Gå til innhold

Påskebesøk - hvordan si ifra?

Anbefalte innlegg

Gjest sliten søster

Jeg har to søstre som begge har barn som er yngre enn mine. De har de siste 7-8 årene tilbragt påsken her hos meg. Nå nærmer det seg påske igjen, og jeg skjønner at de igjen har tenkt å invadere mitt hjem med sine små barn (alle under skolealder). Jeg har barn som er eldre.

Jeg føler at jeg ikke orker besøk denne påsken. Jeg er sliten selv, og jeg gruer meg til å ordne med sengeplasser og alt som skal til for et storinntrykk med små og store. En annen ting er at jeg ikke synes jeg får gjort noe sammen med mine barn, f.eks. skiturer, fordi de små barna til mine søsken ikke kan gå på ski. Hele påsken blir på en måte lagt opp etter de små. Mens mine var så små at de ikke hadde glede av å gå på ski var det på en måte mer i orden, da var jeg jo likevel bundet til å være hjemme om dagene.

Jeg synes også det er fryktelig slitsomt å rydde opp etter så mange, mine søstre har en tendens til å dukke ned i ukeblader og la meg følge med på hva barna gjør. De små roter overalt i skuffer og skap og drar ting utover, så det er alltid heldagsjobb når de har reist hjem igjen med å rydde og ordne på plass. Sist de var her var det såpe utover hele badegulvet!

Hvordan i alle dager skal jeg klare å beholde et godt søskenforhold og samtidig ta vare på meg og mine egne barn? Jeg vet jo at de vil bli temmelig fornærmet hvis jeg spolerer påskeferien for dem. Selv bor de i by uten mulighet for å ake og være ute uten å måtte reise avgårde utenfor byen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138903-p%C3%A5skebes%C3%B8k-hvordan-si-ifra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

Søstrene din blir sure fordi du ødelegger påskeferien dere??!

Når ble det ditt lodd i livet å være feriepensjonat for familien....?

Jeg forstår at det kan være vanskelig, men "noen ganger" bør kvinner også kunne sette egne behov i fokus, ikke bare alle andres. Ring og si at du er sliten, og at det derfor iår desverre ikke kan bli noe påskebesøk.

Blir søstrene dine sure, vil jeg si at de opptrer egoistisk og respektløst overfor deg. Du har ingen grunn til å føle skyldfølelse.

Ring nå - det blir vanskeligere jo nærmere påsken du kommer.

Kizza1365380506

Vær dem i forkjøpet og si at dere har tenkt på å reise bort i påsken selv. Trenger ikke si hvor, bare at dere sjekker forskjellige steder. Det er kanskje en hvit løyn men det har en lov til av og til. Allier deg med ungene så ikke de røper deg.

Mvh

Gjest Kurt Kubein

Å si at du skal reise bort hvis du egentlig ikke skal, er i mine øyne en unødvendig tungvint løsning. Ring og si at du er sliten. De har ansvar for sin egen påskeferie, det er ingen selvfølge at de skal være hos deg, til tross for at de har vært det flere ganger tidligere.

Annonse

Gjest lykke til!

Helt enig i at du må si fra - og jo fortere jo bedre.

Hvis det er vanskelig å si det, kan du sende dem et pent kort i posten, der du sier det på en pen måte. At du er sliten og derfor ikke kan ta imot besøk denne påsken, at du har behov for å være bare sammen med barna dine, og at du ønsker dem en god påske der de finner på noe morsomt. Skriv gjerne samtidig at neste påske kunne du kanskje tenke deg å besøke DEM...da skjønner de nok at de ikke kan ta for gitt at det bare skal gå EN vei.

Jeg synes det høres ut som søstrene dine bruker deg som en gratis hushjelp og barnevakt - slik at DE kan ta ferie fra alt ungeansvar. Det er frekt.

Du skal derfor ikke føle deg det minste "slem" om du i år setter foten ned og sier i fra at du vil ha fred og ro alene i påsken - uten besøk. Det får heller bli litt mugne tryner rundt omkring. De har ingen grunn til det, og det vil de innse når de får tenkt seg om.

Du er hjertlig velkommen, her er antagelig bare meg og minstemann så det er til og med ledig seng og ikke bare hjerterom og sofa.

savner oslo jeg!

har byttet litt om på hvem som besøker hvem i påsken i år vi også. så nå skal endelig jeg/vi være vertskap. og ikke aner jeg hvordan en tilbereder påskelam....ja, ja finner det vel ut i tide.

savner oslo jeg!

har byttet litt om på hvem som besøker hvem i påsken i år vi også. så nå skal endelig jeg/vi være vertskap. og ikke aner jeg hvordan en tilbereder påskelam....ja, ja finner det vel ut i tide.

Jeg har aldri laget lam. Jeg liker det ikke noe spesielt godt så det er aldri noe jeg kjøper.

Annonse

Søstrene din blir sure fordi du ødelegger påskeferien dere??!

Når ble det ditt lodd i livet å være feriepensjonat for familien....?

Jeg forstår at det kan være vanskelig, men "noen ganger" bør kvinner også kunne sette egne behov i fokus, ikke bare alle andres. Ring og si at du er sliten, og at det derfor iår desverre ikke kan bli noe påskebesøk.

Blir søstrene dine sure, vil jeg si at de opptrer egoistisk og respektløst overfor deg. Du har ingen grunn til å føle skyldfølelse.

Ring nå - det blir vanskeligere jo nærmere påsken du kommer.

Enig her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...