Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så du Brennpunkt på tirsdag? Om faren som «kjempet» for sine barn MOT Barnevernet? Om aksjonskommiteen som skulle «redde» barna fra denne grusomme etaten?

Det er sikkert like mange meninger om dette som det er folk, men fy fan, det er sjelden jeg blir så sinna foran TVn at snørra begynner å renne. Og når den hælvetes prestesjela begynte kløyve nebbet, da måtte jeg bare gå vekk.

Kanskje Barnevernet burde unntas fra taushetsplikten, og heller få lov å legge frem saken slik DE ser og oppfatter den? Jeg tror kanskje det ville lukket mange munner rundt om i det ganske land.

Uansett, stakkars unger, sier jeg. Velstands-Norge mæ i ræva. Og gid fan tok disse salvesesfulle «medmenneskene» som reker ut og inn av sine morkne bedehus, på alle fire for å slette sin synd fra Livets Bok. Er alle sør for Lillegårdskleiva en gjeng Haugianere?

Fordømte fariseere...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138826-gi-fan-tok-dem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

terningkast6

Du er nok ikke den eneste som ble opprørt over dette. Det som gjorde sterkest inntrykk på meg var den stakkars jenta som ikke hadde en eneste som brydde seg om at hun sto til konfirmasjon - og dama fra barnevernet som tydelig fortsatt slet med denne saken. Det må ha vært utrolig tøft å stå maktesløse og ikke kunne gjøre noenting. Barnevernet hadde jo mistet alle fullmakter i forhold til familien.

Og den stakkars jenta som hadde vært i fosterhjem fra hun var baby og plutselig måtte flytte hjem igjen til en alkoholisert mor og en kverulant av en far.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138826-gi-fan-tok-dem/#findComment-869024
Del på andre sider

Du er nok ikke den eneste som ble opprørt over dette. Det som gjorde sterkest inntrykk på meg var den stakkars jenta som ikke hadde en eneste som brydde seg om at hun sto til konfirmasjon - og dama fra barnevernet som tydelig fortsatt slet med denne saken. Det må ha vært utrolig tøft å stå maktesløse og ikke kunne gjøre noenting. Barnevernet hadde jo mistet alle fullmakter i forhold til familien.

Og den stakkars jenta som hadde vært i fosterhjem fra hun var baby og plutselig måtte flytte hjem igjen til en alkoholisert mor og en kverulant av en far.

Ja, ikke sant. Tenk deg da hva de som IKKE stilte opp kunne fortalt.

At Barnevernet kan gjøre feil tviler jeg ikke på, men en sak har alltid flere enn én side. Det som kanskje ikke imponerer meg særlig er når de bruker uniformert politi for å gjennomføre et vedtak om omplassering. Det er lite smidig, og kan forårsake upprettelige skader.

Men ut over dette tror jeg en skal være meget forsiktig med å «kjøpe» en historie der kun den ene parten kommer til orde. Vi har en liknende sak som verserer i media nå for tiden; Svanhild, som iflg. Barnevernet er «for dum til å ha barn». Både tingretten og lagmannsretten samt Høyesteretts Kjæremålsutvalg har avvist hennes påkjæringer.

Kan virkelig både Barnevernet og hele det norske rettssystemet ta feil?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138826-gi-fan-tok-dem/#findComment-869140
Del på andre sider

terningkast6

Ja, ikke sant. Tenk deg da hva de som IKKE stilte opp kunne fortalt.

At Barnevernet kan gjøre feil tviler jeg ikke på, men en sak har alltid flere enn én side. Det som kanskje ikke imponerer meg særlig er når de bruker uniformert politi for å gjennomføre et vedtak om omplassering. Det er lite smidig, og kan forårsake upprettelige skader.

Men ut over dette tror jeg en skal være meget forsiktig med å «kjøpe» en historie der kun den ene parten kommer til orde. Vi har en liknende sak som verserer i media nå for tiden; Svanhild, som iflg. Barnevernet er «for dum til å ha barn». Både tingretten og lagmannsretten samt Høyesteretts Kjæremålsutvalg har avvist hennes påkjæringer.

Kan virkelig både Barnevernet og hele det norske rettssystemet ta feil?

Svanhild-saken fikk heldigvis et helt annet utfall enn den saken som var omtalt på NRK.

Det ble sagt på TV i går at kamp om barna ofte dreier seg om en kamp foreldrene imellom, hvor barnas behov men foreldrenes prestisje teller mest. Det å sende uniformert politi for å hente barna kan jo ikke akkurat bunne i kjærlighet til barna? Tenk å utsette sine barn for noe slikt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138826-gi-fan-tok-dem/#findComment-869147
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Veskenapping? Eller hittegods??

Selv slapp jeg unna veskenapping tidligere denne uka! En narkoman prøvde seg, men klarte det heldigvis ikke! Skummelt!!!

Hittegods :)

Tirsdag kveld, mens jeg så på Extreme Makeover ( :-D ) og ikke vil ha noen forstyrrelser, så ringte det på mobilen, -et fremment nummer. En eldre mann, hørtes det ut som, fortalte at han hadde funnet lommeboken min. Jøss, tenkte jeg, visste ikke at jeg hadde mista den engang - men da han fortalte at han hadde funnet den utenfor Rema1000 i Moss - så skjønte jeg jo at det var min likevel. Han fortalte at det ikke var noen penger i den (bombe) og at han hadde levert den på politistasjonen. Han hadde fått kvittering på politistasjonen, og der stod navnet mitt, -så han fikk lyst til å fortelle meg det selv. Jeg ble selvsagt veldig glad! - sant nok har jeg sjelden eller aldri penger i den, - men tenk på alt annet man har i den! Jeg reiste straks ned på politistasjonen og kvitterte ut for lommeboken, -ingenting manglet - ja, til og med 2 gratisbilletter til bowlingen lå der, GODT synlig. Politiet fortalte at det var en mann med barnebarnet sitt som hadde levert den inn, og at det var flott gjort.

Særlig tenkte jeg på det morsomme babybildet av den mellomste som jeg alltid går med i lommeboka - hadde vært fælt om det ble borte....og alt bryet med alle kortene man måtte sperre, -nytt førerkort etc. etc.

Jeg sender han noen ord og de to bowlingbilletten som takk :)

*PUH!*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138826-gi-fan-tok-dem/#findComment-869300
Del på andre sider

Gjest Fargeklatt

Oi så agressiv da?

Selvfølgelig har en sak to sider, både gode hjelpere og barnevernet kan ta feil.

Jeg tror de fleste barnevernsarbeidere er snille og hjelpsomme mennesker som ønsker å løse problemene til det beste for alle.Det er ofte trivelige ungjenter som sitter i disse jobbene, de gjør sitt beste.

Skrekkhistoriene vi leser om i avisene er ekstreme saker der det er alvorlig omsorgssvikt inne i bildet.Kansje foreldrene misbruker rusmidler, vanskjøtter ungene eller mishandler dem.

I en viss kjent "S"-sak som har vært mye medieomtalt,så overlot moren de små barna sine mye for seg selv, og hun hadde en narkoman boende hos seg tidvis.Rusmisbrukeren dro sikkert med seg tvilsomme venner inn i huset også.En utrygg tilværelse for små barn.

Når moren imidlertid nå har skjerpet seg og kuttet ut kontakten med rusmisbrukeren,burde hun imidlertid få igjen barna.Da kunne barnevernet ha daglige kontroller i hjemmet den første tiden.

Selv om barnevernet stort sett er ålreite, så tror jeg at det desverre har gått prestisje i akkurat denne saken, og at de er redde for erstatningskrav.Derfor vil de vente noen år før de gir henne tilbake barna.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138826-gi-fan-tok-dem/#findComment-869359
Del på andre sider

terningkast6

Oi så agressiv da?

Selvfølgelig har en sak to sider, både gode hjelpere og barnevernet kan ta feil.

Jeg tror de fleste barnevernsarbeidere er snille og hjelpsomme mennesker som ønsker å løse problemene til det beste for alle.Det er ofte trivelige ungjenter som sitter i disse jobbene, de gjør sitt beste.

Skrekkhistoriene vi leser om i avisene er ekstreme saker der det er alvorlig omsorgssvikt inne i bildet.Kansje foreldrene misbruker rusmidler, vanskjøtter ungene eller mishandler dem.

I en viss kjent "S"-sak som har vært mye medieomtalt,så overlot moren de små barna sine mye for seg selv, og hun hadde en narkoman boende hos seg tidvis.Rusmisbrukeren dro sikkert med seg tvilsomme venner inn i huset også.En utrygg tilværelse for små barn.

Når moren imidlertid nå har skjerpet seg og kuttet ut kontakten med rusmisbrukeren,burde hun imidlertid få igjen barna.Da kunne barnevernet ha daglige kontroller i hjemmet den første tiden.

Selv om barnevernet stort sett er ålreite, så tror jeg at det desverre har gått prestisje i akkurat denne saken, og at de er redde for erstatningskrav.Derfor vil de vente noen år før de gir henne tilbake barna.

Da har du ikke fått med deg at barnevernet hadde kommet med diverse tilbud som kunne bidra til at barna kunne bo hjemme, oppfølging, støtte osv. Men S ville ikke ha noe med barnevernet og gjøre og nektet å ta imot hjelp.

Jeg tror at de aller, aller fleste som arbeider i barnevernet har som utgangspunkt at barn skal bo hjemme hos sine foreldre, og jeg tror mye er prøvd før de går til så drastiske skritt som omsorgsovertakelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138826-gi-fan-tok-dem/#findComment-869380
Del på andre sider

Oi så agressiv da?

«-Oi så agressiv da...-»

Nå tror jeg nok har du har feilkoblet overskriften i mitt innledende innlegg, slik at du svarer som om jeg har kommet med en flengende kritikk av Barnevernet.

Jeg foreslår at du leser det én gang til, og lån gjerne stemmen til Vidar Theisen slik at ordenes betydning ikke forsvinner i betoningen.

Jeg vil nødig holdes ansvarlig for all kommunikasjonssvikt her inne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138826-gi-fan-tok-dem/#findComment-869485
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...