Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk diagnosen da jeg var 15 og da jeg og foreldrene mine var i tvil om diagnosen stemte så fikk vi beskjed om at tiden ville vise om det var en bipolar lidelse. Jeg tror dere må ta det samme rådet. Jeg fikk diagnosen før jeg hadde vært særlig oppstemt.

Det er ikke normalt uansett alder å ha dype depresjoner eller å være manisk eller hypoman. Hvor korte er hypomaniene hans?

Hva er det som gjør at dere er i tvil?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140752-ung-og-bipolar/#findComment-883248
Del på andre sider

Gjest trrrish

Jeg tror godt han kan være bipolar selv om hypomanien er kort. Jeg har fått diagnosen selv om jeg har korte hypomanier, på bare et par dager eller timer. Har også hatt lengre perioder. Jeg fikk min første hypomani da jeg var 15, da jeg plutselig fra å være sjenert begynte å synge høyt på gaten og snakke og rope til fremmede osv. Da jeg var 16 fikk jeg min første depresjon. Innimellom var jeg svært følelsesmessig labil, som min mor kalte det. Han burde absolutt utredes. Det er jo bra å få behandling så tidlig som mulig, slik at han unngår en helt forferdelig smerte som ødelegger når han blir eldre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140752-ung-og-bipolar/#findComment-883635
Del på andre sider

Jeg fikk diagnosen da jeg var 15 og da jeg og foreldrene mine var i tvil om diagnosen stemte så fikk vi beskjed om at tiden ville vise om det var en bipolar lidelse. Jeg tror dere må ta det samme rådet. Jeg fikk diagnosen før jeg hadde vært særlig oppstemt.

Det er ikke normalt uansett alder å ha dype depresjoner eller å være manisk eller hypoman. Hvor korte er hypomaniene hans?

Hva er det som gjør at dere er i tvil?

Takk for svar, begge to :-) Hører gjerne mer om hva som endret seg da dere fikk diagnose/behandling?

---

Vi er i tvil, fordi depresjonene hver gang har blitt trigget av en faktisk påkjenning, f.eks brudd emd kjæresten.

Også de oppstemte dagene kan forklares med en praktisk årsak, f.eks at han gleder seg til en konsert, el.l.

Men panikkangstanfall, hyperventilering og søvnproblemer - det er uansett symptomer som må utredes.

Jeg er bare redd for at han skal ende opp med antidepressiva alene. Man vet jo hvor feil det er for bipolare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140752-ung-og-bipolar/#findComment-884513
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...