Gå til innhold

Psykisk helse og fordøyelse

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om du har noen råd til meg angående fordøyesle og psykisk helse. Jeg har i fire år gått på Prozac etter at jeg i 2000 led av depresjon og bulimi, et resultat av blant annet et voldelig forhold som jeg ikke taklet på noen annen måte. Jeg har nå sluttet helt med pillene for ca en måned siden og føler meg ok. Jeg sluttet med pillene for ca 2 år siden også, men taklet det ikke og ble satt på Prozac igjen, denne gangen halv dose(en istedet for to pr dag).

Det som skjer hver gang jeg slutter å ta pillene og som skjer igjen nå er at magen min blir irritert og fordøyelsen fungerer dårlig. Jeg kan gå i dagevis uten å komme meg på toalettet og ender opp slapp og med oppblåst og full mage som igjen gjør meg nedfor og lei. Jeg vet at magen blir påvirket lett av psyken hos mange, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å slippe dette problemet uten å måtte ty til antideperessive? Fra jeg var tenåring har dette alltid vœrt et problem for meg og det rare er at hvis jeg er alene hjemme og har en rutine går det som regel bra, men hvis jeg er borte eller bare har besøk låser det seg helt... Jeg jobber stort sett hjemmenifra og uken er derfor grei, men i helgene når jeg er mer ute stopper det helt opp. Jeg vet at dette igjen kommer til å gjøre meg nedfor og er redd for at jeg atter en gang må ty til piller. Laksativer hjelper bare til en viss grad men jeg må ta altfor store doser for at det skal hjelpe.

Jeg er en typisk "flink jente" som kanskje er litt for opptatt av å tilfredstille andre (familie, kjœreste), og føler at dette hemmer meg på mange måter. Jeg har et lignende problem med at jeg er i et flott forhold nå, men jeg oppnår bare orgasme når jeg er alene og aldri sammen med partneren min. Dette minner meg om magen min og at jeg klarer meg helt fint når jeg er alene, men sammen med andre vil ikke kroppen min.

Jeg vil ikke isolere meg eller ta piller resten av livet, har du noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138640-psykisk-helse-og-ford%C3%B8yelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv merket veldig godt at det er sammenheng mellom den psykiske helsen og fordøyelsen. Noe som har gjort underverker for meg er å ta Vi-Siblin 3 ganger daglig (dette er et planteslim som binder vann, og øker dermed tarminnholdets volum så tarmfunksjonen normaliseres). I tillegg er det viktig å drikke mye vann - gjerne 2-3 liter i tillegg til det du vanligvis drikker.

Vær oppmerksom på at Vi-Siblin i begynnelsen av behandlingen kan gi maveknip og økt gassdannelse. Dette vil normalt "gå seg til" i løpet av en ukestid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...