Gå til innhold

Streng psykiater?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt hos en psykiater på en poliklinikk som skal ta seg av dette med medisiner. Går til en psykolog ellers for psykoterapi.

Jeg synes han er altfor streng ang. selvskading! Kan dere lese dette og se om det er normalt?

Han sa fra første gang at han ville ikke ha meg som pasient hvis han ikke kunne stole på meg (greit nok). Derfor nekter han meg å la andre dosere tablettene mine en gang i uka. Det må jeg ta ansvar for selv. Det går trolig bra, men jeg er usikker på om jeg klarer å ta for mange på dårlige dager :(

Han spurte meg om sist gang jeg skadet meg og jeg sa at det var i jula (er ganske stolt over nesten 3 mnd!), men han ble ikke særlig imponert... Han sa at sånt måtte jeg slutte med hvis jeg skulle gå til han. Ellers motarbeider jeg behandlingen. Det er jeg enig i og derfor har jeg heller ikke skadet meg på nesten 3 mnd. Han sa at jeg måtte love at så lenge jeg går hos han så må jeg ikke skade meg. Jeg sa at jeg ikke visste hvor lenge jeg skal gå hos han så det kan jeg ikke love, men jeg kan love frem til sommeren (jeg synes det var ganske bra gjort av meg å love så lenge jeg!). Da sa han at det ikke var godt nok for det er ikke sikkert at vi er ferdig med behandlingen til sommeren. Men jeg nektet å love mer enn jeg vet jeg kan holde. Jeg sa at enten så avslutter vi behandlingen til sommeren eller så tar vi en ny vurdering til sommeren.

Det er jo ikke slik at jeg har PLANLAGT at jeg SKAL skade meg til sommeren, men jeg vil ikke love mer enn til da for jeg vet jo ikke hvordan jeg har det da! Er ikke det ganske forståelig da? Men psykiateren forsto ikke. Han sa at jeg måtte slutte helt med det ellers kunne jeg ikke få hjelp av han!

Jeg blir så frustrert fordi jeg prøver virkelig å slutte og jeg vil så gjerne ha hjelp, men for hver time hos han så knekker jeg sammen og gråter fordi jeg føler at han ikke forstår meg i det hele tatt :( Ingen kan vel love at de har det bedre om 3 mnd?

Er det jeg som er helt teit? Fortjener jeg ikke behandling når jeg ikke kan love meg skadefri i mer enn 3 mnd? Eller er han for streng? Burde jeg slutte og prøve å finne en ny? Eller er alle sånn?

Trenger sårt litt støtte!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139902-streng-psykiater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Fra mitt ståsted, så har alle krav på behandling selvom de ikke kan love å holde seg skadefri i mer enn to minutter frem i tid. Jeg er kjempeimponert at du har holdt deg skadefri i tre mnd nå og enda mer imponert at du har lovd deg skadefri frem til sommeren!! :-)

Jeg vil anta at den taktikken han bruker, er for at han vil at du skal ta mer ansvar, men jeg synes det skinner igjennom at han ikke helt har fått med seg hvor mye det koster deg det du allerede har lovet.

Du har helt rett, det er ikke mulig å si at vi aldrialdri kommer til å skade oss igjen. Vi kan si at vi ikke ønsker det, at vi håper det ikke skjer igjen, at det vil være et nederlag, at vi kjemper hver dag for at det ikke skal skje, men vi kan ikke garantere det...og det burde han vite.

Jeg mener alle har rett på behandling utfra sitt ståsted, uansett grad av skading, og at andre får ta hånd om medisinutdeling til man er klar til å takle det selv.

Så adriana...snakk fornuft til han, eller skift psykiater...

er kjempestolt av deg :-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139902-streng-psykiater/#findComment-876991
Del på andre sider

Støtter deg, skjønner dette kan være vanskelig :-)

Men kan det være at du faktik har kommet til en veldig flink psyk. som bevisst presser deg?

Det har jo virket også da siden du faktisk har holdt deg skadefri.

Terapi gjør vondt, når det kommer reaksjoner etter timene er det vel nettopp et resultat at dere treffer noe.

Kanskje du kan dikutere med ham det du skriver her i dette innlegget?

Ønsker deg alt godt :-)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139902-streng-psykiater/#findComment-877013
Del på andre sider

Du er ikke den første som har kommet til en behandler som stiller så strenge betingelser. Hvis slike krav kommer på helt feil tidspunkt - eller til en person som ikke har de egenskaper som skal til for å inngå slike avtaler - så er det nytteløst. Da fremprovoserer det vel bare trass og økt utagering. Dersom du derimot har kommet såpass langt i din behandling og utvikling at du er i stand til å ta ansvar for utagering, så tror jeg slike betingelser/avtaler kan være svært gunstige!

Du skriver ikke noe om hvordan du forøvrig opplever denne psykiateren og hvorvidt det hjelper deg å snakke om denne konflikten i terapi forøvrig. Kanskje det kan være nyttig å fortelle om hvordan du opplever dette, og at det for deg oppleves som manglende forståelse. Jeg tror ikke hans krav skyldes manglende forståelse men at han derimot har stor tro på det er godt for deg å innse at du er i stand til å ta ansvar for disse tingene som et ledd i den behandling du gjennomgår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139902-streng-psykiater/#findComment-877192
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg begynte hos denne psykiateren i forrige uke så det er IKKE pga. han jeg har klart å hode meg skadefri.

Det er mulig at noen blir friskere av et sånt press, men ikke jeg. Jeg blir bare sint og irritert fordi jeg prøver jo selvsagt så godt jeg kan å ikke skade meg og jeg klarer det ikke bedre ved at han presser meg og kjefter på meg.

Jeg skulle ønske at han hadde sagt: "Flott at du har klart å holde deg skadefri i 3 mnd og supert at du kan love meg at du ikke skal skade deg frem til sommeren! Jeg håper at du kan fortsette sånn etter sommeren også, men det får vi avtale når den tid kommer. Jeg skjønner at det er vanskelig å si noe om nå."

DET hadde hjulpet meg! Respekt og forståelse!

Jeg har forøvrig sagt til han at jeg føler meg lite forstått og at jeg har det fælt etter timene hos han.

Neste gang jeg skal til han skal jeg spørre han om han kan hjelpe meg og hvis han ikke kan det så slutter jeg hos han og slutter med medisinene mine på egen hånd. Jeg blir rett og slett syk av å gå til han.

Takk for innspill! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139902-streng-psykiater/#findComment-877342
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg begynte hos denne psykiateren i forrige uke så det er IKKE pga. han jeg har klart å hode meg skadefri.

Det er mulig at noen blir friskere av et sånt press, men ikke jeg. Jeg blir bare sint og irritert fordi jeg prøver jo selvsagt så godt jeg kan å ikke skade meg og jeg klarer det ikke bedre ved at han presser meg og kjefter på meg.

Jeg skulle ønske at han hadde sagt: "Flott at du har klart å holde deg skadefri i 3 mnd og supert at du kan love meg at du ikke skal skade deg frem til sommeren! Jeg håper at du kan fortsette sånn etter sommeren også, men det får vi avtale når den tid kommer. Jeg skjønner at det er vanskelig å si noe om nå."

Jeg har forøvrig sagt til han at jeg føler meg lite forstått og at jeg har det fælt etter timene hos han.

Neste gang jeg skal til han skal jeg spørre han om han kan hjelpe meg og hvis han ikke kan det så slutter jeg hos han og slutter med medisinene mine på egen hånd. Jeg blir rett og slett syk av å gå til han.

Jeg tror, som de nedenfor, at for lite press/forventninger er å gjøre deg en bjørnetjeneste, mens for mye press er ennå verre. En god terapeut finner etter min mening denne balansen hos den enkelte, i samarbeid med vedkommende.

En god terapeut starter ikke ut for hardt og tar motet fra folk. Da blir det som å ta ut alt i begynnelsen på SATS: da slutter man etter to ganger.

Kanskje du kan si noe sånt til han?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139902-streng-psykiater/#findComment-877399
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Hei Adriana:-)

Jeg blir litt forvirret, for på den ene siden så sier du at du begynte hos psykiateren for ca en uke siden, mens du samtidig gir uttrykk for at du føler deg dårlig etter hver time du har hatt hos ham. Har du vært der mange ganger i løpet av en uke - eller er det førsteinntrykket som var "overveldende"?

Hvis du kun har vært der noen få ganger, så synes jeg du skal bruke tid på å finne ut om han kan være en god behandler for deg. Du har jo allerede inngått avtale om å ikke skade deg frem til sommeren, og det synes jeg er flott. Ikke stress så mye med dette nå, men se det an over tid...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139902-streng-psykiater/#findComment-877600
Del på andre sider

Hei Adriana:-)

Jeg blir litt forvirret, for på den ene siden så sier du at du begynte hos psykiateren for ca en uke siden, mens du samtidig gir uttrykk for at du føler deg dårlig etter hver time du har hatt hos ham. Har du vært der mange ganger i løpet av en uke - eller er det førsteinntrykket som var "overveldende"?

Hvis du kun har vært der noen få ganger, så synes jeg du skal bruke tid på å finne ut om han kan være en god behandler for deg. Du har jo allerede inngått avtale om å ikke skade deg frem til sommeren, og det synes jeg er flott. Ikke stress så mye med dette nå, men se det an over tid...

Jeg begynte hos han for en uke siden. Har bare vært der to ganger. Følt meg ille etter de to timene. Ja, jeg burde nok se an situasjonen litt, men inntrykket etter de to gangene er IKKE bra... Vet ikke om han klarer å rette opp det inntrykket igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139902-streng-psykiater/#findComment-878461
Del på andre sider

Jeg begynte hos han for en uke siden. Har bare vært der to ganger. Følt meg ille etter de to timene. Ja, jeg burde nok se an situasjonen litt, men inntrykket etter de to gangene er IKKE bra... Vet ikke om han klarer å rette opp det inntrykket igjen.

Fortell ham om dine følelser rundt dette - vis ham evt. det du skrev her.

Synes det var bra at du lovte å ikke skade deg frem til sommeren. Det er viktig å stå inne for deg man sier :-) Kanskje kan du etter en tid se nytten av slike ikke-skadingsavtaler slik at du vil inngå en for en lengre periode.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139902-streng-psykiater/#findComment-878468
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...