Gå til innhold

Promillekjørere og anonymitet

Anbefalte innlegg

Gjest undrer meg på

Satt på venterommet hos legen her om dagen da to politimenn kom inn med en mann mellom seg. Jeg måtte være veldig hørselshemmet for ikke å få med meg at mannen skulle ta en promilletest.

Ville du synes det var greit at politiet bringer inn personer som er mistenkt for fyllekjøring så åpenlyst? Tenk om vedkommende ikke har promille i blodet, da er han forhåndsdømt pga politiets fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138301-promillekj%C3%B8rere-og-anonymitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det synest jeg høres rart ut. trodde de tok den prøva på politihuset jeg??

Pleier å ta blodprøve på legevakta, så vidt meg bekjent. Men da er legekontoret stengt! Hva de gjør på dagtid, har jeg ikke fått med meg. De gjør kanskje som du sier? -Til allemenne beskuelse, til spott å spe. - Det er slik en skal lære!!

Annonse

Gjest undrer meg på

Ettersom du satt der burde de utvilsomt hatt vett nok til å dra dette menneske med seg bak bygningen, bære vedkommende opp branntrappa, og snike ham inn exiten. Det skulle bare mangle...

Hva faen mener du med det? Synes du det er merkelig at jeg stiller spørsmål ved dette??.

Jeg kan tenke meg at hvis jeg ble nødt til å ta en slik prøve, dagen derpå, og det senere viser seg at jeg ikke hadde ulovlig høy promille i blodet, da tror jeg at jeg ville vært rimelig forbanna over å ha bli satt i offentlig gapestokk på en leges venterom.

Vanlig praksis er at mistenkte bringes inn på piquetten eller på «kammeret», der de avhøres før det evetuelt blir aktuelt med blodprøver. Det avhenger litt av hva som har skjedd i forveien, om den mistenkte f. eks. har vært innblandet i en ulykke.

Ellers er det opp til politiet selv om de vil utvise «diskresjon» i slike saker. Hvis den mistenkte oppfører seg som et «rasshøl», så er ikke gapestokken langt unna.

Men dersom det dunster sprit av en sjåfør, så må de gjerne henge ham til tørk på torget for alt jeg bryr meg om.

Gjest undrer meg på

Vel tilpass åt'n...tenker nok at han ble innbrakt fordet de mistenkte promillekjøring. Og slike førere har jeg ingenting til overs for, og kunne godt teenke meg å tuppe'n i rævva på vei inn også.

Men alle er vel uskyldig til det motsatte er bevist. Blodprøven tar vel en 2-3 uker?

Tror du at de henger opp plakat etterpå? *NN hadde ikke ulovlig promille i blodet*.

Det er klart at i enkelte tilfeller er det umulig å ikke se at folk er beruset, men det er jo mange som urettmessig har blitt fratatt førerkortet i 3 uker pga inntak av kefirmelk og annet som kan inneholde litt alkohol?

Hva faen mener du med det? Synes du det er merkelig at jeg stiller spørsmål ved dette??.

Jeg kan tenke meg at hvis jeg ble nødt til å ta en slik prøve, dagen derpå, og det senere viser seg at jeg ikke hadde ulovlig høy promille i blodet, da tror jeg at jeg ville vært rimelig forbanna over å ha bli satt i offentlig gapestokk på en leges venterom.

Hvorfor skulle du bli forbannet for det? Du er sikkert like interessert i at fyllekjørere blir tatt som alle oss andre. En gang kan du også bli sjekket eller er det bare noe som skjer andre.

Men alle er vel uskyldig til det motsatte er bevist. Blodprøven tar vel en 2-3 uker?

Tror du at de henger opp plakat etterpå? *NN hadde ikke ulovlig promille i blodet*.

Det er klart at i enkelte tilfeller er det umulig å ikke se at folk er beruset, men det er jo mange som urettmessig har blitt fratatt førerkortet i 3 uker pga inntak av kefirmelk og annet som kan inneholde litt alkohol?

Trodde ikke det var sånn enda jeg. Trodde måleapparatet de brukte viste hvilken promille vedkommende har. Og for at de DA har tatt han med inn til blodprøve...

... da må det jo være noe mistenksomt.

Gjest Surrealis

Det er ofte en klar sammenheng mellom en ufyselig møkkasekk og politiets røffe fremgangsmåte. En person med høflig opptreden mot politiet får i de aller fleste tilfeller respons i samme gate som han/hun selv åpner for. I motsatt fall skjønner jeg godt at politiet gjør ting på en "grovere" måte mot folk som er reale drittsekker - som oftest vil det da være vel fortjent.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...