være mye borte fra skolen fordi moren mener det passer inn i et sykdomsbilde.Det har noen andre overhørt.

Nå er jeg og de to jeg har betrodd meg til i tvil om hva vi skal gjøre og si, hun er en venninde av oss derfor er det kansje ikke noe vi kan gjøre egentlig?Vi bryr oss om henne.

Men vi er også veldig lei av skolen, å synes det er urettferdig at hun skal slippe og få betalt for det.Vi har diskutert mye om at det er vi som må jobbe senere for å få finansiert hennes uføretrygd som hun ikke skulle ha hatt.Det blir litt rart å omgås henne når vi vet dette.Dette er et vanskelig dilemma for oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138233-uf%C3%B8r-for-%C3%A5-slippe-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• avtrykk

4

• tiliti

3

• Gaupa1365380646

3

Mest aktive i denne tråden

Tenk på deres egen situasjon og blås i hennes. Uføretrygd er ikke fremtiden for noen. Dere er unge og har fremtiden foran dere. Pass på at dere får utnyttet mulighetene dere har. Hvis denne venninnen kommer og ber om hjelp, da kan dere hjelpe henne. Ikke tving hjelpen på henne. Lykke til med livet deres og husk at dere lever i spennende tider hvor det er mye muligheter. Bestemødrene og oldemødrene deres hadde ikke det.

Forutsatt at det du gjengir er riktig synes jeg vel egentlig veldig synd i vennina deres.

Hun har tydeligvis en mor som ikke vet å hjelpe sin datter frem i livet. Det kan det selvsagt være mange grunner til.

Å bli uføretrygdet i ung alder uten noen egentlig grunn er å hjelpe datteren med en bjørnetjeneste som hun garantert vil angre på senere i livet. Særlig når venninnegjengen har fått seg utdannelse og godt betalte jobber.

Å gå hele dagene uten og ha noe og gjøre oppleves for mange friske personer som et fattig og meningsløst liv. J.mfør mange arbeidsledige.

Stå på og skaff dere en god utdannelse, det lønner seg i lengden :-)

mvh

Tenk på deres egen situasjon og blås i hennes. Uføretrygd er ikke fremtiden for noen. Dere er unge og har fremtiden foran dere. Pass på at dere får utnyttet mulighetene dere har. Hvis denne venninnen kommer og ber om hjelp, da kan dere hjelpe henne. Ikke tving hjelpen på henne. Lykke til med livet deres og husk at dere lever i spennende tider hvor det er mye muligheter. Bestemødrene og oldemødrene deres hadde ikke det.

Tusen takk for fine ord.

Ville bare tillegge at moren til den ene venninda jeg har betrodd meg til har fortalt dette til moren sin, og hun mener det er viktig å gi trygdeetaten en forsiktig beskjed om at det er fæle ting på gang her.Hun har lest hun kan fortelle dem det uten å oppgi navn.

Men vi vennene er nå redde for hva som kan skje med venninda vår nå når trygdefolkene får vite litt.Det kan ikke skje noe galt med henne nei?

Tusen takk for fine ord.

Ville bare tillegge at moren til den ene venninda jeg har betrodd meg til har fortalt dette til moren sin, og hun mener det er viktig å gi trygdeetaten en forsiktig beskjed om at det er fæle ting på gang her.Hun har lest hun kan fortelle dem det uten å oppgi navn.

Men vi vennene er nå redde for hva som kan skje med venninda vår nå når trygdefolkene får vite litt.Det kan ikke skje noe galt med henne nei?

Nei det skjer nok ikke noe galt med henne, annet enn at det dere forteller er galt i seg selv. Det forteller om en annen tankegang enn den jeg vokste opp med f.eks. Jeg som har døtre som nå velger studier for fremtiden er stolt av at de har ambisjoner. Det hadde og har jeg fremdeles, og de ambisjonene er mitt anker i livets vanskeligheter som ingen kan unnslippe.

Bare stå på for dere selv. Da ordner det seg nok, men jeg har full forståelse for deres bekymringer.

Gjest LucySky

Nei det skjer nok ikke noe galt med henne, annet enn at det dere forteller er galt i seg selv. Det forteller om en annen tankegang enn den jeg vokste opp med f.eks. Jeg som har døtre som nå velger studier for fremtiden er stolt av at de har ambisjoner. Det hadde og har jeg fremdeles, og de ambisjonene er mitt anker i livets vanskeligheter som ingen kan unnslippe.

Bare stå på for dere selv. Da ordner det seg nok, men jeg har full forståelse for deres bekymringer.

Utrolig lange ører folk har på stedet der dere bor, da!

Og veldig sladrete.

Jeg syns synd på venninna deres, både fordi hun åpenbart har en håpløs mor, OG venninner som kan tenke seg å sladre på henne til trygdeetaten. Vet dere egentlig hvordan hun har det når dere ikke ser henne?

Personlig var jeg kjempesjuk med angst fra jeg var 15. Ingen visste det, uten min nærmeste familie. Jeg var et "festmenneske", ja!

Og nei, bestevenninna mi visste det ikke. Nå ble ikke jeg trygdet på grunn av psykiske problemer før jeg ble nesten 40. Da hadde jeg hatt det vanskelig lenge nok. Ikke at det er noe "gøy" å være trygdet, det skal gud vite.

Hvordan kan dere være så skråsikre på at det alle er så mistenkelig heldige med å "overhøre" er sant?

Annonse

Utrolig lange ører folk har på stedet der dere bor, da!

Og veldig sladrete.

Jeg syns synd på venninna deres, både fordi hun åpenbart har en håpløs mor, OG venninner som kan tenke seg å sladre på henne til trygdeetaten. Vet dere egentlig hvordan hun har det når dere ikke ser henne?

Personlig var jeg kjempesjuk med angst fra jeg var 15. Ingen visste det, uten min nærmeste familie. Jeg var et "festmenneske", ja!

Og nei, bestevenninna mi visste det ikke. Nå ble ikke jeg trygdet på grunn av psykiske problemer før jeg ble nesten 40. Da hadde jeg hatt det vanskelig lenge nok. Ikke at det er noe "gøy" å være trygdet, det skal gud vite.

Hvordan kan dere være så skråsikre på at det alle er så mistenkelig heldige med å "overhøre" er sant?

Jeg forstår hva du hinter til, men jeg vet ikke om den mer perifirerte venninda mi og ei hun kjenner har lytta ved stueveggen med bevisst mening.

Hun sier hun ikke har gjort det, men jeg kan ikke gi garantier for den uttalelsen.

Det jeg vet er at mange har snakket mye om at denne familien lurer til seg offentlige penger de ikke har krav på.

Kansje de dro dit og lyttet til de endelig fant beviser?Jeg vet ikke.

Men en til som jeg vet jeg kan stole på har overhørt sånne samtaler mellom mor til venninda mi og henne også,derfor vet jeg at det er sant.Det er det som er så leit.

Vent nå litt og se først _om_ hun får uføretrygd. Det skal ikke være så enkelt at det bare er å "bestille" det på trygdekontoret. Så dersom hun er frisk som en fisk, så vil hun ikke få det. Selv om ikke dere vet om noe fysisk, så kan det jo være andre årsaker som gjør at hun kan kvalifisere for en trygd.

Når det er sagt så har en av mine aller nærmeste venninner skal å snike til seg uførtetrygd på diagnosen latskap. Hun vet jeg er klin forbanna, men gir blanke. Hun har ikke lyst til å gå på skole og det finnes ikke den jobb hun har lyst på. "Heldigvis" er hun allergisk mot det meste og har brukt dette som argumentasjon overfor trygdekontoret, legeerklæringer får hun selvfølgelig også på dette. hos legen øser hun ut all sin bekymring over tapt utdannelse og bla bla bla, så hun har papirene i orden. Det sier seg selv at respekten for henne er borte, og hun har selv skrevet seg ut av vennegjengen. Veldig trist, men ikke mitt problem lenger. Har vært studieveileder/ psykolog/ sykepleier lenge nok, nå kom den "ekte" jenta frem og hun er en bedrager.

MEN la nå det være sagt, jeg tar høyde for at min venninne er et unntak!!! Jeg regner ikke med at alle på trygd er så sleipe og falske.

Vent nå litt og se først _om_ hun får uføretrygd. Det skal ikke være så enkelt at det bare er å "bestille" det på trygdekontoret. Så dersom hun er frisk som en fisk, så vil hun ikke få det. Selv om ikke dere vet om noe fysisk, så kan det jo være andre årsaker som gjør at hun kan kvalifisere for en trygd.

Når det er sagt så har en av mine aller nærmeste venninner skal å snike til seg uførtetrygd på diagnosen latskap. Hun vet jeg er klin forbanna, men gir blanke. Hun har ikke lyst til å gå på skole og det finnes ikke den jobb hun har lyst på. "Heldigvis" er hun allergisk mot det meste og har brukt dette som argumentasjon overfor trygdekontoret, legeerklæringer får hun selvfølgelig også på dette. hos legen øser hun ut all sin bekymring over tapt utdannelse og bla bla bla, så hun har papirene i orden. Det sier seg selv at respekten for henne er borte, og hun har selv skrevet seg ut av vennegjengen. Veldig trist, men ikke mitt problem lenger. Har vært studieveileder/ psykolog/ sykepleier lenge nok, nå kom den "ekte" jenta frem og hun er en bedrager.

MEN la nå det være sagt, jeg tar høyde for at min venninne er et unntak!!! Jeg regner ikke med at alle på trygd er så sleipe og falske.

Hun og moren hennes er overhørt når de har avtalt at hun skal spille syk og klage til hun får trygd innvilget, så jeg vet det er noe bedragerigreier.

Jeg tror trygdefolkene vil gi henne trygd, for hun og moren har jobbet med dette veldig lenge nå, men jeg tror hun og moren drar til enda flere leger og sånnt for å prøve å få enda mere tillegg i trygden fordi hun er så ung.

Si fra til trygdeetaten.

Man skal være sterk for å ikke bli "ødelagt" av å gå på uføretrygd (eller å ha en sånn mor), det å tusle dag ut og dag inn uten å gjøre noe meningsfylt kan knekke selv de sterkere av oss.

For hennes skyld; si fra hva dere mistenker. Dersom saken er bra nok til uføretrygd så skjer det ingenting. Dersom de derimot finner hull i historien når de ser enda nærmere etter så blir det ikke noe uføretrygd. Svindelstraffer snakker man ikke om før man allerede har svindlet til seg masse penger.

Det er selvfølgelig forkastelig å drive med trygdesvindel. Men det er vel egentlig mest synd på jenta selv - tenk å begrense livet sitt til et liv på uføretrygd når man ikke må. Jeg vil tro at de som virkelig _må_ uføretrygdes vil fortelle at det ikke er en dans på roser. Man blir vel minstepensjonist for livet når man ikke har jobbet noe før man uføretrygdes.

Jeg fatter ikke at en person kan ha så lite ambisjoner på egne vegne.

Annonse

Gjest Brittamor

Det er selvfølgelig forkastelig å drive med trygdesvindel. Men det er vel egentlig mest synd på jenta selv - tenk å begrense livet sitt til et liv på uføretrygd når man ikke må. Jeg vil tro at de som virkelig _må_ uføretrygdes vil fortelle at det ikke er en dans på roser. Man blir vel minstepensjonist for livet når man ikke har jobbet noe før man uføretrygdes.

Jeg fatter ikke at en person kan ha så lite ambisjoner på egne vegne.

Tror en person som uføretrygdes før myndighetsalder får mye ekstra, ca 10.000 kr hver måned og veldig lite skatt.Hoppet fra ingenting til den summen må fortone seg lukrativt i så ung alder.

Tror en person som uføretrygdes før myndighetsalder får mye ekstra, ca 10.000 kr hver måned og veldig lite skatt.Hoppet fra ingenting til den summen må fortone seg lukrativt i så ung alder.

Dersom du skal ha "ung ufør" (som betegner det at man får mer penger blant annet) skal vedkommende må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom.

Det er kanskje mulig, men utrolig vanskelig å få gjennom ung ufør dersom det egentlig ikke feiler deg noe.

Ja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg så en av de gamle venninnene mine gikk ut i offentlig media for noe lignende i forrige uker.

Jeg blir helt dårlig av hva noen mødre kan gjøre for å få sympati og ljuge om for at man skal få urettmessig hjelp.

Jeg ganske enkelt spyr.

Gjest Brittamor

Jeg har dyp sympati med et menneske som tror at lykken i livet er å få uføretrygd. Tenk å bli oppfostret til å tro at det er lykken i livet.

Vet du, i følge skattelistene så ser det ut som de trygdede lever et fint liv, ingen som har så høy formue som mange av dem.Rart.Og med den vesle skatten og alle tillegg blir det mye mer igjen enn jeg trodde før jeg sjekket disse listene.

Forkastelig at friske mennesker utnytter dette.Etter det jeg leser,ser det ut som det går i arv.Kjenner til sådane tilfeller ja.

Gjest Brittamor

Ja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg så en av de gamle venninnene mine gikk ut i offentlig media for noe lignende i forrige uker.

Jeg blir helt dårlig av hva noen mødre kan gjøre for å få sympati og ljuge om for at man skal få urettmessig hjelp.

Jeg ganske enkelt spyr.

Misbruk må føles ekstra ille for slike som deg, som er syke(etter det jeg har lest) Dorthe, og skal ha trygden.

Jeg tror ikke misbrukere tenker særlig over hvor alvorlig det er det de gjør.Lavmål er det.

Ingen grunn til å være misunnelig. Unn henne heller å leve på et minimum av penger i årevis, kanskje resten av sitt liv. Det blir sikkert kjempemorsomt når alle vennene er ferdig med utdannelsen og har råd til det de ønskerseg og vil gjøre, og hun må sitte hjemme og spare på kronene!

For det kan ikke være snakk om store trygda hvis dere enda går på skole?

Vet du, i følge skattelistene så ser det ut som de trygdede lever et fint liv, ingen som har så høy formue som mange av dem.Rart.Og med den vesle skatten og alle tillegg blir det mye mer igjen enn jeg trodde før jeg sjekket disse listene.

Forkastelig at friske mennesker utnytter dette.Etter det jeg leser,ser det ut som det går i arv.Kjenner til sådane tilfeller ja.

Jeg er uføretrygdet og har formue. Det er fordi jeg har en bil som er kjøpt for uførefosikringen jeg hadde. Dessuten har jeg ingen lån fordi jeg ikke har råd til å betale på noen lån. Hvilken reell formue har jeg da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...