Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Drister meg til å anbefale et program jeg enda ikke har sett. Brennpunkt på NRK1 i dag ser ut til å kunne gi et noe mer nyansert bilde av hva og hvorfor vi har et barnevern.

For alle oss som får hetta av mangelen på research og kunnskap i programmer som "det slemme barnevernet tok barna mine uten at jeg hadde gjort noe som helst galt" og "hvordan barnevernet bare eksisterer for å gjøre livet surt for deg og meg".

Og for andre som er interessert i flere sider av en sak...

(Eller så kan dere i allefall se det for å se om jeg hadde rett i min forhåndsomtale;P)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138529-barnevernet-i-brennpunkt-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke i dag nei

Kjenner barnet i en annen sak der offentligheten gikk bananas mot barnevernet. Det er noen år siden nå.

Resultatet for barnet var tragisk, det gikk flere år før hun fikk den hjelpen hun burde ha fordi barnevernet her måtte "gi seg". Tro meg, hun sliter mye. Alle sviktet, fordi familien fik en journalist til å skrive om det fryktelige barnevernet. Selvsagt er det ingen som innrømmer mishandling.

En barndomsvenn ble mishandlet og misbrukt, men familien klarete å holde det offentlige på avstand.... Vi har ikke råd til dette, da er det bedre å ta ett barn for mye enn ett for lite.

Kjenner barnet i en annen sak der offentligheten gikk bananas mot barnevernet. Det er noen år siden nå.

Resultatet for barnet var tragisk, det gikk flere år før hun fikk den hjelpen hun burde ha fordi barnevernet her måtte "gi seg". Tro meg, hun sliter mye. Alle sviktet, fordi familien fik en journalist til å skrive om det fryktelige barnevernet. Selvsagt er det ingen som innrømmer mishandling.

En barndomsvenn ble mishandlet og misbrukt, men familien klarete å holde det offentlige på avstand.... Vi har ikke råd til dette, da er det bedre å ta ett barn for mye enn ett for lite.

Blir alltid så glad av å se at ikke alle tror på alt media skriver.

=) Ha en fin kveld

Blir alltid så glad av å se at ikke alle tror på alt media skriver.

=) Ha en fin kveld

Beklager, jeg har lest for mange sakspapirer til å lovprise dagens barnevern.

Men det er jo selvfølgelig ikke fordi "barnevernet er slemt og trekker navnene i nabolaget opp av en hatt for å stjele barna deres".

Det er heller fordi de trenger bedre utdannelse/mer utdannelse/MYE MER PENGER/høyere lønn for å holde kompetente folk i jobbene sine ev. holde folk i jobbene til de har lært nok til å være kompetente, bedre rettssikkerhet, mer kontroll med institusjoner/fosterhjem, mindre kommunal rolle ... og sikkert ørten ting jeg har glemt.

Det er ikke på noen måte bedre eller verre at det blir hentet et for meget enn et for lite. Det er akkurat like ille; begge deler påfører barnet unødvendige traumer.

Men det er jo selvfølgelig ikke fordi "barnevernet er slemt og trekker navnene i nabolaget opp av en hatt for å stjele barna deres".

Det er heller fordi de trenger bedre utdannelse/mer utdannelse/MYE MER PENGER/høyere lønn for å holde kompetente folk i jobbene sine ev. holde folk i jobbene til de har lært nok til å være kompetente, bedre rettssikkerhet, mer kontroll med institusjoner/fosterhjem, mindre kommunal rolle ... og sikkert ørten ting jeg har glemt.

Det er ikke på noen måte bedre eller verre at det blir hentet et for meget enn et for lite. Det er akkurat like ille; begge deler påfører barnet unødvendige traumer.

Jeg lovpriser heller ikke. Men jeg oppfordrer folk til å tenke selv. Til å være kritisk til media i slike saker hvor den ene parten har taushetsplikt. Og å løse barnevernet fra taushetsplikten er et frekt trekk fra foreldrene. For hva skjer om femten år når små barn har blitt store og sett sine mapper brettet ut i media? Barnevernet er til for barna. Først og fremst.

At noen kan tro at det er lett å få tatt en unge vekk fra foreldrene skremmer meg. At folk etter tre rettssaker enda kan mistro bevisene. For de som har kjennskap til lovene barnevernet jobber etter er dette ufattelig frustrerende.

Du skriver: "Det er ikke på noen måte bedre eller verre at det blir hentet et for meget enn et for lite. Det er akkurat like ille; begge deler påfører barnet unødvendige traumer."

Nei, det er faktisk ikke "like ille". Selvsagt skal ikke BV "ta for mange barn", men det er langt verre at et barn opplever seksuell mishandling, overgrep, osv., enn at BV tar et barn som *kanskje* kunne "overlev" hjemme.

Med vennlig hilsen

Annonse

Du skriver: "Det er ikke på noen måte bedre eller verre at det blir hentet et for meget enn et for lite. Det er akkurat like ille; begge deler påfører barnet unødvendige traumer."

Nei, det er faktisk ikke "like ille". Selvsagt skal ikke BV "ta for mange barn", men det er langt verre at et barn opplever seksuell mishandling, overgrep, osv., enn at BV tar et barn som *kanskje* kunne "overlev" hjemme.

Med vennlig hilsen

Wow så mye støtte jeg fikk her i dag. Nesten så jeg tror på ryktene om at DOL er blitt slapt. Da jeg sendte innlegget stålsatte jeg meg på slakt;P

Med vennlig hilsen

Lest noen av undersøkelsene på hvordan mange av de av dem som ikke får fosterhjem egentlig har det?

Også under omtalen "fra vondt til verre".

Fikk med meg programmet. Trist...

Har dessverre erfart lignende "aksjonskomiteer" fra den tiden jeg jobbet innen barnevernet. "Hjelpegrupper" som lover å stille opp og hjelpe. De mener det sikkert der og da, men når hverdagen kommer "glemmer" de det. De sakene jeg var borti fikk ikke barnevernet medhold i omsorgsovertagelse med begrunnelse i at "hjelpegruppen" skulle være støtte for barna/familien, samt gjennomføre oppsatte tiltak. Etter en tid klarte ikke foreldrene å ha barna boende og ba om hjelp fra barnevernet. Samme folkene "våkner" og skal selvfølgelig stille opp. De har da imidlertid vist fylkesnemnda at det ikke er hold i lovnadene. Verste av alt er at de som står bak slike aksjonskomiteer/"hjelpegrupper" ikke skjønner hva de egentlig gjør...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...