Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Godt nytt år!

Like før juleferien ødela jeg det høyre kneet mitt. Legen sa at det var menisken, og at jeg nok måtte operere. Jeg skulle bare snu meg i et øyeblikk (på jobben), og da knaset det plutselig i kneet. Det gjorde fryktelig vondt, og etterpå klarte jeg ikke å gå på foten. I juleferien har jeg vært mye i ro, og det har blitt litt bedre. Nå er jeg imidlertid i jobb igjen (går mye - er lærer), og jeg kjenner at det begynner å bli vondt igjen. Jeg er aldri operert, og har stort sett vært ganske frisk hele livet frem til nå (29 år). Jeg gruer meg derfor til en eventuell operasjon, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre selv for å lege dette? Er det lurt å trene? Ved en operasjon,- er dette en operasjon med lokalbedøvelse og liten operasjon, slik at jeg kan reise hjem samme dag? Må man gå på krykker, og hvor lenge?

Hvorfor skjedde dette? Jeg trenet ikke, men gjorde bare vanlige bevegelser. Jeg kommer ikke inn under 3mnd.-"loven" for undersøkelse på sykehuset, så jeg må vente lenge. Er det noe jeg kan gjøre for at det ikke skal bli så vondt? Å sitte i ro i 1 år går da ikke an.

Takker for svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14053-menisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære Dom

Du hadde jammen uflaks, men ikke engst deg så mye for en eventuell meniskoperasjon. Det er en liten operasjon, og derfor ikke noe å grue seg fryktelig til. Du behøver ikke legges inn. Selve operasjonen tar i underkant av en time, og den kan gjøres i lokal bedøvelse. Men som regel gjøres det nå i narkose, fordi de nye narkose midlene er så bra at det av pasienten oppleves som mye mer behagelig.

Dersom menisken er skadet kan den gro, men da må skaden sitte ytterst mot huden, for der har menisken blodkar og da kan det altså gro. Som regel gjør det ikke det, og da bør man operers dersom kneet er vondt. Du må regne med at du kanskje trenger krykker en dag,neppe mer. Dersom du har skadet ytre menisk tar det litt lenger tid å komme tilbake til trenimng igjen enn om du har skadet indre menisk !

I ventetiden kan du trene, bare du ikke får mye rotasjon i kneet. Sykling pleier å være bra. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14053-menisk/#findComment-67957
Del på andre sider

Kjære Dom

Du hadde jammen uflaks, men ikke engst deg så mye for en eventuell meniskoperasjon. Det er en liten operasjon, og derfor ikke noe å grue seg fryktelig til. Du behøver ikke legges inn. Selve operasjonen tar i underkant av en time, og den kan gjøres i lokal bedøvelse. Men som regel gjøres det nå i narkose, fordi de nye narkose midlene er så bra at det av pasienten oppleves som mye mer behagelig.

Dersom menisken er skadet kan den gro, men da må skaden sitte ytterst mot huden, for der har menisken blodkar og da kan det altså gro. Som regel gjør det ikke det, og da bør man operers dersom kneet er vondt. Du må regne med at du kanskje trenger krykker en dag,neppe mer. Dersom du har skadet ytre menisk tar det litt lenger tid å komme tilbake til trenimng igjen enn om du har skadet indre menisk !

I ventetiden kan du trene, bare du ikke får mye rotasjon i kneet. Sykling pleier å være bra. Lykke til!

Hei!

Tusen takk for svar. Jeg ble virkelig lettet da jeg leste svaret på mitt innlegg!! Jeg har nemlig engstet meg for operasjonen i deler av juleferien, så dette var hyggelig lesning. Og, jeg er glad for at jeg kan trene, bl.a. med sykling. Det er ett av mine nyttårsfortsett å trene, da jeg ønsker å gå ned i vekt, - er litt overvektig. Har blitt dårlig med trening de siste 4 årene, men er nå motivert for trening. Derfor passet det svært dårlig med meniskproblemer nå, -selv det passer vel aldri bra.

Det virker nok litt rart for andre, men dette var en svært god nyhet for meg. Tusen takk!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14053-menisk/#findComment-68020
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei! I romjulen fikk jeg store smerter i høyre kne, når jeg bøyde det var det som et belte strammet seg over kneet. Har hatt plager før og etter med knirking og ubehag i kne ved bøying, og det svikter av og til. Nå er det litt vondt når jeg går for mye eller trener feil. For info går jeg mye i jobben (flyvertinne) og jeg trener en del på helsestudio med step som oppvarming. Jeg er litt redd for å vri det, det kjennes litt slarkete. Var hos lege i julen, men fikk bare betennelsesdempende tabletter og beskjed om å ta det med ro.

Jeg er takknemlig for gode råd fra dere.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14053-menisk/#findComment-76907
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...