Gjest kaisaliten Skrevet 14. mars 2004 Skrevet 14. mars 2004 Lurer på om noen kan forklare hva tvangstanker er kontra tvangshandlinger? Hva slags behandling finnes for det? Lurer på om jeg har slike tanker... 0 Siter
Dory Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Hei! Jeg har selv tvnagstanker/handlinger. Tvangstanker er tanker som tar overhånd, som kommer igjen og igjen. Kan gå på det å være redd for å skade andre, eller glemme å låse døren osv("Alt blir min skyld, det kan skje en katastofe".) Altså tilbakevendene katastrofe tanker. "Tenk om det begyner å brenne pga av meg" "Tenk om jeg kaster babyen min på gulvet". Eller at man er redd for smitte/sykdommer. Tvangshandliner er at man f.eks må telle, eller gjøre ting i rekkefølge osv. Eller at man må vaske seg for å bli "ren". Overdreven vasking altså. Noe av denne info er tatt fra Heftet"Tvangslidelser og fobier" fra Psykisk helse. Det finnes masse forskjellige grader av dette. Selv er jeg i full jobb. Det finnes hjelp:) Beste er kognetiv terapi og medisiner sammen. Klem fra:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.