Gå til innhold

Hva er forskjell på Rich Text, og Plain text i Outlook 2003?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker mailwasher. (MW)

Sender jeg mail til meg sjøl i HTML-format, så ser det ut i Mailwasher at det er med vedlegg i mailen, noe det ikke er.

Jeg sendte en ny mail til meg sjøl i Plain text-format, og så da, at det ble rett i MW, altså det så ikke ut som at det var med vedlegg.

Men i Outlook 2003, så kan jeg velge mellom Rich Text, og Plain text, men vet ikke hva som er forskjell på "Ritch Text" og "Plain text".

Derfor lurer jeg på:

Hva er forskjellen på Rich Text, and Plain text?

-------------

I MW, så følger dette med:

This is a multi-part message in MIME format.

------=_NextPart_000_001F_01C400AF.9DFD5A80

Content-Type: text/plain;

charset="iso-8859-1"

Content-Transfer-Encoding: 7bit

tester

------=_NextPart_000_001F_01C400AF.9DFD5A80

Content-Type: application/ms-tnef;

name="winmail.dat"

Content-Transfer-Encoding: base64

Content-Disposition: attachment;

filename="winmail.dat"

eJ8+IiIWAQaQCAAEAAAAAAABAAEAAQeQBgAIAAAA5AQAAAAAAADoAAEIgAcAGAAAAElQTS5NaWNy

b3NvZnQgTWFpbC5Ob3RlADEIAQOQBgDABAAAIAAAAAsAAgABAAAAAwAmA osv...

------------

Liker ikke slike "falske" vedlegg i disse virustider!

Fortsetter under...

Det Outlook kaller "rich text" er HTML. Man bør generelt unngå å sende HTML-mail, men dersom man absolutt vil gjøre det, så er det regnet for høflig å sende mailen i to versjoner, en i plaintext og en i HTML. Dette gjør Outlook. MIME er et format som tillater at en mail har mer enn en type innhold, f.eks vedlegg - eller HTML.

Selv har jeg skrudd av visning av HTML-mail i mailprogrammet mitt. Jeg ser dermed tekstversjonen av mailen du sender. Hvis senderen kun sender HTML og ikke tekst er det som regel ikke noe viktig allikavel, så det bare sletter jeg.

Det er også en god del e-post-programmer som ikke støtter HTML i det hele tatt. Dersom mailen du sender ikke inneholder en tekstversjon i tillegg til HTML ser mottakeren en haug med rotete tekst med masse kode innimellom.

HTML-mail er både en sikkerhetsrisiko og flere ganger mer plass enn ren tekst. Hver mail er kanskje ikke så stor, men det blir mye til sammen.

Det Outlook kaller "rich text" er HTML. Man bør generelt unngå å sende HTML-mail, men dersom man absolutt vil gjøre det, så er det regnet for høflig å sende mailen i to versjoner, en i plaintext og en i HTML. Dette gjør Outlook. MIME er et format som tillater at en mail har mer enn en type innhold, f.eks vedlegg - eller HTML.

Selv har jeg skrudd av visning av HTML-mail i mailprogrammet mitt. Jeg ser dermed tekstversjonen av mailen du sender. Hvis senderen kun sender HTML og ikke tekst er det som regel ikke noe viktig allikavel, så det bare sletter jeg.

Det er også en god del e-post-programmer som ikke støtter HTML i det hele tatt. Dersom mailen du sender ikke inneholder en tekstversjon i tillegg til HTML ser mottakeren en haug med rotete tekst med masse kode innimellom.

HTML-mail er både en sikkerhetsrisiko og flere ganger mer plass enn ren tekst. Hver mail er kanskje ikke så stor, men det blir mye til sammen.

Ahh, takk for greit svar.

"Dersom mailen du sender ikke inneholder en tekstversjon i tillegg til HTML ser mottakeren en haug med rotete tekst med masse kode innimellom"

Det var nok disse kodene jeg så i MW da.

Men, det merkelige er, at jeg sendte samme mail til meg sjøl, og søstera mi.

Hun så ikke noe om vedlegg i MW, sjøl om jeg gjorde det i min.

Ahh, takk for greit svar.

"Dersom mailen du sender ikke inneholder en tekstversjon i tillegg til HTML ser mottakeren en haug med rotete tekst med masse kode innimellom"

Det var nok disse kodene jeg så i MW da.

Men, det merkelige er, at jeg sendte samme mail til meg sjøl, og søstera mi.

Hun så ikke noe om vedlegg i MW, sjøl om jeg gjorde det i min.

Nei, jeg så heller aldri noen vedlegg for HTML-mail i MW da jeg brukte det. Det har vel kanskje noe med innstillingene å gjøre, eventuelt versjonen?

Nei, jeg så heller aldri noen vedlegg for HTML-mail i MW da jeg brukte det. Det har vel kanskje noe med innstillingene å gjøre, eventuelt versjonen?

"Det har vel kanskje noe med innstillingene å gjøre, eventuelt versjonen?"

Har ikke peiling.

Men jeg så at, da det så ut som at det var vedlegg i MW, så var mailene større, enn om jeg sendte som text.

"Det har vel kanskje noe med innstillingene å gjøre, eventuelt versjonen?"

Har ikke peiling.

Men jeg så at, da det så ut som at det var vedlegg i MW, så var mailene større, enn om jeg sendte som text.

Ja, det er logisk, siden HTML-mail tar en god del større plass enn ren tekst.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...