Gå til innhold

begravelse, hvilke klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i begravelse til min avdøde tante, men er det noen regler for hva man skal ha på seg idag? Jeg vet jo at før i tiden så var det helt svart som skulle brukes, men er det det idag? Tenker jo at man ikke bør ha for fargerike klær kanskje, men utenom det noen regler?

Gjest neida, "følg tiden"
Skrevet

neida, det er ingen regler for klær i begravelse idag

Skrevet

Passelig fine nøytrale klær.

(Har ei venninne som troppa opp i rød t-shorte og hvit skjorte på utsiden, alt magekort over en bleikfeit mage med piercing i... det anbefales ikke, hun fikk mange blikk!)

Gjest Rusle
Skrevet

I begravelser jeg har vært i bruker de fleste mørke klær. Men bevares, det er ikke slik at du må kjøpe noe nytt hvis du i ikke har noe mørkt som passer.

Skrevet

Passelig fine nøytrale klær.

(Har ei venninne som troppa opp i rød t-shorte og hvit skjorte på utsiden, alt magekort over en bleikfeit mage med piercing i... det anbefales ikke, hun fikk mange blikk!)

Det kommer jo an på om man er den typen som bryr seg om "blikk", da.

"......................"

mil1365380270
Skrevet

Kanskje ikke "regler", men tenk heller på hva de som tar tapet sterkest, sannsynligvis vil finne ærbødig. De er i sorg, det er de du skal ta hensyn til. Med mørke klær, er du sikker....

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke helt sikkert, men jeg ville nok gått for svart.

Gjest Daisy
Skrevet

Ville heller ikke brukt kort skjørt, bare skuldre osv. En begravelse holdes jo tross alt i kirken.

Gjest Daisy
Skrevet

"......................"

Når det gjelder en begravelse er det vel ikke det det kommer an på. Fint å ikke bry seg om hva andre mener, men når det kommer til begravelse synes jeg man bør det.

Gjest Mener jeg
Skrevet

Utenom sort kan en bruke alle farger som ikke er iøynefallende. Brunt, grått, beige, mørkeblått, mørkegrønt m.fl.

Men IKKE sterke farger som rosa, gult, turkis, rødt, irrgrønt o.l. Synes nå jeg.

Så en dame som gikk kledd i miniskjørt. Hun var rett og slett sexy kledd, og det syntes jeg var VELDIG upassende i en slik situasjon.

En skal på en måte kle seg ærbødig for å bruke et avlegs ord. Ikke stikke seg fram og vekke følelser hos andre. Enten nå følelsene er irritasjon, attrå eller andre ...

Gjest Mener jeg
Skrevet

En ting til: følg med i sladrebladene, der kan du jo se hva folk bruker i begravelser. De står jo og filmer både her og der når folk begraves...

Gjest presten
Skrevet

Svarte, enkle penklær. Hvor vanskelig kan det være? Begravelser er ikke stedet for å teste ut noe nytt.

Gjest Pricilla
Skrevet

Jeg hadde på meg svart bukse og blazer sist jeg var i begravelse. Ikke pynta, men litt pent kledd.. Mørke klær - MÅ ikke være sort...

En dame hadde på seg en kongeblå stor hatt med fjær.. det synes jeg var respektløst for den døde og familien vår..

Gjest Pricilla
Skrevet

"......................"

Greit at man driter i om man driter seg ut, men synes det er respektløst overfor familien som er i sorg. man bør ikke bare tenke på hva "jeg" vil ha på i dag når man skal i begravelse. Man er ikke der for å vise seg fram, men for å ta en siste farvel og vise respekt til familien..

Skrevet

Ville heller ikke brukt kort skjørt, bare skuldre osv. En begravelse holdes jo tross alt i kirken.

Nei dette skal ikke skje i kirken, hun skal kremeres og vi skal kun være der på en seremoni.

Gjest Pricilla
Skrevet

Nei dette skal ikke skje i kirken, hun skal kremeres og vi skal kun være der på en seremoni.

Har hun ikke begravelse i kriken først, så blir hentet av likbil og så kremert?? Det gjorde de i hvert fall med bestefar.. bar kista ut og hele pakka. Måtte på kirkegården noen mnd etter (pga torva) for å senke urna. Det var fælt.. nesten som to begravelser.

Skrevet

Jeg heller til det som står lengst ned her, at reglene om svart o.l. er i ferd med å forsvinne. Selv ville jeg valgt noe mørkt og nøytralt, ikke nødvendigvis helt svart.

Så faktisk i et ukeblad at noen gikk i bunad i begravelse. Snodig.

Men at de nærmeste skulle føle seg støtt av at noen kommer i miniskjørt eller sirkusdrakt skjønner jeg ikke helt. Tror de har andre ting i hodet enn klærne til gjestene. Men at man får en del blikk på seg f. eks. med oransje tights er helt klart.

Skrevet

Har hun ikke begravelse i kriken først, så blir hentet av likbil og så kremert?? Det gjorde de i hvert fall med bestefar.. bar kista ut og hele pakka. Måtte på kirkegården noen mnd etter (pga torva) for å senke urna. Det var fælt.. nesten som to begravelser.

nei dette er i et kapell (tror jeg det heter) og der er det en slags seremoni før de kremerer henne inne i krematoriet inne i et annet rom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...