Gå til innhold

NHD/ to korte sp.mål

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

SSRI (selektive seretonin re-opptakshemmere): Cipramil, Cipralex, Fonex, Fevarin, Seroxat, Zoloft.

SSRI er effektive ved behandling av depresjoner, generalisert angstlidelse (GAD), panikklidelse, sosial angst, post-traumatisk stresslidelse (PTSD), tvangslidelse (OCD) og spiseforstyrrelser (bulimi). Kan også brukes mot PMS i lavere doser.

Monoamin-oxidasehemmere, Reversible (RIMA): Aurorix. Hemmer nedbrytningen av seretonin. Mot depresjon.

Irreversible (MAOH) er ikke registrert i Norge, men noen spesialister gir Nardil mot depresjoner som er svært motstandsdyktige. (leverforgiftningsfare og virker inn på et stoff som heter tyramin som gjør at du må unngå en rekke matvarer)

Tusen takk, akkurat noe sånt jeg var ute etter! Vet du om efexor/depot også er under kategorien SSRI?

Efexor (velafaxin) hører til under gruppen kombinerte monoaminreopptakshemmere. Det er en selektiv seretonin- og noradrenalinreopptakshemmer.

Brukes mot depresjon og angstlidelser.

Tusen takk, akkurat noe sånt jeg var ute etter! Vet du om efexor/depot også er under kategorien SSRI?

Efexor er ikke SSRI, men SNRI, Serotonin-noradrenalinreopptakshemmere (SNRI), som ligner noe på SSRI (serotonin-opptakshemmere). Det er dette med noradrenalin som skiller de, men hva det innebærer vet jeg ikke helt...

Her er en liste over SSRI godkjent i Norge: http://www.lommelegen.no/s08_01aryn06ab02.htm (denne er ikke helt ajour, Nefadar er ikke lenger godkjent, og andre har kommet til)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...