Gå til innhold

Rover75


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dyrt og upraktisk.

Og engelsk.

*grøss*

Du er jo en jordnær mann, Kahn, og skal ha honnør for det. For oss kulturmennesker er det imidlertid slik at vi vektlegger en del andre aspekter ved bilholdet. Stil, estetikk, trivsel er sentrale stikkord.

Man må altså rett og slett føle seg vel i og ved bilen, uten at det nødvendigvis måte koste all verden.

Rent teknisk er de fleste biler av bra nok kvalitet og plass har jeg aldri mangla. Ikke driver jeg budfirma og ikke driver jeg sjøen.

Rover 75 har jeg ikke tilstrekkelig kunnskap om, men Rover har laget mye pent opp gjennom tidene...i en generelt stolt, britisk biltradisjon.

Nordmenn er jo et folk av samlere og bønder, og våre bilvalg bærer preg av det.

...

Når du skal skifte ut brødbilen, får du gi meg et signal, slik at vi kan få diskutert saken....med utgangspunkt i bilglede og estetikk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138274-rover75/#findComment-865458
Del på andre sider

Du er jo en jordnær mann, Kahn, og skal ha honnør for det. For oss kulturmennesker er det imidlertid slik at vi vektlegger en del andre aspekter ved bilholdet. Stil, estetikk, trivsel er sentrale stikkord.

Man må altså rett og slett føle seg vel i og ved bilen, uten at det nødvendigvis måte koste all verden.

Rent teknisk er de fleste biler av bra nok kvalitet og plass har jeg aldri mangla. Ikke driver jeg budfirma og ikke driver jeg sjøen.

Rover 75 har jeg ikke tilstrekkelig kunnskap om, men Rover har laget mye pent opp gjennom tidene...i en generelt stolt, britisk biltradisjon.

Nordmenn er jo et folk av samlere og bønder, og våre bilvalg bærer preg av det.

...

Når du skal skifte ut brødbilen, får du gi meg et signal, slik at vi kan få diskutert saken....med utgangspunkt i bilglede og estetikk :-)

Husker du disse?

http://www.philseed.com/ifa.html

http://www.bilhistorie.no/5060/lav7.htm

http://www.bilhistorie.no/6070/lav15.htm

http://www.die-besten.de/wartburg/homepage800x600.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138274-rover75/#findComment-865472
Del på andre sider

Det var morsomme lenker du hadde funnet fram til. Godt voksne som vi er, vi i vår alder, husker vi selvsagt disse vognene. Det var ikke akkurat klassevogner, men begynnelsen til den allmenne motorisering av det norske folk. De fungerte, de var billige og var Øst-Europeiske, slik at vår valutabeholdning ikke tok altfor stor skade. Vi som tok oss en tur til Øst-Tyskland umiddelbart etter murens fall, så også alle Trabanter som preget bybilde (og ødela luftkvaliteten). Direkte etterkommere etter de som du trekker fram.

Morsomt å se dem igjen. Mange har gode minner knyttet til disse, siden alle de tekniske problemene er fortrengt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138274-rover75/#findComment-865481
Del på andre sider

Det var morsomme lenker du hadde funnet fram til. Godt voksne som vi er, vi i vår alder, husker vi selvsagt disse vognene. Det var ikke akkurat klassevogner, men begynnelsen til den allmenne motorisering av det norske folk. De fungerte, de var billige og var Øst-Europeiske, slik at vår valutabeholdning ikke tok altfor stor skade. Vi som tok oss en tur til Øst-Tyskland umiddelbart etter murens fall, så også alle Trabanter som preget bybilde (og ødela luftkvaliteten). Direkte etterkommere etter de som du trekker fram.

Morsomt å se dem igjen. Mange har gode minner knyttet til disse, siden alle de tekniske problemene er fortrengt.

De første Saabene hadde også motor fra DKV (to-taksmotorer) Og jeg tror at det var Saab som fant opp frihjulet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138274-rover75/#findComment-865499
Del på andre sider

Annonse

Dette er en dyr og komfortabel bil. Men personlig sliter jeg med fordommer for engelske biler. Pappas Morris Oxford hadde en bakpart som var produsert _før ei streik - og en frampart som var produsert _etter_ streika. Jeg husker godt Fordene og Wauxshallene, vi kjørte en dag - og skruvde neste:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138274-rover75/#findComment-865561
Del på andre sider

Du er jo en jordnær mann, Kahn, og skal ha honnør for det. For oss kulturmennesker er det imidlertid slik at vi vektlegger en del andre aspekter ved bilholdet. Stil, estetikk, trivsel er sentrale stikkord.

Man må altså rett og slett føle seg vel i og ved bilen, uten at det nødvendigvis måte koste all verden.

Rent teknisk er de fleste biler av bra nok kvalitet og plass har jeg aldri mangla. Ikke driver jeg budfirma og ikke driver jeg sjøen.

Rover 75 har jeg ikke tilstrekkelig kunnskap om, men Rover har laget mye pent opp gjennom tidene...i en generelt stolt, britisk biltradisjon.

Nordmenn er jo et folk av samlere og bønder, og våre bilvalg bærer preg av det.

...

Når du skal skifte ut brødbilen, får du gi meg et signal, slik at vi kan få diskutert saken....med utgangspunkt i bilglede og estetikk :-)

Jeg tror du vil finne meg som en uinteressant, for ikke å si uinteressert diskusjonspartner hva bil angår. Bilen er et nødvendig onde, der jeg kun stiller krav til pålitelighet og bruksverdi. Misforså ikke, jeg steller bilen som jeg ville stelt et våpen, med omhu og tanke på at det skal virke og vare i mange år.

Engelske biler har nok ingen særlig god klang i mine ører hva sistnevnte angår, men i likhet med deg har ikke jeg heller så gode kunnskaper om Rover av nyere modell at jeg burde frarådet noen til å kjøpe det. Det var en ryggmargsrefleks fra gamle dager.

Bil er bil, og eg gjev fan så lenge det tar meg fra A til B uten at det koster skjorta og det hvite ut av øya - eller stopper etter landeveien.

Ha en god søndag

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138274-rover75/#findComment-865609
Del på andre sider

Rover 75 ble bl.a. designet mens Rover var i BMW's hender, selv om man kan se trekk fra BMW's eierskap i designet har bilen beholdt den britiske stilen. Eierskapet i Rover er imidlertid nå tilbake på britiske hender.

Hvis jeg var deg og var i tvil som deg så ville jeg faktisk ha kontaktet Rover-forhandlere og spurt om priser på diverse og de "vanligste" deler og reparasjoner til denne bilen. Dyre biler = dyre deler, jo mere elektronikk jo verre priser.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138274-rover75/#findComment-865629
Del på andre sider

Det var morsomme lenker du hadde funnet fram til. Godt voksne som vi er, vi i vår alder, husker vi selvsagt disse vognene. Det var ikke akkurat klassevogner, men begynnelsen til den allmenne motorisering av det norske folk. De fungerte, de var billige og var Øst-Europeiske, slik at vår valutabeholdning ikke tok altfor stor skade. Vi som tok oss en tur til Øst-Tyskland umiddelbart etter murens fall, så også alle Trabanter som preget bybilde (og ødela luftkvaliteten). Direkte etterkommere etter de som du trekker fram.

Morsomt å se dem igjen. Mange har gode minner knyttet til disse, siden alle de tekniske problemene er fortrengt.

Hadde trabantene to-taks motorer enda?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138274-rover75/#findComment-865696
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...